3609
Sök

Dumpproblem

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#1
Innan hade jag en turboxs 22mm dump på bilen innan, och då steg laddet från original till 0,9-1,2 bar, men så bytade jag till original igen eftersom en lättrycksturbo nog inte riktigt ska ladda så mycket. Men hur gör jag för att kunna ha min dump igen, fast utan att riskera så högt laddtryck?

Bilen är en Saab 900 2.0t SE


1 019 Inlägg
23 oktober 2008
#2
Ta loss din originalventil och prova att blåsa i alla anslutningar på ventilen. Det ska vara tätt. Är det de?


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 oktober 2008
#3
Hur menar du LTT? Du har väl en helt vanlig 185hk´s 2.0 Turbo?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 353 Inlägg
23 oktober 2008
#4
vet inte om ja missuppfattat frågan men laddtrycket ändras inte för att du byter dump.
ungefär som att du skulle ha 7växlar för att du byter växelspaksknopp..
rätta mig om ja har fel..


R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#5
Crille88 skrev:
vet inte om ja missuppfattat frågan men laddtrycket ändras inte för att du byter dump.
ungefär som att du skulle ha 7växlar för att du byter växelspaksknopp..
rätta mig om ja har fel..

I detta fallet verkar det inte bättre än att du har fel! För med den dumpen så laddar den högt, och när den är original så laddar den ingenting nästan! Så ja, du har tyvärr fel i just detta fallet


R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#6
discokapten skrev:
Hur menar du LTT? Du har väl en helt vanlig 185hk´s 2.0 Turbo?

Ja, och den är lättryckare. Visste du inte det?


R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#7
Garfield skrev:
Ta loss din originalventil och prova att blåsa i alla anslutningar på ventilen. Det ska vara tätt. Är det de?

Det vet jag inte, får provtrycka skiten och se.


1 688 Inlägg
23 oktober 2008
#8
_DamnIt skrev:
discokapten skrev:
Hur menar du LTT? Du har väl en helt vanlig 185hk´s 2.0 Turbo?

Ja, och den är lättryckare. Visste du inte det?

Din bil är på 185 hk original, och är då en fulltryckare.
Lättryckaren har 150 hk och laddar 0.4 bar om jag minns rätt.

_DamnIt skrev:
Crille88 skrev:
vet inte om ja missuppfattat frågan men laddtrycket ändras inte för att du byter dump.
ungefär som att du skulle ha 7växlar för att du byter växelspaksknopp..
rätta mig om ja har fel..

I detta fallet verkar det inte bättre än att du har fel! För med den dumpen så laddar den högt, och när den är original så laddar den ingenting nästan! Så ja, du har tyvärr fel i just detta fallet

Det enda logiska är att din original-dumpventil är trasig och läcker ladd, när du då bytt så är den nya tät ända tills den skall öppna. Och du har 1.05 bars ladd som du SKA ha om du har en 185hk-motor.

Någon annan vettig förklaring finns inte.
En dump kan inte öka laddtryck, däremot sänka trycket om den läcker.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 353 Inlägg
23 oktober 2008
#9
_DamnIt skrev:
Crille88 skrev:
vet inte om ja missuppfattat frågan men laddtrycket ändras inte för att du byter dump.
ungefär som att du skulle ha 7växlar för att du byter växelspaksknopp..
rätta mig om ja har fel..

I detta fallet verkar det inte bättre än att du har fel! För med den dumpen så laddar den högt, och när den är original så laddar den ingenting nästan! Så ja, du har tyvärr fel i just detta fallet

nja fel har ja inte för en dumventil höjer inte laddet.
som "Losgard" säger så kan däremot den gamla dumpen va dålig o läcka så den släpper ut luften och då e de klart att laddat höjs när du byter till en dump som håller tätt.


R1 driver!
5 128 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#10
Okej, för det kändes jävligt skumt att det blev så. Och jag har ju vanliga 2.0an på 185hp, och va helt säker på att det va en lättryckare, plus att flera andra har sagt med att den är det

Men 1: Hur testar jag lättast dumpen om den är tät? 2. Kan det va magnetventilen som är kass? 3. Läste en tråd om en som hade samma problem, och då hade pinnen mellan turbon och wastegateklockan hoppat av, kan det va det?
Senast redigerat av _DamnIt (24 oktober 2008)


1 688 Inlägg
24 oktober 2008
#11
_DamnIt skrev:
Okej, för det kändes jävligt skumt att det blev så. Och jag har ju vanliga 2.0an på 185hp, och va helt säker på att det va en lättryckare, plus att flera andra har sagt med att den är det

Men 1: Hur testar jag lättast dumpen om den är tät? 2. Kan det va magnetventilen som är kass? 3. Läste en tråd om en som hade samma problem, och då hade pinnen mellan turbon och wastegateklockan hoppat av, kan det va det?

Om vi går till frågan som tråden handlade om, hur du ska kunna ha din dumpventil utan att laddet blir "så högt".
Det är inget fel, laddet SKA vara så. Då bilen rullade ut från fabrik så var det meningen att laddtrycket skulle vara så här. Det är elektroniskt styrt.
Och för andra gången, din bil ÄR en fulltryckare!

Vad är felet som du vill åtgärda? Allt verkar vara i sin ordning.
Enklaste är att ta loss återcirkulationsröret och känna om den läcker luft samtidigt som du gasar på spjället.
Känner du att det blåser från dumpen vid gaspådrag så är den defekt.

Som jag tidigare skrivit, ditt laddtryck SKA vara på 1.05 bar original.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 019 Inlägg
24 oktober 2008
#12
Original laddtryck för en B204L ligger runt 0,8-0,85bar. För att testa om originaldumpen läcker, skruva loss den och blås med munnen i alla anslutningar. Den ska vara tät.


1 688 Inlägg
24 oktober 2008
#13
Garfield skrev:
Original laddtryck för en B204L ligger runt 0,8-0,85bar. För att testa om originaldumpen läcker, skruva loss den och blås med munnen i alla anslutningar. Den ska vara tät.

Jag blåste i min laddtrycksmätare, lyckades så att den visade 0.2 bar, och då tog jag i för kung och fosterland.

Tror knappast man klarar att blåsa så membranet öppnar. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Labborant
307 Inlägg
24 oktober 2008
#14
Din originaldump läcker nog en del låter det som, kör med den andra det tål den, är det så att su vill ha ner det lite köp en pysventil så kan du ställa det själv...

1 019 Inlägg
24 oktober 2008
#15
Losgard skrev:
Tror knappast man klarar att blåsa så membranet öppnar. tongue

Det är inte meningen heller. Man blåser för att se så det inte har gått hål i membranet.


R1 driver!
5 128 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#16
OKej, tack så jätte mycket för svaren alla! Då vet jag att bilen är FTT, och inte LTT som väldigt många har påstått. Men ska testa dumpen om den är hel och lite såna saker smile Än en gång, tack så jätte mycket allihop!



Sök