3407
Sök

Santa Fe drivlina(konstant 4wd)

552 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#1
Tja, Undrar hur det är med Santans "konstanta" fyrhjuls drift. Går inte den att koppla bort? Så man tex. bara har bak hjuls drift eller bara framhjuls drift, finns alltså ingen knapp i kupen i alla fall.  /mvh

272 Inlägg
22 september 2008
#2
Den är normalt framhjulsdriven, vid bakaxeln sitter en viscokoppling som griper in om det blir hastighetsskillnad mellan fram o bakaxel.

Åker helst på is =)

552 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#3
isakare skrev:
Den är normalt framhjulsdriven, vid bakaxeln sitter en viscokoppling som griper in om det blir hastighetsskillnad mellan fram o bakaxel.

Är det så, kallas det konstant 4wd då med visko bak? Tror du det är möjligt att plocka bort kardanen då?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 september 2008
#4
varför koppla ur den?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 506 Inlägg
22 september 2008
#5
henke_99 skrev:
varför koppla ur den?

För att få ner bränslekostnaden kan ju vara en anledning.

Kan du andas kan du dö.

552 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#6
_Wallis_ skrev:
henke_99 skrev:
varför koppla ur den?

För att få ner bränslekostnaden kan ju vara en anledning.

Exact, Ingen som kan svara på min fråga ifall det är möjligt att plocka kardanen? Inte så att axeln bak låser sig eller något, Givare eller diverse krånglar?

4 506 Inlägg
22 september 2008
#7
Problemet kan ju vara om du ej har möjlighet att koppla ur det från fabrik.
Att drivaxlar fram eller bak, Hur du nu har tänkt att göra inte står pall för
krafften om du skulle ändra, Och säkerligen en massa andra problem.

Prata med hundai.
Det är nog lättare att byta bil, Om det ej går att koppla ur elektroniskt.

Kan du andas kan du dö.

552 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#8
Jo det är sant, Men siffror på hur mkt % av motorns kraft kommer ner till bak axeln från motorn hade vart bra, så inte förlusten blir för stor ifall man kopplar bort kardanen. Och nej det går inte att koppla ur den elektroniskt vad jag vet.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 september 2008
#9
du kommer ändå inte göra några större bränslebesparingar med en sån operation, kardanen går ju inte speciellt tungt att driva och allt i axeln kommer snurra även utan kardan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

272 Inlägg
24 september 2008
#10
0% kraft går bakåt så länge inget framhjul slirar.

Även om du skulle ta bort kardan så går det åt kraft för att driva runt bakaxeln och fördelningslåda, det kommer du aldrig ifrån, jämfört med en bil som bara är framhjulsdriven.

Åker helst på is =)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 september 2008
#11
enda sättet att lura en bil att tro att den är tvåhjulsdriven (nästan) är att ha en 4x4 med urkopplingsbar framhjulsdrift i fördelningslådan, och tillhörande frihjulsnav i framhjulen. Med den utrustningen så kan man få hela främre drivningen att stå helt stilla (kardan, diff o drivaxlar). Bilen "märker" då endast av att detta finns genom att bilen är lite tyngre än en motsvarande som endast har 2wd. Det blir även en (fast väldigt marginell) ökning av bränsleåtgången jämfört med en 2wd bil genom att en delsaker i fördelningslådan alltid måste drivas runt.

isakare skrev:
0% kraft går bakåt så länge inget framhjul slirar.

Även om du skulle ta bort kardan så går det åt kraft för att driva runt bakaxeln och fördelningslåda, det kommer du aldrig ifrån, jämfört med en bil som bara är framhjulsdriven.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

45 Inlägg
4 oktober 2008
#12
Nya Santa Fe (fom 2006) har inte visko koppling utan en elektromekanisk 4-hjulsdrivning. Normalt driver bara framhjulen men vid hjulspinn (1/7 varv) och kurvtagning kopplas den in. Om båda framhjulen ställs på rullar klarar bilen ändå att ta sig iväg eftersom tillräckligt mycket kraft kan styras till bakhjulen. Systemet är konstruerat av Borg-Warner som numera levererar ett liknande system till Porsches nya 4-wd system till Carrera 4S och Turbo.



Sök