3161
Sök

Motorn går ner i varv. Hjälp! :o

40 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Jo de är så här att på senaste tiden så har motorn i min bil(BMW 528i Rak 6a 2.8 liters) börjat gå ner hastigt i varv och sen upp till normal lite då och då när den står på tomgång, det märks mest när motorn är nystartad och fortfarande kall.. när den har kommit upp till normalvärme så märks de inte alls nästan.

Så jag undrar vad som kan vara fel? Jag har precis gjort oljebyte och bytt oljefilter men det hjälpte inte..

5 710 Inlägg
6 oktober 2008
Kan det vara AC kompressorn som startar och att tomgångsregleringen inte hinner med när det börjar gå tungt?
Testa att öppna huven och låt den stå på tomgång, kika sedan på ac-kompressorns koppling och försök att se om "dippen" i tomgången kommer när kompressorn drar.
Är så fallet får du försöka bättra på din tomgångsreglering, hur den funkar på din bilmodell kan säkert någon annan bättre.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

40 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Okej tack så mycket för tipset, ska kolla upp om de kan vara det som är problemet! smile

1 814 Inlägg
6 oktober 2008
Ovan nämnda tips verkar helt rimligt, gjort nått speciellt med bilen under veckan btw?

40 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Nej jag har använt den som vanligt.. Men jag har inte haft bilen när det varit kallt ute förutom i början och nu har de ju precis blivit kallt så det är nu de börjar märkas!

Sök