karossen först, om det är bucklor och rost på den, sedan insidan hur skicket på inredningen är, underredet efter det kollar motorrummet efter läckage o ev. krockskador. efter det så starta bilen (helst kall) och köra den för att kolla skicka på motor/låda/bromsar/upphängning....
Jag luktar i den, sen sätter mig i den å tittar runt lite, sen öppnar jag motorhuven, starat motorn och lyssnar efter konstiga ljud, senkolalr jag sist under bilen...sen börjar ja pruta
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Det sista jag kollar på är väl på det som finns under huven. Eller nja, inte riktigt. Men det är nästan så. Jag tar hellre en "liten" motor som är mer bränslesnål än en stor motor som går så förbannat.
Det jag tittar på är såklart design, sedan går jag väldigt mycket på hur bilen känns när man sitter i den. Oerhörd komfort kommer ofta före det mesta. Det ska vara så att man ska kunna sitta i bilen länge, utan att bli trött i röven. Vettig stereo (helst), mycket utrustning. Jag vill inte bara betala för en motor, utan hellre för att man skönt tar sig från punkt a till punkt b. Typ.