3617
Sök

Större wastegate på en "Lite" trimmad bil?

178 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Jag har en volvo v40 2,0T -98. Den e chippad,3" avgassystem,sport filter. Men undrar ifall en större wastegate är nått som är bra,och vad skulle detta göra isåfall?

Tack till mina samarbetspartners & sponsors! Vredestein - Nuke Performance - Maxxtuning.se -ACL Performance - Ross performance - Hova.com - Turbosmart - Spacer.se - Simons.se - Grenrör.se - Billackering.eu - Simoni Racing - Monster Energy - Varrstöen - Eurolia

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 oktober 2008
Du har väl inbyggd wastegate i turbon? Så enbart den kan du ju inte byta.
Senast redigerat av Rspeter (23 oktober 2008)

178 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
okey..men ifall man byter turbo,som inte har en då..Den planen finns redan på byte av turbo + större Ic

Tack till mina samarbetspartners & sponsors! Vredestein - Nuke Performance - Maxxtuning.se -ACL Performance - Ross performance - Hova.com - Turbosmart - Spacer.se - Simons.se - Grenrör.se - Billackering.eu - Simoni Racing - Monster Energy - Varrstöen - Eurolia

Solfilmsmontör
947 Inlägg
23 oktober 2008
Då får du skaka fram ett grenrör eller bygga om ditt nuvarande om du inte svetsar på wastegaten direkt på avgashuset på turbon. Detta skulle fungera. Dock så vet jag inte vad du vill uppnå utav detta? Wastegatens uppgift är att reglera avgaserna så alla inte går förbi turbinen så turbon inte laddar hela tiden. Därför skulle jag nog rekommendera att du fixar en turbo med intern wastegate. Funkar hur bra som helst. Tror det är mer vanligt att man vill ha en extern wastegate när man jagar stora effekt siffror.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 688 Inlägg
23 oktober 2008
Kornz skrev:
Då får du skaka fram ett grenrör eller bygga om ditt nuvarande om du inte svetsar på wastegaten direkt på avgashuset på turbon. Detta skulle fungera. Dock så vet jag inte vad du vill uppnå utav detta? Wastegatens uppgift är att reglera avgaserna så alla inte går förbi turbinen så turbon inte laddar hela tiden. Därför skulle jag nog rekommendera att du fixar en turbo med intern wastegate. Funkar hur bra som helst. Tror det är mer vanligt att man vill ha en extern wastegate när man jagar stora effekt siffror.

Att man har extern wastegate på stora turbos är inte för att man jagar stora effektsiffror, har man mycket effekt så vill man ha mycket ladd, dvs wastegaten ska inte släppa förbi lika mycket avgaser som om man valde att ha mindre laddtryck med samma turbo.

Varför man har extern wastegate när man har stor turbo, är för att det sällan finns intern wastegate i större turbos.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

178 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
okey då fattar jag..tack för hjälpen!

1 867 Inlägg
23 oktober 2008
Du behöver större wastegate ju mindre av turbons potensial du utnyttjar.
På en bil med galna flöden och väldigt lite laddtryck, så krävs det mer av wastegaten än om man åker med en turbo som är maxad.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

KTM 660
537 Inlägg
24 oktober 2008
Finns väll att köpa en hårdare wastegate till en turbo med intern wg´s på.
Dom brukar väll finns i 0.8, 1.0 och 1.2 bar? Då snackar jag alltså om wg´s med hårdare fjäder i tryckklockan.
Ring Autotech och hör med dem

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2008
Corre_Foppa skrev:
okey..men ifall man byter turbo,som inte har en då..Den planen finns redan på byte av turbo + större Ic

Kul med en till som tänkt trimma mycket big_smile  finns finfina turbos med intern WG som lirar upp till 550hk.

tack vare detta så rullar man genom besiktningen obemärkt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök