jessica1 skrev:
jonesono skrev:
jessica1 skrev:
Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att Sverige har alldeles för skev inställning till detta med rättvisa!
Gör ett skattebrott och du får böta miljoner och sitta på kåken i 5-9 år!
Mörda el våldta barn och du får kanske betala 100.000kr i skadestånd och är ute efter några år i samhället igen!
Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...
Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.
Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg!
Man har både
hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!
Tro inte på allt du hör och läser, i synnerhet inte kvällstidningar. Känns som en ganska grundläggande regel i kritisk granskning, men men...
jessica1 skrev:
Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)
så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa
Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!
Som sagt, de flesta som debatterar här har detta som
enda kunskapskälla.
Det är skrämmande om något!
Senast redigerat av jonesono (8 oktober 2008)
Litterarum radices amarae, fructus dulces.