Tja, Undrar hur det är med Santans "konstanta" fyrhjuls drift. Går inte den att koppla bort? Så man tex. bara har bak hjuls drift eller bara framhjuls drift, finns alltså ingen knapp i kupen i alla fall. /mvh
För att få ner bränslekostnaden kan ju vara en anledning.
Exact, Ingen som kan svara på min fråga ifall det är möjligt att plocka kardanen? Inte så att axeln bak låser sig eller något, Givare eller diverse krånglar?
Problemet kan ju vara om du ej har möjlighet att koppla ur det från fabrik. Att drivaxlar fram eller bak, Hur du nu har tänkt att göra inte står pall för krafften om du skulle ändra, Och säkerligen en massa andra problem.
Prata med hundai. Det är nog lättare att byta bil, Om det ej går att koppla ur elektroniskt.
Jo det är sant, Men siffror på hur mkt % av motorns kraft kommer ner till bak axeln från motorn hade vart bra, så inte förlusten blir för stor ifall man kopplar bort kardanen. Och nej det går inte att koppla ur den elektroniskt vad jag vet.
du kommer ändå inte göra några större bränslebesparingar med en sån operation, kardanen går ju inte speciellt tungt att driva och allt i axeln kommer snurra även utan kardan.
0% kraft går bakåt så länge inget framhjul slirar.
Även om du skulle ta bort kardan så går det åt kraft för att driva runt bakaxeln och fördelningslåda, det kommer du aldrig ifrån, jämfört med en bil som bara är framhjulsdriven.
enda sättet att lura en bil att tro att den är tvåhjulsdriven (nästan) är att ha en 4x4 med urkopplingsbar framhjulsdrift i fördelningslådan, och tillhörande frihjulsnav i framhjulen. Med den utrustningen så kan man få hela främre drivningen att stå helt stilla (kardan, diff o drivaxlar). Bilen "märker" då endast av att detta finns genom att bilen är lite tyngre än en motsvarande som endast har 2wd. Det blir även en (fast väldigt marginell) ökning av bränsleåtgången jämfört med en 2wd bil genom att en delsaker i fördelningslådan alltid måste drivas runt.
isakare skrev:
0% kraft går bakåt så länge inget framhjul slirar.
Även om du skulle ta bort kardan så går det åt kraft för att driva runt bakaxeln och fördelningslåda, det kommer du aldrig ifrån, jämfört med en bil som bara är framhjulsdriven.
Nya Santa Fe (fom 2006) har inte visko koppling utan en elektromekanisk 4-hjulsdrivning. Normalt driver bara framhjulen men vid hjulspinn (1/7 varv) och kurvtagning kopplas den in. Om båda framhjulen ställs på rullar klarar bilen ändå att ta sig iväg eftersom tillräckligt mycket kraft kan styras till bakhjulen. Systemet är konstruerat av Borg-Warner som numera levererar ett liknande system till Porsches nya 4-wd system till Carrera 4S och Turbo.