3290
Sök

remotekabel funkar ej, koppla via antennkabel?

78 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har en mutant stereo vars remotekabel inte fungerar var med 2,5mm  (tror jag) anslutning klipte av den och skalade kabeln, men det händer inget med steget, prövade o koppla remoten till batterit o ch då starta steget. prövade sedan och mäta på antennkabeln på isokontakten och det funkade med!

nu till frågan kan jag koppla in remotekabeln på anntnkabeln (det går ju redan en kabel där ifrån)
eller är den för klen 1,5mm?

33 Inlägg
5 november 2008
#2
jag har haft remotern på antenkabeln men det var lite fuckat å ibland funkade det inte ens så jag drog den till huvudenheten som det ska va big_smile


78 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#3
jag tror det kommer funka bra smile ingen risk för kabelbrand?

Pulare
248 Inlägg
5 november 2008
#4
Om inte annat kan du lägga remoten på en högtalkabel ut från stereon.
Om du ändå ska driva några med steget så borde du ha ngn ledig...
Funkar iaf för mig, så fort jag sätter på stereon så startar stegen också.
Kopplade först till antennen men då dog stegen när man startade cdn=)


78 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#5
Zlasher skrev:
Om inte annat kan du lägga remoten på en högtalkabel ut från stereon.
Om du ändå ska driva några med steget så borde du ha ngn ledig...
Funkar iaf för mig, så fort jag sätter på stereon så startar stegen också.
Kopplade först till antennen men då dog stegen när man startade cdn=)
det verkar funka med antennkabeln då den ger ström hela tiden smile
tror det funakar, för den kabeln är väll blå?

Försöker iaf
12 817 Inlägg
5 november 2008
#6
Den kablen brukar vara blå standart ja.. Det står väl markerat på den?

Antenna Remote eller ANT brukar de vara märkta med.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

98 Inlägg
5 november 2008
#7
remote är blå, och en remote kabel behöver inte vara tjockare än 0,75. Så den 2,5 kabeln du skalade var nog till något heeeelt annat.


78 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#8
MaxR skrev:
remote är blå, och en remote kabel behöver inte vara tjockare än 0,75. Så den 2,5 kabeln du skalade var nog till något heeeelt annat.
det var som en hörlursanslutning på 2,5mm och det var skrivet remote på den
men antennkabeln borde väll palla en förgrening tuill remoten?neutral
Senast redigerat av jobanr5 (6 november 2008)

1 253 Inlägg
6 november 2008
#9
om inte remoten funkar varför inte dra den över en strömbrytare så du själv kan slå av o på den. fick göra så i en bil jag hade som stereon var lite puckad i. Först en brytare till stereon som inte gick att sätta på på fronten o sen en till steget hehe...smile

Lev livet nu innan det är för sent

78 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#10
opeldrifter skrev:
om inte remoten funkar varför inte dra den över en strömbrytare så du själv kan slå av o på den. fick göra så i en bil jag hade som stereon var lite puckad i. Först en brytare till stereon som inte gick att sätta på på fronten o sen en till steget hehe...smile
orkar inte det tongue

men pallar den ATU kabel att man tar ström ifrånden till remoten
?
jag tror det....

78 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#11
för remoten är vål nårgra volt bara?

35 Inlägg
6 november 2008
#12
jobanr5 skrev:
MaxR skrev:
remote är blå, och en remote kabel behöver inte vara tjockare än 0,75. Så den 2,5 kabeln du skalade var nog till något heeeelt annat.
det var som en hörlursanslutning på 2,5mm och det var skrivet remote på den
men antennkabeln borde väll palla en förgrening tuill remoten?neutral
Om det var en hörlurs anslutning på innan och det stog remote på den var den till för att koppla in en fjärrkontroll som brukar vara monterad på ratten i visa bilar. Så den ska inte gå att använda för att stänga på slutsteg med.

Som MaxR skrev, så är ISO-standard att den kabel som har blå isolering på kontaktdonet till stereon används för att styra en motoriserad antenn upp och ner, det går även att använda denna för att koppla till slutstegs REM- eller REMOTE-anslutning. Denna brukar inte vara grövre än 1,5mm2, det vanligaste är att den är 0,75mm2.

Den kabeln som sitter på antennkabeln brukar oftast vara till för att driva antennförstärkare, för att förbättra radio-mottagning. Det går att använda den men helst ska det vara en separat kabel som går på samma sida som matningskabeln till slutstegen går, detta för att undvika störande ljud såsom generatorvin och konstant brus.


35 Inlägg
6 november 2008
#13
jobanr5 skrev:
för remoten är vål nårgra volt bara?
REMOTE-kabelns spänning brukar vara lika stor som i övriga matningskablar i bilens elsystem.



Sök