Hej ! det gäller min nissan 200 s14 med en sr20det den väsentliga specen är : Portad topp,större turbo(vet att det är 63 ans avgashus.precision.)Större spridare 444cc annat grenrör för toppmonterad turbo,3"från turbo och bak en dämpare,Tial 38 mm wastegate 3"tryckrör..
Nu till problemet. bilen är grundmappad (kör med apexi fc som kommer med en grundmapp). laddtrycket kommer inte förens vid 5000 varv och bilen varvar 7.. vad kan jag göra för att få laddet tidigare?? Jag har provtryckt hela systemet idag inkl turbo hittade ett litet litet läckage runt en slang på tryckröret. Dumpventilen är tät.. så det verkar inte vara ett läckage,, turbon är ny!
En polare snackade om att man kan köra med mottryck på wastegaten på något sätt men han hade bara hört om det ???
se till att få den ordentligt mappad först Grund mapparna på t.e.x apexi fc kan ju vara lite bristande beroende på motor spec du har om den nu inte är beställd för just dina mods?
Så du tror att det är en mappningsfråga ?? jag ska få den mappad jag vet bara inte var ännu
Jag tror att mycket av problemet är att du inte har koll på hur allt fungerar. Läs på massa så kommer det klarna.
No2 lyssna inte på kompisar...
Jag har en precision turbo (de gör mängder olika så ta reda på vilken du har) Min är specad 480hk med .63 avgashuset. Min motor är på 1.8 liter, jag har på 4:an fullt ladd strax innan 4000rpm. på 2:an och 3:an blir det senare iom det bara fjongar till på de växlarna, laddet hinner inte bli fullt förrens 5000 eller så.
Kontrollera din laddtryckstyrning, kanske står boost setpoint min för högt eller något annat som ställer till det. att mappa en perfekt Closed loop till en laddtryckstyrning är inte gjort i en handvändning och levereras i princip aldrig från de större firmorna som mappar.
Du kan genom att mappa tändläget bestämma hur varmt du har i grenröret och på det viset ge mer energi till turbinen.
Men först och främst läs på om din motor setup.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
1: Läs vad Torpis skrev 2: Ja, man kan köra med mottryck på wastegaten. 3: Visst kan tex avgashuset vara för stort men ska man ha pulver behöver man ha stora avgashus. 4: Grundmap är......tja, grundmap. Därifrån till en korrekt map för din setup kan vara ett jättekliv.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jag tror att mycket av problemet är att du inte har koll på hur allt fungerar. Läs på massa så kommer det klarna.
No2 lyssna inte på kompisar...
Jag har en precision turbo (de gör mängder olika så ta reda på vilken du har) Min är specad 480hk med .63 avgashuset. Min motor är på 1.8 liter, jag har på 4:an fullt ladd strax innan 4000rpm. på 2:an och 3:an blir det senare iom det bara fjongar till på de växlarna, laddet hinner inte bli fullt förrens 5000 eller så.
Kontrollera din laddtryckstyrning, kanske står boost setpoint min för högt eller något annat som ställer till det. att mappa en perfekt Closed loop till en laddtryckstyrning är inte gjort i en handvändning och levereras i princip aldrig från de större firmorna som mappar.
Du kan genom att mappa tändläget bestämma hur varmt du har i grenröret och på det viset ge mer energi till turbinen.
Men först och främst läs på om din motor setup.
Du har mycket rätt!! är riktigt okunnig på detta område ,,Grejen med turbon är att han som köpt den vet inte vilken turbo det är !! och den är dessutom polerad så all text är borta det enda som syns är just sc63 därav antog jag att det var ett 63 avgashus.. känns dumt och komma till mapparn och inte veta ett skit angående laddet så är det fullt vid 5000 varv men innan fullt känns det knappt sen smäller det bara till..Tack för alla svar ska plugga på mer om detta ,,, kanske finns turbokurs på youtube
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Mindre turbo och en riktig mapp så kommer du få en bättre bil. För stor turbo tar mer effekt med och sen att den laddar sent är ett annat tecken på för stor turbo. skaffa en lite mindre och de ska gå bättre.
Tror du att det kan vara den turbon torpis?? kanske ska sälja av turbon då mot en mindre vill ju ha bilen och drifta/busa med lite svårt blir det som den är nu!!
Tror du att det kan vara den turbon torpis?? kanske ska sälja av turbon då mot en mindre vill ju ha bilen och drifta/busa med lite svårt blir det som den är nu!!
Vad har du för effektmål? En stressad 19T med hyffsad stor IC kan ju leverera upp åt 400hk, säg 350 i lekändamål.
steget större än en GT3071R .63 avgashus. Laddtryck strax innan 4000rpm, kanske 3500. Men det spelar ju mindre roll egentligen iom man alltid ligger högre när man driftar, dock är kanske 5-7000rpm lite litet register.
(min drar gött mellan 4-9000rpm, mer lagomt)
Kolla med liknande byggen vilka turbos de använder. 3071R är en fin snurra, men kanske inte lirar på en 200SX... är lite oliak detdär med avgaspulser mm mellan olika motorer. KKK24 är kattskit på en Volvo T4 tex, funkar helt enkelt inte alls.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
hmm effektmål! Grejen är att jag köpte bilen med allt arbete gjort jag har bara gjort hopmonteringen av det utvändiga på motorn.. så man kan väl säga att jag tar det jag får han som byggt bilen gissade på ca 350 400hk men det verkar som han inte hade full koll på sina grejor ta tex att han inte vet vilken turbo han har köpt, han sa tex att turbon kostade 18500:- jodå såatt Ska man satsa på en ny snurra direkt eller kanske prova att mappa den först??