2282
Sök

Snusfråga !?

183 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Har bråkat lite med ett par polare om hur nikotinet i snus tas in i kroppen. De hävdar att saften rinner ner i magen och på så sätt tas upp av kroppen. Och jag hävdar att nikotinet tar sig in i blodet via tandkött/läpp. VEM HAR RÄTT? vi hade en livlig diskussion!

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
Antagligen båda vägarna, troligtvis mer genom tandköttet dock.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
19 oktober 2008
Skinnet är tunt i läppen så det tas upp där.

RMR-Crew
478 Inlägg
19 oktober 2008
Läpp/tandkött.

89 Inlägg
19 oktober 2008
Tas upp via tandköttet. Men rent logiskt så när den börjar rinna så är det egentligen då det är störst chans att få diabetes då insulin saken sitter i magen. men iaf. tandköttet.

19 oktober 2008
Om du sväljer snuset så tas det nog upp via magen.

Avstängd
962 Inlägg
19 oktober 2008
vem bryr sig, sluta snusa istället.

typ..eh..va?
582 Inlägg
19 oktober 2008
prodrive skrev:
vem bryr sig, sluta snusa istället.

Word!

Men för att svara på frågan så är det väl mest logiskt att det tas upp via läppen...annars skulle folk väl inte få nikotinkick när de snusar, om de bara rann ner i magen :S

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Svetsare
3 150 Inlägg
19 oktober 2008
Från Wikipedia:   "I munnen tas nikotin upp av kroppen och transporteras runt denna via blodet."

Det är därför det tar ca 10 sekunder för nikotinet att nå hjärnan, då det går genom det tunna skinnet vid tandkött och innerläpp och nästan direkt till hjärnan.
Senast redigerat av ZonaX (19 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

183 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Jag hade rätt altså. vad ska skojjarna få för straff för detta nu då, svälja en dosa var kanske? smile

Muttley
20 oktober 2008
David_FT skrev:
Jag hade rätt altså. vad ska skojjarna få för straff för detta nu då, svälja en dosa var kanske? smile

då lär de få magsår wink. sväljer man snus mår magen sjukt dåligt. min kusin äter upp snusen han lägger in. men de fick han ju tji för hans mage funkar inte som den ska riktigt.
då är de lössnus han nu snusar smile

4 682 Inlägg
20 oktober 2008
SupershittyToTheMax skrev:
Om du sväljer snuset så tas det nog upp via magen.

lol , stämmer säkert

Hemmasittare
241 Inlägg
20 oktober 2008
testa o snusa kaffe istället för att dricka så kanske du märker vilket som ger mest effekt big_smile
Senast redigerat av C-Douglas (20 oktober 2008)

Sök