2387
Sök

Oljan över 7000mil gammal!

4 637 Inlägg
15 oktober 2008
#61
azid skrev:
ja det får jag... men varför rasar den inte då om det inte är bra? sen vem bryr sig i vilket skick motorn är i då den gått en bra bit över 40k mil då får man vara glad att den går bara

Men vilken mupp som helst vet att det inte är bra! (40.000 mil är inte mycket, vet många exempel på bilar som gått över 100.000 mil...) Nej, nu slutar jag den här diskussionen, vissa kan ändå inget.

Smålänning
7 883 Inlägg
15 oktober 2008
#62
Ni som inte tycker att man behöver byta oljan i bilen kan ju svara på varför min förstabil började knacka i lagrena efter att man pressat den på varvstopp och plågat några (många wink ) gånger på 2500 mil... Jag menar... Den hade ju bara gått 10k mil på samma olja och bara gått 40k totalt när jag bytte...

Ännu mer konstigt är det när n polares bil som gått 42k håller att pressas till varvstopp nästan dagligen och går precis likabra som när den va ny... Visst, oljan är bytt vart 1000:e mil sen ny, men det spelade ju ingen roll... Eller? Sitter samma motor i dom...

Det är sånt här som skulle få en att överväga nybilsköp... Även om man inte har råd...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
15 oktober 2008
#63
twin_cam skrev:
Ni som inte tycker att man behöver byta oljan i bilen kan ju svara på varför min förstabil började knacka i lagrena efter att man pressat den på varvstopp och plågat några (många wink ) gånger på 2500 mil... Jag menar... Den hade ju bara gått 10k mil på samma olja och bara gått 40k totalt när jag bytte...

Ännu mer konstigt är det när n polares bil som gått 42k håller att pressas till varvstopp nästan dagligen och går precis likabra som när den va ny... Visst, oljan är bytt vart 1000:e mil sen ny, men det spelade ju ingen roll... Eller? Sitter samma motor i dom...

Det är sånt här som skulle få en att överväga nybilsköp... Även om man inte har råd...

Men enligt en extemt liten mängd av personer har det ingen betydelse. Är de så dumma är de även för dumma för att vara ute i trafiken.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 oktober 2008
#64
twin_cam skrev:
Ni som inte tycker att man behöver byta oljan i bilen kan ju svara på varför min förstabil började knacka i lagrena efter att man pressat den på varvstopp och plågat några (många wink ) gånger på 2500 mil... Jag menar... Den hade ju bara gått 10k mil på samma olja och bara gått 40k totalt när jag bytte...

Ännu mer konstigt är det när n polares bil som gått 42k håller att pressas till varvstopp nästan dagligen och går precis likabra som när den va ny... Visst, oljan är bytt vart 1000:e mil sen ny, men det spelade ju ingen roll... Eller? Sitter samma motor i dom...

Det är sånt här som skulle få en att överväga nybilsköp... Även om man inte har råd...

just precis, har samma sak hemma, min bil 850 20v har rullat 32k+ mil avgas värden och komp är som när den rulla ut ur fabrik stort sett, visst de sjunker lite men inte är de mkt så de kan kallas slitet, och avgas värdena är likadana som när den kom ut från fabrik, de ända som är bytt är en kamaxel givare, annars är den bara servad med olja, tändstift o tänddelar, och alla filter sen den va ny regelbundet...
o polarn har också en 850 som är sämre servad, nästan alltid kassa värden, iaf betydligt sämre än mina, o kompet en bra bit under mitt och den har rullat styva 20k mil...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

34 Inlägg
15 oktober 2008
#65
Tur att man inte samlade alla inläggskrivarna i denna tråd i ett o samma rum för då hade jag inte velat vara där...Olja hit o diesel dit.Kanske inte så bra att fylla en jappsa motor med diesel o sedan starta men en volvo (b18 b20 b23 b230) e faktist inte så tjänsliga...Vi har haft i mycket annat än olja o diesel o sedan tokvarvat i en eftermiddag...ibland höll det tilloch med när vi hällde i 7 nävar med blandat smågrus singel muttrar mm...


Sök