3505
Sök

Måste jag byta motor?

14 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#21
la_palma skrev:
Gör ett komptest först

Har gjort komptest. Noll komp på 4:ans cyl.
Har tagit hem bilen från verkstan, så jag ska börja på den till helgen.
¨Någon som vet vilka specialvertyg jag behöver, var jag kan köpa dessa eller om jag måste göra dem själv?

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2008
#22
Joonke skrev:
la_palma skrev:
Gör ett komptest först

Har gjort komptest. Noll komp på 4:ans cyl.
Har tagit hem bilen från verkstan, så jag ska börja på den till helgen.
¨Någon som vet vilka specialvertyg jag behöver, var jag kan köpa dessa eller om jag måste göra dem själv?

Du behöver kamlåsnignsverktyg samt ett mothåll så du lyfter av toppens ovandel rakt, annars spricker den.  Du behöver även en fjäderbelastad press för att komprimera dämpelementet till kamspännaren.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2008
#23
Just det...  om nu ventilerna är kass, så ta reda på varför de sög sig... annars kommer du ju suga nya toppen också...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

14 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#24
Ok. Men hur ska jag ta reda på hur ventilerna sög sig? Jag har kört med en kass styrbox ett par år, kan det spela in? Den gav massa felkoder, men volvo kolla alla dessa och kunde inte hitta några fel.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2008
#25
Ventilen går sönder när det blir för varmt... det blir det om man pystrimmar, eller om bilen går magert tex.  mät lambda med bredbandslambda tex. mät laddtrycket med kalibrerad utrustning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 235 Inlägg
2 oktober 2008
#26
Du kan också köpa en begagnad topp, gå igenom den så att den är i toppskick. Sedan slänger du den gamla, och på med den nya.

Eventuellt om du har lust kan du alltid gå igenom den gamla också eteråt och se om den är värd att renovera. Om det är småsaker kan du fixa den och sälja.

Kolvringa är en enkell sak att byta när du väl har lyft toppen, men då måste oljesumpen bort.


14 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#27
Jag lyfte av toppen i helgen. Inte bra inte. En avgasventil var rejält bränd och ungefär halva skaftet kvar. Jävla tur den inte hade flugit av. Cylindrar o kolvar verkar ha klarat sig fint. Men nu till problemet.
Det var typ en spricka mellan ventilsätet och godset och den släppte igenom luft där. Måste ju vara därför jag bränt ventilen. Men går det att fixa eller jag ska börja leta ny topp kanske?

3 120 Inlägg
13 oktober 2008
#28
TurbOla skrev:
Fyfan, synd om oss som har 20 och 24 ventiler!

Tänk på de som har 32, 40 eller 48 ventiler då wink



Sök