3475
Sök

Sumpad motor?

69 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Följande: I februari blåser jag toppen på min Baleno/Suzuki. Polaren per fixar det åt mig, jag planar toppen, byter packning, byter vattenpump och kamrem på en gång...sedan dess tills igår har den alltid läckt lite vatten som jag vid ca var 70mil fyllt på någon deciliter.
Igårkväll när jag körde til stan(3mil) började bilen knacka, hoppa på 3cylindrar och lukta "nyår", krut antar jag!?
Körde sedan hem igen efter 2 timmar. Bilen gick lite på 3cylindrar om vartannat hela vägen tills plötsligt bilen började koka, eller ialla fall var farligt nära rött(typ 1 mm), vita avgaser så vitt jag kunde bedöma. Ett metalliskt vinande ljud svagt i bakgrunden och samma krut-liknande lukt. bensiförbrukningen sköt i höjden helt plötsligt...
Har jag sumpat motorn/toppen igen? Ska jag skrota skiten eller? Jag tvingades köra några hundra meter med väldigt varm motor...jag stannade til och fyllde på nästan 2 liter kylarvätska...
Tror ni det är kört?

587 Inlägg
12 november 2008
låter som det är dax att byta topplockspackningen igen ( av de vita avgaserna att döma iaf )

69 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Det jag KAN tänka mig ha ställt till det var att polaren per använde samma toppbultar som satt i eftersom nya inte gick att få tag på...Man brukar ju rekommendera att INTE göra det, men vad ska man göra om man inte får tag på några?

66 Inlägg
12 november 2008
Varje gång vi har bytt toppackningar på bilar av alla olika slags modeller så har vi använt samma bultar. Förvisso så var det gammla skitbilar som vi enbart hade som lekbilar, men det höll som det skulle? Aldrig haft några problem med det.

542 Inlägg
12 november 2008
troligtvis så är din motor sumpad. se om du hittar en begangnad på skroten istället som är frisk. det rekomenderar jag

Solfilmsmontör
947 Inlägg
12 november 2008
Eftersom toppabultarna sträcks så skall man byta dessa i samband med att man haft av toppen. Nu är jag ingen suzuki expert men systern min har haft en massa problem med sin också. Så skrota den istället för att fortsätta lägga pengar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Sök