3439
Sök

Ford Mondeo 94 - var sitter termostaten?

66 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
En gammal saab 900 kan jag mecka enkelt men en ford mondeo är det värre med. Har en jag köpte i england och nus ka import registrera efter att ha flyttat tillbaka till fädernelandet. Jovisst, den är gammal men den är fräsh och går bra, var skamligt billig och drar nästan ingenting. Eller ja, gjorde. Den kommer inte upp i ordentlig arbetstemp så den drar mer nu.

Jag är inte totalt tappad bakom en vagn när det gäller motorer (trots att jag är tjej) men jag går totalbet på att hitta var termostaten sitter. Uppskattar hjälp med info om var i motorrummet jag ska leta.

Det är en halvkombi, 1994, 1,6l motor.

551 Inlägg
20 oktober 2008
följ vattenledningarna... borde sitta nära pumpen eller i toppen..annars gå in på typ biltema och kolla i haynes boken wink

You can't B serious, oh K

66 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
marven skrev:
följ vattenledningarna... borde sitta nära pumpen eller i toppen..annars gå in på typ biltema och kolla i haynes boken wink

Jo, jag har gjort det och de försvinner in under luftsystemet. Misstänker att jag måste demontera det för att komma åt.

* Klåpare
1 718 Inlägg
20 oktober 2008
Den sitter under resonatorn, alltså den stora plastburken som sitter på insuget efter luftburk och luftmassemätare. Skruva upp slangklämmorna och frigör den från gummiupphängningen i fronten på bilen.
MEN! Var försiktig! Tempgivaren för insugsluften sitter i rörbiten som resonatorn är fastlimmad på, så inget ryck och slit så kablaget till denna går åt skogen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök