3084
Sök

242 (-83) läcker olja

41 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Fick anmärkning på besiktningen för oljeläckage från motorn, men vet inte vad felet är. Är rätt så ny på det här med motorer så tänkte att nån här kanske kan hjälpa mig?

Oljan syns på vänstersidan av motorn, under insuget, alldeles där bränslepumpen (tror jag att det e iaf) sitter. Kan inte se varifrån det kommer bara att det börjar där och rinner/sprids neråt. Nån som vet var det kommer ifrån? Kan man fixa det själv på nått sätt?

Motorn är en B21A förresten..

Har fler bilder, vet inte om de hjälper så mycket..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/50634/487032_8hxf5q.jpg
Senast redigerat av Ciryaquen (20 oktober 2008)

Diktator
968 Inlägg
20 oktober 2008
torka bort all olja, kör med han någon dag, läcker det då så ser du vart det läcker, och ja, om det är exempelvis paknigen till bränsle pumpen, är väl bakelit? eller dom kanske hade slutat med det på 240, men bara byta och se till att det är tätt, sitter väl med två skruvar? läcker den dock lite så det dröjjer flera dagar innan det bröjar komma fram, torka rent, åk coh besikta och åtgärda så fort du har tid, tråkigt med sån där litet fel och behöva besikta om dock.... min hade pakningen mellan motor och låda gått sönder och det hängde en droppe olja, fick det under "bra att veta"

41 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Tack för snabbt svar!

Har testat det redan, det va då jag tog bilden, men blev inte så mycket klokare av det tyvärr. Hade gått ca 5 dar och kanske kört 7-8 mil mellan tvätten och när bilden togs, så oljan kommer fram ganska fort. Men det e inte mycket alls, inte så att jag måste fylla på hela tiden.

Så det finns en packning vid bränslepumpen som kan va trasig? Varför går det in motorolja till bränslepumpen?

Annars får jag väl köra en fuling bara så den e ren på besiktningsdan..

Allt i allo
358 Inlägg
20 oktober 2008
till för att smörja pumpen då den är mekanisk.

De é nice !

41 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Då ska jag testa det, såvida inte någon har något annat förslag?

Tack för hjälpen hur som helst!

Herr
285 Inlägg
21 oktober 2008
Du får väl övertala besiktningspersonalen att det är "rostskydd" wink
Kan ju var packningen till bensinpumpen, sitter inte en tempgivare där i närheten med?

687 Inlägg
21 oktober 2008
oljetryckskontakten sitter den där i närheten också eller? Kan ju vara den som läcker.

Sök