3428
Sök

Byta generator när man sätter in en baslåda????

33 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Hej!
Funderar på att sätta in en JBL Baslåda med dubbla 12:or i en Mercedes 190E-88. Lådan är väl på max 1600 watt. Slutsteget är ett JBL 1500 watts nånting. Kan nästan ingenting om det här men måste man byta generator i bilen eller räcker det med att sätta in ett kraftfullare batteri??? Generatorn som sitter i är original, vet inte hur mycket den laddar. Mvh Kent

SKÅNING
1 215 Inlägg
8 november 2008
nej det bör du inte behöva göra

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 november 2008
Det räcker med ett starkare batteri. Mät generatorn så du får full effekt med ca 14volt.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 november 2008
Vettigare med enn bra batteri och att se över alla kontaktytor som har med strömförsörjningen att göra så att de är välmående. Är allt bra och strömmer fort. inte räcker till ja först då kan man kika på en ny generator.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
9 november 2008
de räcker inte bara med ett batteri med mer ah timmar, kan ju va bra å förse det batteri med stöm å da

33 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Okej tack för alla svar:) Hoppas det fixar sig med strömmen.

21 761 Inlägg
9 november 2008
Enligt Yourex.se så verkar det finnas 55-80 A generatorer till den bilen. Ifall slutsteget körs mycket hårt så orkar nog inte generatorn hålla rätt spänning tror jag, åtminstone inte om det är flera andra strömförbrukare igång samtidigt. Spelar man inte så ruskigt högt så kanske det går bra, men det beror ju även på hur låg impedans som steget belastas med.

Batterihyllan borde rymma ett 70-75 Ah batteri enligt rekommendationstabeller hos Varta, ifall det sitter ett mindre (och kanske gammalt) batteri så lönar det sig att byta ut mot ett nytt. Om batterihyllan rymmer ett ännu större batteri så tycker jag att du kan köpa så stort batteri som ryms på hyllan, fast det kostar ju en slant förstås. smile

33 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
mmm har funderat på att köpa ett riktigt värstingbatteri men frågan är om generatorn klarar av att ladda det. ? Ja ja det återstår att se.smile

94 Inlägg
10 november 2008
Cadillac_Dude skrev:
mmm har funderat på att köpa ett riktigt värstingbatteri men frågan är om generatorn klarar av att ladda det. ? Ja ja det återstår att se.smile

menar det, om han nu har ett biffigt batteri som han spelar slut på, kommer han få vänta ett jävla tag på att generatorn ska ladda det innan han kan spela högt igen?

Lär mig allt du kan

764 Inlägg
10 november 2008
En konding e bättre!

TeQuilla

94 Inlägg
10 november 2008
TeQuilla skrev:
En konding e bättre!

en konding kan funka, men inte jämt.. vet inte hur min generator laddar iofs, men jag har 2F konding och 14,2 V på displayen, men lysen osv svajar ändå när jag skruvar upp

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
10 november 2008
Cadillac_Dude skrev:
mmm har funderat på att köpa ett riktigt värstingbatteri men frågan är om generatorn klarar av att ladda det.

Det är inga problem att ladda ett lite större batteri normalt sett, men som Newbie skriver så kommer det naturligtvis att ta ännu längre tid att ladda upp ifall du lyckas spela slut på batteriet. I slutändan är det ju generatorns laddström som avgör hur mycket ström man kan använda i bilen innan batteriet får dålig laddning.

Ett stort batteri kommer att ge stabilare spänning om generatorn inte riktigt orkar med vid kortvariga strömstötar, men om strömförbrukningen hela tiden är högre än vad generatorn kan ge ut, då laddas ju batteriet långsamt ur och generatorn får sedan jobba hårt för att försöka ladda upp batteriet igen.

Kommer du att spela mycket med motorn avslagen tror du?

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Njae kommer nog spela mest när jag kör bilen, fast vore ju bra att kunna spela en stund när motorn är avslagen utan att det drar ur all ström ur batteriet. Nån som vet ungefär hur lång tid man kan spela när bilen står still??!

94 Inlägg
11 november 2008
Cadillac_Dude skrev:
Njae kommer nog spela mest när jag kör bilen, fast vore ju bra att kunna spela en stund när motorn är avslagen utan att det drar ur all ström ur batteriet. Nån som vet ungefär hur lång tid man kan spela när bilen står still??!

okej, i helgen spelade jag typ 1:20 med min bil med riktigt mkt bas på när  den va avstängd.. å det gick hur bra som helst.. så ett litet tag går ju iaf smile

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
11 november 2008
En sån fråga är ju ungefär samma som att fråga hur långt ett snöre är. smile

Det beror bla på hur stort batteri man har och hur mycket effekt som steget drar, sedan finns även andra faktorer som spelar in.

När man är osäker på hur mycket man har dragit ur batteriet vid tex spelning med motorn avslagen, då kan man låta bilen vara orörd i minst 8 timmar (helst ännu längre tid) och sedan mäta batteriets vilospänning. En sån mätning ger en liten fingervisning om hur batteriets laddstatus är, men däremot inte vilket skick det är i.

Har man en bra laddare, dvs en spänningsreglerad som övergår till underhållsladdning vid fulladdat batteri, så kan man gärna koppla in den och låta batteriet laddas över natten när man vet att det har blivit en hel del spelande med motorn avslagen. På så sätt minskar risken för att batteriet tar stryk pga urladdning. smile

33 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Okej:) Ska bli intressant att testa detta, Får göra en del experiment hehe! Tack för alla svar!

Sök