2331
Sök

Byta från 320 till 325 motor?

253 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#1
Undrar om det är mycket pyssel och mycket som måste göras om när man ska
byta från en BMW E30 320/323 till en motor från en 325??

          //Martin

Dalsland......Varför trängas?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 april 2006
#2
Hej, men du, är det någon som helst mening med att göra det arbetet, då är det väl bättre att köpa en 325...


2 Inlägg
3 april 2006
#3
försäkringen borde väl bli biligare, de står ju fortfarande att de är en 320 el. 323 i reg. beviset.

----------------------------------------------------
BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den

1 231 Inlägg
3 april 2006
#4
johan_p skrev:
försäkringen borde väl bli biligare, de står ju fortfarande att de är en 320 el. 323 i reg. beviset.

Man måste väl regga om den med nya motorn?

Och om man inte gör det och krockar... ja du kanske kan gissa vad försökringsbolaget tycker om det. De letar efter minsta grej som gör att de slipper betala.

Mitt projekt: Evo III

65 Inlägg
3 april 2006
#5
Stirra er inte blinda på motoreffekt och med det höjda försäkringspremier, det kan vara så att eftersom 320:in är billigare i inköp, har fler ungdomar dem (och därmed är 320:in mer skadebenägen). Har fått uppgifter om priser angående 320 vs 325 för övrigt, 325 var några hundralappar billigare i både trafik-, halv- och helförsäkring. Obs: detta var en cabrioletmodell och Trygg-Hansa (som jag kan rekommendera f.ö.) om någon bryr sig.


735 Inlägg
3 april 2006
#6
Är det en 320 med motronic, dvs 88 eller senare, är det bara att byta motor och styrbox. Bolt on alltså.
Utväxlingen på 320 gör att den blir märkbart kvickare. 0-100 ska gå på runt 7.5 sek istället för 8.3 som original 325. Därför väljer många att köra 320/325 istället för att köpa en vanlig 325:a. Ingreppet är vanligt och ingen på autopower har skrivit att de haft problem med varken försäkringsbolag eller besiktningen.

Nackdelen på 320 är väl att bromsarna inte är anpassat för topphastigheten den får. Med 325 motorn går den i varvstopp på femman vilket ger en topphastighet på lite över 230km/h... Och bilen har trummor bak.. Resten kan ni räkna ut själva
Senast redigerat av tobee (3 april 2006)

735 Inlägg
3 april 2006
#7
Ska väl tillägga att självklart så går 320 inte igenom besiktningen med 2.5 liters motorn om man försöker regga in den som 2.5. Men motorerna skiljer sig inte ett dugg i utseende så risken att åka fast är minimal om man håller käft. Kan ju säga att när jag själv besiktiga min 320 så kollade besiktningsmannen knappast på motorn, var med hela tiden. Så personligen skulle jag inte vara ett dugg orolig om jag själv skulle byta motor

Bajspackare
15 Inlägg
23 oktober 2008
#8
funderar på att göra exakt samma. men om man har en diff från 325 som ger lägre utväxling då? det borde väl sänka varvtalen lite?

dessutom, hur kul är det att löpa en 325? neutral

"Och på den åttonde dagen skapade gud bakhjulsdriften"

Bajspackare
15 Inlägg
23 oktober 2008
#9
korrektion: KÖPA

"Och på den åttonde dagen skapade gud bakhjulsdriften"


Sök