3352
Sök

Motor fel Audi A4?

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan!

Har alltid tyckt min A4 har gått dåligt sedan jag köpte den. Eller inte gå dåligt utan mer att den är slö som aset. Vet att Audi A4 1.8T årsmodell 95-96 inte går så bra med bara 150hk men. <men den är som sagt mycket slöare än min Peugeot 206 Gti på 135hk utan turbo. Oc jag åkte i helgen en 940turbo på 150hk som skulle köra ifrån mig utan att jag skulle få växla typ big_smile Men de som jag tycker är konstigast är att Audin ska enligt instruktionsbok gå 225km/h men min gör inte mera än 180km/ h den orkar inget mera.
   En kille i garaget sa att de kan vara någon "Magnetventil" tror jag han sa. Och att de va jättevanligt att den gick sönder på Audis Turbo motorer? Utan en hel sådan ventil ska turbo bara ladda orginal ladd hela tiden. Ska mäta upp och kolla va en laddar. Motorn jag har har bara gått 8000 mil och turbon är bytt för 1200mil sedan.

Någon som vet va de kan vara? Magnetventil? Va kostar en sådan och är de svårt att byta? samt va ska en 1.8t  ladda orginal?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 oktober 2008
Om magnetventilen är trasig så laddar inte bilen orginal, allt laddtryck försvinner då wastegaten står i öppet läge. men börja med att byta den så kanske det hjälper. Den är inte så dyr. Åk in till Audi o be dom kolla felkoder oxå.

4 586 Inlägg
12 oktober 2008
Nya tändstift gör mycket ifall dom inte är bytta på ett tag

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Rspeter skrev:
Om magnetventilen är trasig så laddar inte bilen orginal, allt laddtryck försvinner då wastegaten står i öppet läge. men börja med att byta den så kanske det hjälper. Den är inte så dyr. Åk in till Audi o be dom kolla felkoder oxå.

Någon gissning va magnetventil och byta kostar? Va kostar de å läsa av koder då?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

IT-samordnare
43 Inlägg
12 oktober 2008
Magnetventilen kostar ca 650 kr (gjorde till min skoda iaf) och tar två minuter att byta. Det klarar du lätt själv.

Some are wise - some are othewise.

269 Inlägg
12 oktober 2008
luftmässemätare kan också ha sådana symtom.. Då orkar inte bilfan nånting

VW Passat R Tdi 4motion

Volvo performance for life !
183 Inlägg
12 oktober 2008
låter som ett laddluftsläckage. Pröva byta magnetventil först och främst och kolla upp ev felkoder. Efter det försök "låna" en luftmassemätare som du vet fungerar helt 100%igt. Om inte detta hjälpt hade jag nog provtrycks systemet efter läckage. Kan vara intercoolern som är trasig? Hade ett litet läckage på  intercoolern på min förra bil så den bara laddade 0,3 bar istället för 0,8...