2134
Sök

Var köpa slangar för kylarvätska?

892 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
Alla ni som bygger motorer, vart köper ni era slangar för t ex kylarvätska osv? Är det från märkes butiken eller finns det nån annan firma som säljer bockade slangar, eller kan man köpa vilken rak slang som helst och "bocka" själv?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

537 Inlägg
4 oktober 2008
#2
Biltema har ju massa olika utföranden som är "bockade" på lite olika sätt.

892 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#3
Mjo har funderat på det, fast är det nån kvalitet på dem då? Finns ju inte färdigbockade till just Calibran, men antar man skulle kunna köpa ett gäng och se vad som passar. smile

Fler tips? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 072 Inlägg
5 oktober 2008
#4
Biltema har flera universal slang samt rak slang som är böjbar. Annars kollar du in hydroscand, har slangar till allt men är betydligt dyrare om du inte ska ha flera meter.


58 Inlägg
5 oktober 2008
#5
Har du kollat Opels reservdelsverkstad? Jag köpte nyligen en ny slang till min 9 5:a formad kostade 140kr
Ska du ha i silicone blir det det priset ggr10 iaf.Om inte mer. Men snyggt är det ju//G


Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
5 oktober 2008
#6
Far på Biltema och köp deras kylarslang med fjäder i. Går att bocka lite hur som haver utan att den veckar sig. Finns även på Mekonomen, men där är den 150-200 kr dyrare per slangbit. Köpte sådana kylarslangar till min DAF i vart fall.


892 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#7
Oj, många tips, man tackar och bockar! smile

sik & weldion: Ang. den där slangen som är böjbar, låter intressant! Bara för att reda ut, jag håller på och byter de flesta slangarna kring motorn, fråga inte varför, de såg bara äckliga ut och i samband med att toppen är av så gör jag lite smått och gott. smile
Hur som helst, alla slangarna ser ju ut på ett visst sätt. Ni menar alltså att det finns slang som går att böja till så den håller formen, så att säga. Håller slangen för mitt ändamål? Kommer antagligen sitta där ett bra tag, så hur är det med kvalitén? Vore ju grymt om det funkade bra med Biltemas! smile

E85: Jo det är min backup plan. smile Är stammis på Opels reservdelsbutik, killen i kassan känner igen mig numer. big_smile Har funderat på silikon, men då jag verkligen inte vill ha blå utan isf. svart (försöker hålla mig till svart/silver tema på motorn, inget seriöst, men ändå...) så känns det inte som det spelar nån roll om jag tar Opels, Biltemas eller what else.. smile

Tack igen för svaren, de uppskattas till topp! smile
Senast redigerat av Android (5 oktober 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#8
Tittade lite på biltema, men det verkar tyvärr inte riktigt vara en sån slang med fjäder som jag är ute efter. Kanske blir att köpa på Opel ändå...såvida det inte går att "bocka" slangar med varmlufts pistol?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

RMR-Crew
478 Inlägg
6 oktober 2008
#9
E85 skrev:
Har du kollat Opels reservdelsverkstad? Jag köpte nyligen en ny slang till min 9 5:a formad kostade 140kr
Ska du ha i silicone blir det det priset ggr10 iaf.Om inte mer. Men snyggt är det ju//G
Så du sitter här och säger att en formad silicon slang kostar 1400kr och uppåt?

Är det inte åldersgräns på det här forumet?

Y not
221 Inlägg
6 oktober 2008
#10
kawiZz skrev:
E85 skrev:
Har du kollat Opels reservdelsverkstad? Jag köpte nyligen en ny slang till min 9 5:a formad kostade 140kr
Ska du ha i silicone blir det det priset ggr10 iaf.Om inte mer. Men snyggt är det ju//G
Så du sitter här och säger att en formad silicon slang kostar 1400kr och uppåt?

Är det inte åldersgräns på det här forumet?
haha.. smått tyket..

Everything thats fast. has my name written on it

892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#11
Tony_Rene skrev:
kawiZz skrev:
E85 skrev:
Har du kollat Opels reservdelsverkstad? Jag köpte nyligen en ny slang till min 9 5:a formad kostade 140kr
Ska du ha i silicone blir det det priset ggr10 iaf.Om inte mer. Men snyggt är det ju//G
Så du sitter här och säger att en formad silicon slang kostar 1400kr och uppåt?

Är det inte åldersgräns på det här forumet?
haha.. smått tyket..
Hörrni grabbar, ta det utanför va? smile


Passar på att dra en fråga till ang. slangklämmor. Det sitter såna överjävliga slangklämmor överallt i motorn som man måste trycka ihop för hand, och efter alla år de suttit vid motorn så har de etsat sig fast i slangarna, och efter som jag inte har specialverktyg för att jobba med dem så har ett mindre helvete med att få bort dem.

Kan jag, när jag monterar ihop allt igen, kasta dem åt skogen, och köpa vanliga slangklämmor med skruv, eller är det nån väsentlig skilldnad på dem så man måste ha dem här motbjudande klämmorna?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 661 Inlägg
7 oktober 2008
#12
Vanliga slangklämmor funkar bara fint smile
Sitter på dom flesta bilar

1 059 Inlägg
7 oktober 2008
#13
kolla om samco har färdiga kit till din bil. typ alutec säljer ju samco.Dom har till en hel del bilar både till vatten o luft,dyrare ja men inte x10.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#14
racefan skrev:
kolla om samco har färdiga kit till din bil. typ alutec säljer ju samco.Dom har till en hel del bilar både till vatten o luft,dyrare ja men inte x10.
Tack för tipset!

Verkar dock vara som vanligt, det finns delar till C20XE (-94) motorn, men aldrig till X20XEV (-95)... Förstår inte varför det görs så lite till den motorn, det är så irriterande, det är väl ändå ingen dålig motor...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
11 oktober 2008
#15
Jag vet inte hur Biltemas "fjäderslangar" är i kvalité, fast fungerar gör de säkerligen. Jag köpte på Mekonomen och de slangarna drog jag fast med vanlig slangklämma. Slangarna fungerar så att fjädern gör att det inte blir veck på slangen när man böjer dem och sedan när kylvätskan blir varm de första gångerna, så vulkas slangen. På så sätt håller de formen som man böjt till dem i. Du kan väl börja med att köpa Biltemas slangar och om de fungerar så är det väl bara att vara nöjd? Annars så får man väl leta rätt på en slang som kostar lite mer kanske.



Sök