3030
Sök

Vad händer i ett steg när det får för lite ström? (teori)

31 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Hejsan. jag undrar vad som händer med stegen när dom får för lite ström? Har en polare som pajjade sitt steg 3 gånger utan anledning. Men många klagade på att han hadde vek kabel. Så jag undrar: Vad är det som får ett steg att gå sönder om man har för vek kabel? Nu vill jag inte ha en förklaring som "Det blir spänningsfall och steget går sönder, Lol" Jag vill veta Vad som går sönder och varför! smile

10 287 Inlägg
25 september 2008
Här har du en anledning:

I slutstegen sitter switchade nätdelar. Dessa nätdelar switchar upp 12V till den högre spänning som behövs för att man skall få ut mycket effekt.
I dessa switchade nätdelar sitter speciella switchtransistorer som är dimensionerade för att switcha snabbt för att undvika att dom blir varma. Har man en klen matning så kan inte transistorerna switcha lika snabbt och dom bygger då upp för mycket värme och kan gå sönder.
Vissa steg har säkert skydd för detta men jag tvivlar på att alla slutsteg har det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

31 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Här har du en anledning:

I slutstegen sitter switchade nätdelar. Dessa nätdelar switchar upp 12V till den högre spänning som behövs för att man skall få ut mycket effekt.
I dessa switchade nätdelar sitter speciella switchtransistorer som är dimensionerade för att switcha snabbt för att undvika att dom blir varma. Har man en klen matning så kan inte transistorerna switcha lika snabbt och dom bygger då upp för mycket värme och kan gå sönder.
Vissa steg har säkert skydd för detta men jag tvivlar på att alla slutsteg har det.

/Göran

Bra svar smile Om det finns flera anledningar får ni gärna skriva.

1 785 Inlägg
25 september 2008
perssonheterjag skrev:
Hejsan. jag undrar vad som händer med stegen när dom får för lite ström? Har en polare som pajjade sitt steg 3 gånger utan anledning. Men många klagade på att han hadde vek kabel. Så jag undrar: Vad är det som får ett steg att gå sönder om man har för vek kabel? Nu vill jag inte ha en förklaring som "Det blir spänningsfall och steget går sönder, Lol" Jag vill veta Vad som går sönder och varför! smile

Det stämmer som "Sharky" skriver blir det ett hårt jobb för nätdelen i steget att jobba med låga spänningar

Vilken kvadrat area och längd har kabeln och vilket steg använder han?

Kontrollera hur hög spänningen på steget är när han spelar varje volt under 14.2volt är en förlust och det blir jobbigare för stegets nätdel att jobba

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

31 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Det stämmer som "Sharky" skriver blir det ett hårt jobb för nätdelen i steget att jobba med låga spänningar

Vilken kvadrat area och längd har kabeln och vilket steg använder han?
Kontrollera hur hög spänningen på steget är när han spelar varje volt under 14.2volt är en förlust och det blir jobbigare för stegets nätdel att jobba

Han har inte steget kvar längre. Förut hadde han modellen Mini (Under 21mm2) tror jag. Men nu har vi tvingat på han 35mm2 å nu flyter det då på med hans nya steg iallafall smile Frågan var i ren nyfikenhet bara, Inte för att försöka hjälpa honom. Men tack ändå smile
Senast redigerat av perssonheterjag (26 september 2008)

21 761 Inlägg
26 september 2008
Jo, kabelarean är viktig, men man får inte glömma bort vikten av ordentligt pressade kabelskor och bra kontaktytor. I vissa (många?) fall kanske det egentligen är en tillräckligt grov kabel, men att kabelskon inte är ordentligt pressad eller att kontaktytan (speciellt med jordkablar) inte är helt plåtren och/eller tillräckligt kraftig.

Sök