2124
Sök

16v topp på 940 turbo -91?

19 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
NITROUS skrev:
Tjena!

Det jag gjorde var att svarva kolvarna plana, sen bygga om kamdrivningen lite.
Kör med opel combo kamrem och golf diesel spännrulle, sen bytte jag drevet nere på veven till ett som var samma bredd som kamremmen.

Sen får du ju byta grenrör, fördelare, insug och lite småsaker.

Tack det var värdefulla tips smile

A real Mercedes never ends

19 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
GahmenT-Gul skrev:
I vanliga fall går de EJ att besikta i o me att de inte finns någon 2,3L 16V Turbo original. Punkt slut... Men en del har som sagt haft tur, men de e inte "lagligt" för de, för de finns inte i några papper om man ska hårddra de...
Men om du ska ha på en sån topp...
Svarva kolvarna, alternativ fräsa ur för ventilerna.
Kamdrivningen: Opel rem som sagt, spännrulle från Golf Mk2 Diesel (80mm tror jag)
Nedre drev bör du skaffa ett i riktigt stål (1200:- Sten Parner) Mitt sprack, originaldrevet asså...
Grenrör: Får du bygga ett själv, alternativ ett från B204FT.

Hur är det att ta kolvar från en 16v då? blir de bara knas eller?

A real Mercedes never ends

10 287 Inlägg
13 november 2008
Jag har aldrig sagt att jag lyckades (legalt) besikta mitt bygge. Att jag fick den igenom en besiktningshall och fick godkända papper är inte samma sak som att den var legalt besiktad.....

/Göran

XeptiQ skrev:
ja de sa han till mig när jag frågade han om bygget. men de var på håret typ.. jaså har han sålt den? lite tråkigt för de måste vart en skit kul bil att leka med : D

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
13 november 2008
Sharky skrev:
Jag har aldrig sagt att jag lyckades (legalt) besikta mitt bygge. Att jag fick den igenom en besiktningshall och fick godkända papper är inte samma sak som att den var legalt besiktad.....

/Göran

Men det går väl att få igenom en bil med 16v turbo "Legalt" om man bygger om till Ombyggtfordon?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sök