3382
Sök

Högtalarstorlek Subaru Impreza mm

40 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan alla..

Det är som så att jag hade tänkt köpa en liten present till tjejen och hennes nyinskaffade Subaru Impreza 1.6 kombi -99. Det jag tänkte köpa var en ny bilstereo (kassetspelaren är inte så hemskt kul..) samt ett par nya högtalare till dörrarna. Problemet är att jag vill ju helst överaska lite så jag undrar om nån har koll på storleken på högtalarna i dörrarna. Jag skulle inte vilja såga upp och fixa, bara sätta dit och allt ser ut som förr fast med bättre ljud.
Det främre dörrarna är viktigast att få svar på men gärna det bakre dörrarna också.

Sen har jag lite funderingar hur man får bort den gamla Philipsen som är i den nu. Den har inte en löstagbar front, utan man tar bort bara en liten del av fronten typ, tror det är tre knappar på den eller nåt, hoppas ni förstår, svar på det skulle också uppskattas!

MVH Jocke.

296 Inlägg
8 oktober 2008
5,25" men om du ändrar dig och vill såga i plastbaffeln så är 6,5" möjligt men även för 5.25" behöver du tänka på att högtalarna inte får vara speciellt djupa för då slår de i fönsterrutan.

EDIT: Förutsätter att det är samma mått som på en Impreza GT99. BRL och liknande butiker brukar ha listor på det.
Senast redigerat av taway (8 oktober 2008)

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
8 oktober 2008
Det går att montera 6,5" utan att kapa i plastbaffeln.Jag sågade till en "ring" av 10 mm spånskiva,skruvade fast den i dörren och drog sedan fast högtalaren i "ringen". Jag kallar det "ring" för den är inte helt rund eftersom den sitter i en fördjupning i dörrplåten.

Stolt far till Freddy 18/12-08

347 Inlägg
8 oktober 2008
taway skrev:
5,25" men om du ändrar dig och vill såga i plastbaffeln så är 6,5" möjligt men även för 5.25" behöver du tänka på att högtalarna inte får vara speciellt djupa för då slår de i fönsterrutan.

EDIT: Förutsätter att det är samma mått som på en Impreza GT99. BRL och liknande butiker brukar ha listor på det.

http://i289.photobucket.com/albums/ll219/Hedjohn/Bild022.jpg
Så gjorde vi i min kompis Impreza WRX för att monteringsdjupet skulle bli mer.

330 Inlägg
8 oktober 2008
Och där har vi exakt hur jag menade..."ringen" är inte direkt rund

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 oktober 2008
Flash skrev:
Och där har vi exakt hur jag menade..."ringen" är inte direkt rund

kallas baffel

330 Inlägg
8 oktober 2008
jajaja...noga då
Senast redigerat av Flash (8 oktober 2008)

40 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Aha så bra, tack för bra svar, med bilder å allt! smile
Så att jag förstår allt rätt, även om jag gör en sån där baffel, och monterar 6.5" så passar det fortfarande med skyddet som är där orginal, på dörrsidorna? Då blir nog hon här hemma nöjd! smile

296 Inlägg
8 oktober 2008
Enchzzz skrev:
taway skrev:

http://i289.photobucket.com/albums/ll21 … ild022.jpg
Så gjorde vi i min kompis Impreza WRX för att monteringsdjupet skulle bli mer.

Precis, jag har gjort likadant i min fast med 10mm MDF och snedsågade kanter för att få mer att skruva högtalaren i. Jag återanvände originalbaffeln i plast utanpå för att få högtalaren vinklad lite uppåt.

http://markus.sneproductions.com/files/RIMG06352.jpg
Senast redigerat av taway (8 oktober 2008)

347 Inlägg
8 oktober 2008
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t … ht=hedjohn

Länkar till min kompis projekt om det ifall det skulle vara till någon hjälp. smile

Lycka till!

40 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Ja, har satt in nya stereon åt henne nu, och mina 5.25" passade inte alls.. tongue
Så jag får väl byta dem till en modell större.

Sök