3682
Sök

Om man krockar, ett par frågor.......

67 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Hej

Alltså vad är egentligen rätt eller fel
Om det blir lindrigare små krockar ska polis alltid kallas på plats ändå ?
Ska man börjar med att kontakta polis först eller sitt försäkringsbolag ?

Och vid större krockar måste väll polisen kotaktas ? hur gör man på bästa sätt
så man inte blir blåst.

Och den som gör felet kontaktar sitt bolag eller tvärtom ?
Och allt ska ritas upp på papper ?

mvh
Senast redigerat av M.F. (28 oktober 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 oktober 2008
Vore ju kul om ngn kunde säga "sanningen", men vad jag vet är det så att man ska kontakta polisen om det nu är så att bilar hindrar trafiken så att de får dirigera om trafik, eller om de nu e problem med att lösa frågan om vem som gjort vad osv...

2 911 Inlägg
28 oktober 2008
Vid personskada ska polis alltid dit.

Är du osäker, så tillkalla polis som får ta parternas version och sen sammanföra i en rapport och ev. anmälan om det föreligger någon brottsmisstanke.

FreddeK
28 oktober 2008
ni skriver tillsammans en skadeanmälan...finns speciella för ändamålet! polisen behöver inte alltid kontaktas men har man krockat så det är personskador eller att polisen behövs som hjälp att vägleda trafik etc så ska polis tillkallas.

kan inte partena enas på plats så ska polis också tillkallas! man märker hur situationen är.

67 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Men liksom om ej polisen kommer dit och gokänner vems felet är, då kan ju den andra blåsa mig sen ?
han/hon kan ju bara säga nej detta vet jag inget om han ljuger

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 oktober 2008
Då får man väl göra som de stod lite högre upp, skriva en gemensam skadeanmälan, som båda skriver under på och får varsitt exemplar.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
28 oktober 2008
Ni ska skriva en skadeanmälan finns speciella papper.. sen så skickar ni in papperna till vardera försäkrings bolag sen så snackar bolagen med varandra o sen så får du hem ett papper som de står om dom tycker att de va ditt fel lr inte... tongue

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

3 650 Inlägg
29 oktober 2008
Om det inte var ditt fel, så ta lite kort efter krocken. Sen får alla inblandade förare skriva på en typ skaderapport som man skickar in (gemensamt i postlådan e väl bäst) därefter sköter försökringsbolaget resten har jag för mig

67 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
jaha okej och dessa skadeanmälan papper kan man gå ner till polishuset och hämta direkt ?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 oktober 2008
Polisen kommer endast till olycks platsen om de finns person skador, sa dom åt min syster ifjol.. sen varje person som är inblandad skriver varsin historia till deras försäkringsbolag så pratar dom i sintur med varandra och kommer fram till en lösning.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 oktober 2008
när man är överens om vems felet är så behöver inte "offret" skicka in några papper..
för ett halvår sen blev jag påkörd bak,men jag skickade inte in några papper..
den andre tog på sig skulden och det var bara han som behövde skicka till sitt bolag..

67 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
okej tackar... smile

FreddeK
29 oktober 2008
skadeanmälan är väl utformad och på en del av den ska du beskriva händelsen ur ditt perspektiv.

FreddeK
29 oktober 2008
jag tror även skadeanmälan finns att hämta på vägverket. bra att ha ett ex ligga i bilen om olyckan är framme.

8 883 Inlägg
29 oktober 2008
Helt vansingt att göra som maximus gjort. Vid en krock specielt bakifrån ska man alltid gå till en läkare för att vid en evt skada ha det dokumenterat, skadorna kan komma långt senare och har man inte dokumenterat ett läkarbesök så är det kört med evt ersättningar från försäkringar m.m.

Hur man går tillväga vid en "krock" står i skadeanmälan.
Jag skulle aldrig själv göra "upp" med en motpart utan att ha skickat in en rapport, vad säger att inte han vid ett senare tillfälle anmäler sin skada?
Senast redigerat av Hamilton (29 oktober 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Aktad Medlem
301 Inlägg
29 oktober 2008
Extra kul dessutom om han lovar att ta på sig det hela, går hem och pratar med arbetskamraterna för att sen göra en kovändning... papper / foton är bra.

En fd kollega smög fram med sin bil mot en ökänd korsning bakom en husknut och blev genast påkörd av en moped (solklart att högerregeln gäller, mopedens fel dålig sikt & hög fart)

Alla klarade sig bra , inga stora skador, ingen fin bil... och grabben insåg att han gjort fel.. så han lät grabben slippa undan med blott en ursäkt.

Dagen efter läser han i tidningens polisnotis att spegelvänd smitningsolycka skett då en moped blivit påkörd och bilisten smitit från platsen.  Polisen söker vittnen till händelssen mm.. En röd kombi osv..

Grabben hade förmodligen rullat hem mopeden med sprucken framskärm och repor på tanken, fått frågan om vad som hänt ställd av någon förälder. Fått panik och ljugit för föräldern, som då genast agerade och polisanmälde händelsen.

Detta rann dock ut i sanden. men det blev onödigt krångligt och olustigt.. tänk om någon vindögd senior bakom en persienn läst i tidningen och "minsann sett" vad som hänt.

Sök