3477
Sök

Flytta bensinvärmare mellan två bilar

Ignition
9 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej hej
Har en bensinvärmare i en av mina bilar som jag skulle vilja flytta till min andra (samma modell). Dessvärre verkar det kosta en hel del, och främst så har jag inte hittat någon verkstad som ens vill göra det.
Någon som har tips på en mek i Stockholmsområdet som kan tänka sig kolla på saken?:)

Det är inte hastigheten som dödar, det är hur du stannar...
//Sazzy

Volvofreak
356 Inlägg
6 oktober 2008
#2
vad är det för bil kan ju vara bra o veta:?

// Andreas
S40N T5-04

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
6 oktober 2008
#3
vad är det för bil det handlar om?


Ignition
9 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#4
Volvo 850. Tror själva värmaren sitter framför höger bakhjul

Det är inte hastigheten som dödar, det är hur du stannar...
//Sazzy

1 062 Inlägg
7 oktober 2008
#5
Kanske kan göra jobbet beroende på lön ;-). va ska de ha betalt de som du hört med?
Ska den in i en 850 också? Fabrikat? VFA?
(har jobbat hos Webasto i 4år)

M.V.H.


Ignition
9 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#6
jag har ingen aning om vad rimligt pris är, lättare om du skulle säga vad du vill ha så får jag avgöra sedan. De jag hört med ville inte ens göra det.... precis, från en 95a till en 96a. Ingen aning om fabrikatet på den tyvärr... behöver du titta på den innan, så går det väl att ordna.
//Sandra

Det är inte hastigheten som dödar, det är hur du stannar...
//Sazzy

Subarist
131 Inlägg
7 oktober 2008
#7
El & Diesel är dem enda som jag vet håller på med bensinvärmare i Stockholm. Är VÄLDIGT få som vågar pilla på dem verkar det som :o
"Minst" 5000kr var priset jag fick för att montera en beg. värmare. Att först plocka ur den ur en annan bil lär kosta några lappar till. Behöver något bytas blir det mycket mer...


1 062 Inlägg
8 oktober 2008
#8
Ska ta reda lite på hur mycket jobb det är. Men 3000:- vill jag ha iaf för flytten, inkoppling klimatanläggning/fläkt, Bränsleinkoppling och vatteninkoppling.
Vore kul å veta vad det är för märke bara VFA kan jag dålig på... Webasto kan jag på mina fem fingrar smile

M.V.H.


Ignition
9 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#9
det låter helt sjukt bra... Men jag antar att du får räkna lite plus också för säkert kommer något rör eller två behöva bytas, men det är ju bara lägga på liksom...
Jag kollade i papprena, men fick inte fram något vettigt. Ska jag säga något så ser det ut som något orginal från volvo, bruksanvisningen har en volvo-logga på sig iaf. Det stod något liknande B-091 på bruksanvisningen, men ska väl inte svära på att det var exakt så tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är hur du stannar...
//Sazzy

1 062 Inlägg
10 oktober 2008
#11
Jag har avgasrör, vattenslang, kopplingar, CO² mätare för att kolla så den bränner lagom fett m.m. men saknar just nu vettigt garage att skruva i. Byte av bakaxel i veckan fick bli på gatan sad
Men sånt kan ju gå att ordna kanske...  synd att det är en orginal bara. Är dålig på de och hur de fungerar.
Men inkopplingen mot bilen borde ju vara densamma. Fungerar den bra idag?
Bor du på Norra eller södra sidan av STHLM?

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (10 oktober 2008)


Ignition
9 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#12
Hah, jag har ingen aning om vad som behövs för att fixa allt smile Jag vill bara ha den i nya bilen, och att det funkar.
Aaa, det var kanske inte så bra... Behöver man inte lyft och grejer? :S 
Jag vet inte om det är det, men skulle tro det. Som sagt den sitter ju under ena bilen, så då ser du ju hur den är ikopplad, sen är det väl bara att sätta den likadant.. eller nåt smile  Den funkar som en klocka nu. Har precis bytt en vattenslang till den för kylarvattnet rann iväg, och förra vintern gick den väl inte superbra heller för batteriet var dåligt. Men nu när det är fixat går den toppenbra smile
Hm ja, söder om något, men nästan mitt i smeten. Liljeholmen-hornstull på ett ungefär.

Det är inte hastigheten som dödar, det är hur du stannar...
//Sazzy

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 oktober 2008
#13
Koppla in en värmare får inte vem som helst göra....(försäkringsgrej).om de börjar brinna får du inget på försäkringen om den e privat istallerad . måste vara en certifierad verkstad..
Senast redigerat av mrbuggy (10 oktober 2008)

1 062 Inlägg
10 oktober 2008
#14
mrbuggy skrev:
Koppla in en värmare får inte vem som helst göra....(försäkringsgrej).om de börjar brinna får du inget på försäkringen om den e privat istallerad . måste vara en certifierad verkstad..

Bullshit! Har jobbat hos en generalagent för det idag störta märket på bränsle drivna värmare i Sverige.
Det finns inga Certifieringar alls att tala om! Kurser att gå -javisst! För de som inte redan kan då.
-Vart har du fått det ifrån? Gissar du?

Larm, alkolås, färdskrivare m.m. så är det som du säger. Montering ska ske hos en auktoriserad, utbildad specialist.

M.V.H.


1 062 Inlägg
10 oktober 2008
#15
Sazzy skrev:
Hah, jag har ingen aning om vad som behövs för att fixa allt smile Jag vill bara ha den i nya bilen, och att det funkar.
Aaa, det var kanske inte så bra... Behöver man inte lyft och grejer? :S 
Jag vet inte om det är det, men skulle tro det. Som sagt den sitter ju under ena bilen, så då ser du ju hur den är ikopplad, sen är det väl bara att sätta den likadant.. eller nåt smile  Den funkar som en klocka nu. Har precis bytt en vattenslang till den för kylarvattnet rann iväg, och förra vintern gick den väl inte superbra heller för batteriet var dåligt. Men nu när det är fixat går den toppenbra smile
Hm ja, söder om något, men nästan mitt i smeten. Liljeholmen-hornstull på ett ungefär.

Ska försöka ta reda på hur den sitter orginal, har lite kontakter. Normalt behövs ingen lyft.
Hur ställer du in att värmaren ska starta?

M.V.H.


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 oktober 2008
#16
AndreasPlars skrev:
mrbuggy skrev:
Koppla in en värmare får inte vem som helst göra....(försäkringsgrej).om de börjar brinna får du inget på försäkringen om den e privat istallerad . måste vara en certifierad verkstad..

Bullshit! Har jobbat hos en generalagent för det idag störta märket på bränsle drivna värmare i Sverige.
Det finns inga Certifieringar alls att tala om! Kurser att gå -javisst! För de som inte redan kan då.
-Vart har du fått det ifrån? Gissar du?

Larm, alkolås, färdskrivare m.m. så är det som du säger. Montering ska ske hos en auktoriserad, utbildad specialist.

M.V.H.

Näe..gissar gör ja inte men de kan vara så att de är ändrat..skulle göra så på en 240 jag hade ..men då va jag tvungen att ha ett intyg från någon firma som hade behörighet att installera såna..Kan tilläggas att de va några år sen...

Ignition
9 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#17
AndreasPlars skrev:
Sazzy skrev:
Hah, jag har ingen aning om vad som behövs för att fixa allt smile Jag vill bara ha den i nya bilen, och att det funkar.
Aaa, det var kanske inte så bra... Behöver man inte lyft och grejer? :S 
Jag vet inte om det är det, men skulle tro det. Som sagt den sitter ju under ena bilen, så då ser du ju hur den är ikopplad, sen är det väl bara att sätta den likadant.. eller nåt smile  Den funkar som en klocka nu. Har precis bytt en vattenslang till den för kylarvattnet rann iväg, och förra vintern gick den väl inte superbra heller för batteriet var dåligt. Men nu när det är fixat går den toppenbra smile
Hm ja, söder om något, men nästan mitt i smeten. Liljeholmen-hornstull på ett ungefär.

Ska försöka ta reda på hur den sitter orginal, har lite kontakter. Normalt behövs ingen lyft.
Hur ställer du in att värmaren ska starta?

M.V.H.

Ja men det låter ju bra. Som jag sa innan så sitter nån del av värmaren iaf (en silvrig tub) framför höger bakdäck... tror jag big_smile Sitter nån timer grej framför växelspaken....

Det är inte hastigheten som dödar, det är hur du stannar...
//Sazzy

1 062 Inlägg
18 oktober 2008
#18
Ok, timern är eftermonterad. Det låter bra. Så slipper man koppla in till nån eventuell orginalfärddator.
Klumpen bak är nog doserpumpen.
Nu är det lite illa ställt med Garage för min del då farsans som jag alltid kunnat vara i är fullt med Ved inför vintern då han nyligen har gått och skaffat sig en vedspis... sad
Det vi skulle kunna göra är att jag monterar ur allt en dag och monterar i det en annan för båda passande dag men då måste jag ha någonstans att vara. Det är där bekymret ligger nu.
Hade det inte varit för det så hade jobbet vart klart vid det här laget....

M.V.H.


Ignition
9 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#19
AndreasPlars skrev:
Ok, timern är eftermonterad. Det låter bra. Så slipper man koppla in till nån eventuell orginalfärddator.
Klumpen bak är nog doserpumpen.
Nu är det lite illa ställt med Garage för min del då farsans som jag alltid kunnat vara i är fullt med Ved inför vintern då han nyligen har gått och skaffat sig en vedspis... sad
Det vi skulle kunna göra är att jag monterar ur allt en dag och monterar i det en annan för båda passande dag men då måste jag ha någonstans att vara. Det är där bekymret ligger nu.
Hade det inte varit för det så hade jobbet vart klart vid det här laget....

M.V.H.

Fick du mailet jag skrev? Det verkar inte funka alltid....

Det är inte hastigheten som dödar, det är hur du stannar...
//Sazzy


Sök