3080
Sök

Min vindrutetorkare är dum! (Volvo 850)

28 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Den vänstra torkare (alltså på förarsidan) har plötsligt börjat bete sig skitkonstigt:

Antigen går den inte tillräckligt långt och fastnar i den högra som går normalt, eller så går den alldeles för långt och "vevar" utanför vindrutan.

Är det motorn som är paj? Vad kan en sådan kosta i verkstad?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
28 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Vilket länkage? Förresten, nu är bägge torkarna utbytta och beteendet är precis likadant.

553 Inlägg
5 oktober 2008
Du får ta isär och kolla torkararmarna och se om de är utslitna i hålet som du monterar dem på, går även att se på axeln som är räfflad om det har skavt av material från torkararmen, detta fenomen uppstår om de inte har suttit tillräckligt hårt åtskruvade.

4 822 Inlägg
5 oktober 2008
elmac skrev:
Vilket länkage? Förresten, nu är bägge torkarna utbytta och beteendet är precis likadant.

länkaget på torkarsegmentet som torkararmarna sitter fast på wink
du kommer åt det genom att först ta bort torkararmarna sen torxskruvarna som håller plasten över torkardiket sen tar du bort dräneringsrören som sitter på plasten sen är det bara att ta bort plasten sen sitter torkarsegmentet med 2st skruvar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 oktober 2008
Ett litet tips är ju att kolla skruvarna som håller fast vindrutetorkarna också (de nere vid
motorhuven). Vill bara få det säkert så att du har kollat det. Skruvar dom upp sig lite så
kan det börja strula. Blev rätt när det hände på min gamla 850. Trodde att en motor hade
gått, men det var bara att skruva åt, så löste det sig.

Sök