2779
Sök

Hur mycket laddtryck klarar en Audi A4 1,8T - 98 av original?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#1
Som topic lyder, hur mycket laddtryck vågar man vrida på, på en audi a4 1,8T -98 utan att motorn och övriga delar skall ta skada? --- bilen är original just nu, så tanken är bara att vrida på mer ladd.


I brist på annat :)
526 Inlägg
30 september 2008
#2
Jag skulle vilja säga ingenting egentligen..... Men om man ser till trimmning/chippning så får du ju upp laddet till >1bar

Dock är jag inte väldigt säker på detta området.... Men avråder dig till att ställa upp laddet, om du ska göra det så chippa den hos en VÄLKÄND firma så du slipper problem smile

2 283 Inlägg
30 september 2008
#3
Du måste ju programmera bilen med rätt mängd bränsle annars spikar det (Rätta mig om jag har fel)
Att bara vrida på mer ladd ökar ju luftinsläppet men inte bränslemängden.

Rätta mig nu om jag har fel för fan!

R.I.P. Michael Jackson!

Troligen galen...
567 Inlägg
30 september 2008
#4
Pysa upp laddtryck utan anpassad programvara kan vara potentiellt dyrt. Laddar du på mer utan att tillföra mer bränsle och justera tändkurvan är risken överhängande att motorn spikar med dyrbara skador som följd.

Skaffa ett riktigt chip hos t.ex. BSR så får du mer effekt och minimerar risken för motorskador.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#5
Pikey skrev:
Du måste ju programmera bilen med rätt mängd bränsle annars spikar det (Rätta mig om jag har fel)
Att bara vrida på mer ladd ökar ju luftinsläppet men inte bränslemängden.

Rätta mig nu om jag har fel för fan!

Jo visst, men är väl darför man har en lmm eller? den känner ju av luften och ser till att den får soppamängd efter luftmängd>? eller rätta mig om jag har fel=)


Avstängd
77 Inlägg
30 september 2008
#6
jag har en VW 1,8T. chippa hos BSR. min laddar 1,2 utan problem! öppet luftfilter bara och 2,5" avgassystem
från BSR. billigt o bra

Troligen galen...
567 Inlägg
30 september 2008
#7
Rooth07 skrev:
Pikey skrev:
Du måste ju programmera bilen med rätt mängd bränsle annars spikar det (Rätta mig om jag har fel)
Att bara vrida på mer ladd ökar ju luftinsläppet men inte bränslemängden.

Rätta mig nu om jag har fel för fan!

Jo visst, men är väl darför man har en lmm eller? den känner ju av luften och ser till att den får soppamängd efter luftmängd>? eller rätta mig om jag har fel=)

Fel, eller nja lite rätt har du. Visst kan ett modernt motorstyrsystem till viss del kompensera upp tändning och soppa vid ett högre laddtryck.
MEN, har killen med pysventilen koll på hur mycket det går att pysa innan marginalerna försvunnit? Dessutom är det så att med en pysventil har man delvis satt styrsystemets laddtrycksstyrning ur spel, vilket i sin tur kan göra att man får laddtryckpeakar som styrsystemet inte hinner kompensera. Resultat= med lite tur rycker bilen till lite, med lite otur spikar det ett hål i en kolv alternativs så kröker vi en stake.

Riskera en fin motor för att spara in 4-5000kr på ett chip skulle iallafall inte jag göra.

188 Inlägg
1 oktober 2008
#8
Ja att bara öka laddtrycket känns ganska onödigt och som sagt antagligen dyrt...
Till din gamla bil så hade jag köpt chip på POWERCHIP för några tusen och varit nöjd som attan...
Annars så släng ut org styrsystem och skaffa ett programerbart..
Sedan kan du mappa så högt laddtryck du vill tills stakarna böjer sig wink

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu


Sök