Har inte kollat oljeröret upptill, bara ner mot tråget. Men ska se över det idag. Har haft funderingar kring vevhusventilationen med, men man lite försöker hoppas på mindre problem.
Någon som har koll på med spec. vad som behöver göras åt vevhusventilationen? Och finns det några alternativ?
Ifall det är vevhusventen får du plocka bort insuget, sen byter du oljefällan som sitter där och rengör/byter slangarna som går till den.
är det något du kan göra själv lätt? vad bör man köpa innan man plockar isär?
Det är många delar att hålla ordning på, men inget direkt svårt. Jag modifierar alltid vevhusventen på de motorer som jag gör i ordning. Delar på Volvo är dyrt och som du märkt funkar de itne trots det.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag bytte idag, fast jag har en Volvo 850 -94. Flamfällan (Oljefällan) kostade 29:- kr Mekonomen, sen en 5 mm olje/bensin slang 2 dm 10:- på Micro Och jag bytte allting på cirka 5 minuter och blåste igenom med tryckluft.
Jag bytte idag, fast jag har en Volvo 850 -94. Flamfällan (Oljefällan) kostade 29:- kr Mekonomen, sen en 5 mm olje/bensin slang 2 dm 10:- på Micro Och jag bytte allting på cirka 5 minuter och blåste igenom med tryckluft.
fan vad najs ! är det samma delar till v40 t4 ?' kanske kan skaka fram art nr då ?'
mvh Johan
vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....
Det har jag faktiskt ingen aning om. Gå in på MEKONOMEN.SE skriv in ditt regnr på bilen, sen söker du på "flamfälla" eller med mellanslag "flam fälla" Men kan tänka mig att det är samma prisklass iaf. Det kan hända att dom har slang också, Men mekonomen som jag var på hade inte slang. Men hittade det på Micro...
Jag bytte idag, fast jag har en Volvo 850 -94. Flamfällan (Oljefällan) kostade 29:- kr Mekonomen, sen en 5 mm olje/bensin slang 2 dm 10:- på Micro Och jag bytte allting på cirka 5 minuter och blåste igenom med tryckluft.
Sen anser du att du är klar med jobbet??
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Nu vet jag inte vad du definierar med nice, men jag tycker inte det är "nice" att blåsa iväg skiten med tryckluft längre in i rören... det är varesig rengöring eller problemlösning i mina ögon.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ifall det är vevhusventen får du plocka bort insuget, sen byter du oljefällan som sitter där och rengör/byter slangarna som går till den.
är det något du kan göra själv lätt? vad bör man köpa innan man plockar isär?
Lätt och lätt, inte direkt svårt men tar lite tid. Förutom ny oljefälla behöver du ny insugspackning, eventuellt nya slangar och lite slangklämmor och så...
Gjorde det på min utan större problem, men det är TRÅNGT där, så lite olika hylosor och smala förlängare är bra att ha till hands...
Ja, inte på 850 iaf. Det var bort med luftutloppstrumman det var 2 st rörklammer, Sen vred man flammfällans hölje 15 mm åt vänster, Sen var den lös och så plockade man bort flamfällan. Sen "BLÅSTE JAG RENT FLAMFÄLLANS HÖLJE" sen satte jag dit nya slangar från flamfällans hölje vilket inte satt med någon rörklammer eller liknande bara trycka dit, Sen vrida tillbaka flamfällans hölje, sen på med 2 rörklammer. Och KLART!! (får ju inte glömma att det satt ett helt hölje ovanför allting som satt med en enda torx skruv nyckel T25...) 5 minuter kanske var att ta i. Men iaf 8 min
Ja, inte på 850 iaf. Det var bort med luftutloppstrumman det var 2 st rörklammer, Sen vred man flammfällans hölje 15 mm åt vänster, Sen var den lös och så plockade man bort flamfällan. Sen "BLÅSTE JAG RENT FLAMFÄLLANS HÖLJE" sen satte jag dit nya slangar från flamfällans hölje vilket inte satt med någon rörklammer eller liknande bara trycka dit, Sen vrida tillbaka flamfällans hölje, sen på med 2 rörklammer. Och KLART!! (får ju inte glömma att det satt ett helt hölje ovanför allting som satt med en enda torx skruv nyckel T25...) 5 minuter kanske var att ta i. Men iaf 8 min
Så är det inte på x40, Man kan omöjligt komma åt flamfällan utan att plocka bort hela insuget med allt det drar med sig att plocka bort.
Ja, inte på 850 iaf. Det var bort med luftutloppstrumman det var 2 st rörklammer, Sen vred man flammfällans hölje 15 mm åt vänster, Sen var den lös och så plockade man bort flamfällan. Sen "BLÅSTE JAG RENT FLAMFÄLLANS HÖLJE" sen satte jag dit nya slangar från flamfällans hölje vilket inte satt med någon rörklammer eller liknande bara trycka dit, Sen vrida tillbaka flamfällans hölje, sen på med 2 rörklammer. Och KLART!! (får ju inte glömma att det satt ett helt hölje ovanför allting som satt med en enda torx skruv nyckel T25...) 5 minuter kanske var att ta i. Men iaf 8 min
Så är det inte på x40, Man kan omöjligt komma åt flamfällan utan att plocka bort hela insuget med allt det drar med sig att plocka bort.
Det e inte så på 850 heller det sitter en stor plastklump under insuget på dom me
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash