Santa Fe drivlina(konstant 4wd)

Kibil
21 september 2008 · 552 Inlägg

Tja, Undrar hur det är med Santans "konstanta" fyrhjuls drift. Går inte den att koppla bort? Så man tex. bara har bak hjuls drift eller bara framhjuls drift, finns alltså ingen knapp i kupen i alla fall.  /mvh

isakare
22 september 2008 · 272 Inlägg

Den är normalt framhjulsdriven, vid bakaxeln sitter en viscokoppling som griper in om det blir hastighetsskillnad mellan fram o bakaxel.

Åker helst på is =)
Kibil
22 september 2008 · 552 Inlägg

isakare skrev:
Den är normalt framhjulsdriven, vid bakaxeln sitter en viscokoppling som griper in om det blir hastighetsskillnad mellan fram o bakaxel.

Är det så, kallas det konstant 4wd då med visko bak? Tror du det är möjligt att plocka bort kardanen då?

henke_99 Offroad Racing
22 september 2008 · 3 122 Inlägg

varför koppla ur den?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
_Wallis_
22 september 2008 · 4 506 Inlägg

henke_99 skrev:
varför koppla ur den?

För att få ner bränslekostnaden kan ju vara en anledning.

Kan du andas kan du dö.
Kibil
22 september 2008 · 552 Inlägg

_Wallis_ skrev:

henke_99 skrev:
varför koppla ur den?

För att få ner bränslekostnaden kan ju vara en anledning.

Exact, Ingen som kan svara på min fråga ifall det är möjligt att plocka kardanen? Inte så att axeln bak låser sig eller något, Givare eller diverse krånglar?

_Wallis_
22 september 2008 · 4 506 Inlägg

Problemet kan ju vara om du ej har möjlighet att koppla ur det från fabrik.
Att drivaxlar fram eller bak, Hur du nu har tänkt att göra inte står pall för
krafften om du skulle ändra, Och säkerligen en massa andra problem.

Prata med hundai.
Det är nog lättare att byta bil, Om det ej går att koppla ur elektroniskt.

Kan du andas kan du dö.
Kibil
22 september 2008 · 552 Inlägg

Jo det är sant, Men siffror på hur mkt % av motorns kraft kommer ner till bak axeln från motorn hade vart bra, så inte förlusten blir för stor ifall man kopplar bort kardanen. Och nej det går inte att koppla ur den elektroniskt vad jag vet.

henke_99 Offroad Racing
22 september 2008 · 3 122 Inlägg

du kommer ändå inte göra några större bränslebesparingar med en sån operation, kardanen går ju inte speciellt tungt att driva och allt i axeln kommer snurra även utan kardan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
isakare
24 september 2008 · 272 Inlägg

0% kraft går bakåt så länge inget framhjul slirar.

Även om du skulle ta bort kardan så går det åt kraft för att driva runt bakaxeln och fördelningslåda, det kommer du aldrig ifrån, jämfört med en bil som bara är framhjulsdriven.

Åker helst på is =)
henke_99 Offroad Racing
24 september 2008 · 3 122 Inlägg

enda sättet att lura en bil att tro att den är tvåhjulsdriven (nästan) är att ha en 4x4 med urkopplingsbar framhjulsdrift i fördelningslådan, och tillhörande frihjulsnav i framhjulen. Med den utrustningen så kan man få hela främre drivningen att stå helt stilla (kardan, diff o drivaxlar). Bilen "märker" då endast av att detta finns genom att bilen är lite tyngre än en motsvarande som endast har 2wd. Det blir även en (fast väldigt marginell) ökning av bränsleåtgången jämfört med en 2wd bil genom att en delsaker i fördelningslådan alltid måste drivas runt.

isakare skrev:
0% kraft går bakåt så länge inget framhjul slirar.

Även om du skulle ta bort kardan så går det åt kraft för att driva runt bakaxeln och fördelningslåda, det kommer du aldrig ifrån, jämfört med en bil som bara är framhjulsdriven.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
PorschePake
4 oktober 2008 · 45 Inlägg

Nya Santa Fe (fom 2006) har inte visko koppling utan en elektromekanisk 4-hjulsdrivning. Normalt driver bara framhjulen men vid hjulspinn (1/7 varv) och kurvtagning kopplas den in. Om båda framhjulen ställs på rullar klarar bilen ändå att ta sig iväg eftersom tillräckligt mycket kraft kan styras till bakhjulen. Systemet är konstruerat av Borg-Warner som numera levererar ett liknande system till Porsches nya 4-wd system till Carrera 4S och Turbo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang