3262
Sök

Någon som kan hjälpa mig med importeringssidor från USA?

Dann3
6 november 2008
Trådstartare
#1
Någon som kan hjälpa mig med importeringssidor från USA?

Någon som kanske har importerat från USA?

Tänkte nämligen leta efter en Toyota Supra mk4

Iallafall kan ni några bra sidor så posta gärna dem vore väldigt tacksam då smile

/danne

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
6 november 2008
#2
www.mobile.de    finns en del ifrån USA där... vad jag hört så ligger fraken ifrån USA på en bit över 25 lax?   Har en polare som köpte en mkiv vänsterstyrd för 160 lök där ifrån, efter all mons, tull, frakt osv osv så visade sig att det inte lönade sig speciellt mycket trots allt.


bra skick dock wink

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Dann3
6 november 2008
Trådstartare
#3
Dawe_A skrev:
www.mobile.de    finns en del ifrån USA där... vad jag hört så ligger fraken ifrån USA på en bit över 25 lax?   Har en polare som köpte en mkiv vänsterstyrd för 160 lök där ifrån, efter all mons, tull, frakt osv osv så visade sig att det inte lönade sig speciellt mycket trots allt.


bra skick dock wink

Känner en som hittade en jätte fin Supra vänsterstyrd i ljust skinn för ca 90.000 kr och han fick sedan den såld här i Sverige för 270.000 kr!

Inga andra företag i Sverige eller USa som kan hjälpa till med importering?

/danne
Senast redigerat av Dann3 (6 november 2008)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
6 november 2008
#4
Dann3 skrev:
Dawe_A skrev:
www.mobile.de    finns en del ifrån USA där... vad jag hört så ligger fraken ifrån USA på en bit över 25 lax?   Har en polare som köpte en mkiv vänsterstyrd för 160 lök där ifrån, efter all mons, tull, frakt osv osv så visade sig att det inte lönade sig speciellt mycket trots allt.


bra skick dock wink

Känner en som hittade en jätte fin Supra vänsterstyrd i ljust skinn för ca 90.000 kr och han fick sedan den såld här i Sverige för 270.000 kr!

Inga andra företag i Sverige eller USa som kan hjälpa till med importering?

/danne

Det där skulle jag också vilja ha svar på faktiskt... sitter i samma sits som du, att hitta rätt supra wink


Skulle vara bra om man fick reda på vad det TOTALA priset blev inkl ALLT till Sverige innan köp också.
Senast redigerat av Dawe_A (6 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

48 Inlägg
6 november 2008
#5
Om ni ska leta efter bilar i USA så är det här två tips:

http://www.cars.com/go/index.jsp - Bara bilar, nya och begagnade
http://www.craigslist.org/about/sites - Ungefär som Blocket, alltså alla möjliga prylar inklusive bilar.

MDA Classic Cars kan hjälpa till med själva importen, har bekanta som inporterat jänkare genom dom. http://www.mdaclassiccars.se/ är adressen. Har för mig att dom tar 25.000 kr + frakt (10-15.000 kr) men då sköter dom allt, från att hämta bilen hos säljaren i USA tills att den står körklar hemma på din garageuppfart. Törs inte lova att jag kommer ihåg exakt rätt priser, men det är ju bara att maila eller ringa till dom och kolla.

Mvh
Mattias


48 Inlägg
6 november 2008
#6
Här är en Supra -95:a i Los Angeles för 10900 dollar. Borde alltså om jag gissar rätt ha kostat ca 150.000 kr när den står reggad och klar hemma hos dig.

http://losangeles.craigslist.org/wst/cto/907299334.html


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
6 november 2008
#7
02Mattias skrev:
Här är en Supra -95:a i Los Angeles för 10900 dollar. Borde alltså om jag gissar rätt ha kostat ca 150.000 kr när den står reggad och klar hemma hos dig.

http://losangeles.craigslist.org/wst/cto/907299334.html

tack för tipset... men att impotera ifrån usa är ju som att köpa grisen i säcken, man har ju inte den blekaste om hur bilen är i skicket (förutom på dem bilder man sett), men det är ju svårt att se om bilen är ramsne, eller om motor ger ifrån sig missljud osv wink.

Eller har jag fel? - Jag vill nog alltid kunna provköra & kolla runt lite på den bil jag skall köpa, speciellt när det handlar om  150.000kr ++

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

48 Inlägg
6 november 2008
#8
En stylad 93:a, med kolfiberhuv & vinge, borttagna dörrhandtag osv. hos en bilfirma i Texas för 16.995 dollar:

http://www.cars.com/go/search/detail.js … xists=true


48 Inlägg
6 november 2008
#9
Visst är det lite "köpa grisen i säcken" det är klart... En jobbarkompis till mig köpte bil i USA genom MDA Classic Car, har för mig att han fick hjälp av dem.

Har för mig att de skickade en kille som kollade bilen, provkörde osv och tog massvis med bilder som dom mailade. Kostade 500 dollar, men det kan det ju vara värt. Har för mig att de lyckades pruta på priset åt honom också, så i slutändan blev det inte så mycket extra som det kostade.


4 506 Inlägg
6 november 2008
#10
Prata med Tony_Rene här på forumet, Han arbetar med det!
http://www.2norwayexport.com/

Att firman e i norge spelar ingen roll, han bor i GBG..
Finns nog inget negativt att säga om dem, Finns meriter
på deras webb sida.

Kan du andas kan du dö.

3 121 Inlägg
6 november 2008
#11
Istället för att betala någon 15lax kan man ju köpa sig en flygbiljett, ta en veckas semester och titta på några aktuella bilar.

Annars skulle jag nog använda Erik (SVT Cobra på zatzy) och hans företag No Fear Motorsport , tycker han verkar ha bra koll. http://www.nofear-motorsport.se/

Saxat från Erik
"Guide: Hur man köper/importerar bil från USA   
Det har ju lagts upp en del trådar på senaste tiden med frågor om hur det går till att importera en bil ifrån USA, så med mitt senaste nyförvärv som exempel så tänkte jag gå igenom med hur en import går till, från köp till regning. Om det är någon som kommer på något mer att tillägga eller om jag har missat något så skriv på eller skicka PM så kan jag lägga till det i passande ordning!
Obs: denna ”guide” gäller för privat import för eget bruk, ej flyttgods och sånt.

Steg 1: Hitta bilen!

Det finns ett flertal olika hemsidor i USA som man kan söka och hitta sin bil, jag skriver dom vanligaste och enligt mig dom bästa nedan:
www.autotrader.com Mest nyare bilar med bra sökfunktion
www.ebaymotors.com Allt mellan himmel och jord
www.colloctorcartraderonline.com Mera typ samlar bilar samt äldre jänkare

Om man inte har någon man känner som kan kolla på bilen i USA, se till att säljaren skickar många bilder på bilen. Be om något specifikt så han är ”tvungen” att ta nya kort så man vet att bilderna är nya, och inte tagna för två år sen eller typ hittade på Google!

VIKTIGT: DU MÅSTE HA ORIGINAL ÄGARBEVIS (TITLE) FÖR ATT KUNNA EXPORTERAS FRÅN USA SAMT FÖR ATT KUNNA REGGAS I SVERIGE. KVITTO PÅ KÖPET KRÄVS OCKSÅ OCH DESSA TVÅ DOKUMENT MÅSTE FÖLJA MED I BILEN, DOM SKA ICKE POSTAS TILL DIG I FÖRVÄG. KOLLA SÅ ATT SÄLJAREN HAR TITLEN I HANDEN.

Man behöver oftast ett postnummer för att kunna söka efter bil, nedan har jag skrivit några som kan vara bra att ha och där det finns hamnar i närheten.

New York NY: 10001
Jacksonville FL: 32099
Miami FL: 33122
Houston TX: 77002
Los Angeles CA: 90001

Steg 2: Frakt!
Efter att man har sökt och hittat den bilen man vill ha, så är det bra att börja kolla upp olika frakt alternativ innan man köper den. Det finns egen container (absolut säkrast) sen delad container och sen då Ro-Ro (roll on - roll off) och då körs bilen in i ett fartyg och står under tak, men samtidigt rätt oskyddat. Och Ro-Ro är givetvis billigast. Värt att tänka på om man kör Ro-Ro är att bilen måste vara helt tom, samt fungerande då den körs av och på. Om man köper t.ex. en gammal jänk som kanske inte är i bästa skicket så är container att föredra så man vet att bilen kommer med! Priserna är lite varierande men lite riktlinjer finns:

Ro-ro: 600-900USD
Container: 1000-1600USD

Om bilen måste fraktas till själva hamnen så är då en s.k. flatbed (enkel biltransport) man använder sig av. Köper man av en handlare så har dom nästan alltid en eller flera dom brukar använda sig av. Köper man privat så får man leta själv, det finns länkar på annonssidorna. Flatbed frakt kan kosta allt ifrån 100USD om bilen är i hamnstaden till 500USD om den är 100+ mil från hamnen.

Nedan finns några länkar till fraktbolag som är alltiallo bolag(också kallat ”Freight Forwarder), d.v.s. fixar frakt, tullarbete i USA, samt införtullning i Sverige. Man kan göra detta själv, men då måste man vara på plats och det är en sjuhelsikes pappersarbete som kan vara svårt om man aldrig gjort det innan.

www.nordtrafik.se
www.calship.com
www.aclcargo.com

Vill man nu fixa allt själv så kan man kontakta rederiet direkt:
www.2wglobal.com (Wallenius Wilhemsen)


Steg 3: Betalning
När man då har hittat bilen, samt kollat med frakt då är nästa steg betalning. Finns olika sätt att göra detta på. Bank överföring, Western Union eller då cash om man är på plats. Det tar mellan 3-5 arbetsdagar för att föra över pengar via konto, och det går på direkten om man gör det via Western Union (men dom är dyra!). Om du flyger över och har tänkt att ha med dig kontanter (över 10K USD) så måste man enligt lag meddela tullen i USA om detta. Kan vara lite bökigt för dom frågar 1000 frågor om varför, var man fick dom osv.

Det finns nåt som heter CIF Konecementet, jag har själv aldrig använt det men det innebär om man köper av en handlare, så kan du koppla betalningen till Konecementet och på så sätt försäkra dig om att du inte blir blåst, säljaren får då inte pengarna förrän bilen i lämnat USA och du får inte ut bilen förrän han har fått betalt. Då klarar du även dig om bilen visar sig vara stulen.
Källa och mer info finns här: www.2wglobal.com

Steg 4: Väntan…
Ja, det tar mellan 2-6 veckor att få hem bilen så under den tiden så kan man fundera på vad man ska köpa för trim till bilen! wink
Nä men detta är ett ypperligt tillfälle att börja ordna med saker på den här sidan atlanten.

Boka registreringsbesiktning: www.bilprovningen.se
Kolla vilka kriterier bilen ska uppfylla för att kunna reggas i Sverige: www.bilprovningen.se
Kolla vilka intyg och liknande som behövs: http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx

Lite kortfattat om vad som behövs,
Binkers på sidorna
E-märkta lampor
Orange blinkers bak (dom flesta jänkare har röda)
Buller intyg (bokas hos SBP, kostar 3500:- sist jag gjorde det)

Har man kontakter som kan fixa ett s.k. Dekra intyg så underlättar det stort vid regning, man slipper exempelvis bullerprovet. Skicka PM till overlake här på forumet för frågor om det. Ibland kan man också få ett intyg från tillverkaren själv, men jag har då aldrig lyckats med det!

Steg 5: Din bil har kommit till hamnen!
Underbara dag denna då man får brevet hem i lådan! Jag har alltid haft mina bilar fraktade till Göteborg, men det går till Tokholm likaväl.

Har man då använt sig av nån av ovanstående firmor så är ju bilen förtullad redan, så det är bara till att åka till deras kontor och pröjsa allt. Frakt, hamnavgifter, tull, moms osv. Jag vet att en del tar enbart cash, så kolla upp det innan då det kan ju röra sig om mer än vad man får ta ut på Bankomaten! Där fyller man också i en förregistrering, och då skickas nya skyltar hem till dig, oftast inom 1 vecka.

Om man ska tulla in bilen själv så måste man först åka till fraktbolaget och betala frakt osv. Sen till Tullen och betala tull + moms, sen får man ett kvitto där man får åka ner till hamnen och hämta ut bilen.

Bilen får ju då givetvis inte köras hem utan skyltar, men om man har fått med USA skyltarna så får man köra om man skaffar en svensk trafikförsäkring. Jag vet att Trygghansa har kunnat ordna detta tidigare. Annars får man fixa egen biltransport eller att fraktbolaget ordnar detta.

Steg 6: Ombyggnation
Detta kan man antingen lämna bort till dom som kan, eller fixa själv. D.v.s. borra hål i skärmar för att fästa blinkers, dra kablar och sånt. Finns olika alternativ. PM:a för mer info om detta!

Steg 7: Registrerings besiktning
Ta med leg, alla bilpapper som du har och en gnutta tur också 
En liten backup plan, om man nu försöker få in en bil som är trimmad, och den går ej igenom, så skrivs detta i deras databas. Men enligt mina kontakter så ”försvinner” denna info efter 1 månad. Om man nu vill vara ”busig” och försöka på ett annat ställe men ändå behålla trimmet. Om allt går som det ska så är det bara till att köra hem, OM man nu har då försäkrat bilen. Men tänk på att bilen ALLTID besiktas avställd, så ska man köra hem så måste man ställa på den först. Efter ett tag så kommer då fakturor för skrotningsavgift och skatten på posten. Reg-besiktningen kostar 1070:- (prislistor finns på SBP’s hemsida) sist jag gjorde det.
Om allt fuckas upp så går det ta bilen till Tyskland och regga där, men det är enligt mig jobbigare och i slutändan dyrare än att försöka här. Annars så vet väl dom flesta vad en reg-besiktning innebär, vägning, avgass. värden osv osv.

Steg 8: Ha det så kul med nya bilen smile



Det finns säkert nåt som jag glömt, men som sagt, skriv eller PM:a om ni kommer på nåt viktigt. Kom ihåg, detta är baserat på mina egna erfarenheter och ska användas som en överblick över import. ALLT kan hända när man importerar bilar, lagar kan ändras, båtar kan sjunka, man kan bli lurad osv. Så jag reserverar mig för ändrade lagar, fulla politiker, mutade besiktningsmän och allt sånt! Har man aldrig gjort det innan så rekommenderar jag givetvis att man tar så mycket hjälp som möjligt. Har ni fler frågor eller behöver hjälp med annat så skicka PM.

Lite glosor för dom som inte är så haj på utrikiskan!
Title – Ägarbevis
Bill of Sale – Kvitto på inköp
Ro-Ro – Roll on, Roll off.
Flatbed – Biltransport
Power of Atourney – fullmakt

Hoppas denna guide hjälper i erat sökande av drömbil, och att vi får se ännu fler Amerikanska muskelbilar i detta avlånga land! Enligt mig så har dom faktiskt börjat komma igen nu, Charger, nya Challenger, nya Camaro och givetvis den mest omtalade av dom alla, Corvette C6 Z06!

Mvh
Erik"

Om ni undrar hur det går till att importera bil från USA finns det massor med tips här:
http://www.zatzy.com/allmaent/280205-gu … n-usa.html
Senast redigerat av viccoA (6 november 2008)


4 506 Inlägg
6 november 2008
#12
@ viccoA:
Han finns här med, Dock heter han Andreas här: andreas.e

Kan du andas kan du dö.

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
6 november 2008
#13
en liten fråga... hur svårt tror ni det är att sälja en bil som supra mkiv om 3 år ?

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Mästare
2 947 Inlägg
6 november 2008
#14
Dawe_A skrev:
en liten fråga... hur svårt tror ni det är att sälja en bil som supra mkiv om 3 år ?

Spåtanter finns det på tivolin inte på Garaget.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
6 november 2008
#15
KimVsWorld skrev:
Dawe_A skrev:
en liten fråga... hur svårt tror ni det är att sälja en bil som supra mkiv om 3 år ?

Spåtanter finns det på tivolin inte på Garaget.

herre gud... förlåt om jag frågade peta på en känslig punkt!      hmm
Senast redigerat av Dawe_A (6 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com


Sök