3195
Sök

Westgate.

Nissan 200sx drifting
356 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej!

har en volvo 850 t5-r som det e bytt turbo på till en kkk24. Den egentliga frågan handler om Wastgaten.
Vad gör den och kan jag köpa hks feting westgate:D? hur monteras den och ger den en bättre efeckt eller vad blir bättre?

Har hört nån stans att det funkar som en back ventil eller rättare sagt släpper så att det t.ex. inte laddar mer än max 1,0bar.

sen har jag även planer på å öka laddtryck när jag butt vevstaker men hur mycket kan man igentligen ladda med en kkk24?

tack på för hand. lol


247 Inlägg
2 oktober 2008
#2
En wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.

När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.

Wastegate förväxlas ofta med så kallad dumpventil, avlastningsventil, bypass valve eller blow off valve. En dumpventil har dock en helt annan funktion än en wastegate.
Senast redigerat av mickey (2 oktober 2008)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

8 250 Inlägg
2 oktober 2008
#3
Precis som jag svarade i din andra tråd i samma ämne: Har du ingen intern wastegate så lär du svetsa den i avgashuset. Wastegaten styr laddtrycket till vad man nu vill ha.

K24 och höga laddtryck är ingen bra kombination, så håll dig på max 1,2 bar så håller den, åtminståne ett tag om det är en nyare vill säga.


10 287 Inlägg
2 oktober 2008
#4
Tråd låst.
Dubbelpost.
Kan OP vara så snäll att hålla sig till en tråd.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök