3963
Sök

16v topp på 940 turbo -91?

19 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#1
Någon som vet om det är mycket krångel med att ta toppen från en b234f och sätta på en b230ft?
ÄR sugen på att prova det och vet ju att många andra gjort det men frågan är ju hur mycket/lite det behövs byggas om?
Kan besiktningen bråka nått om en sådan modifikation?

A real Mercedes never ends

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#2
hehe ja de kan de efter som de redan finns en motor inom 16v som är turbo redan..
B204F är en 16v turbo.. i grund.. så kolla efter en sån..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 november 2008
#3
Allstakan skrev:
Någon som vet om det är mycket krångel med att ta toppen från en b234f och sätta på en b230ft?
ÄR sugen på att prova det och vet ju att många andra gjort det men frågan är ju hur mycket/lite det behövs byggas om?
Kan besiktningen bråka nått om en sådan modifikation?

går ej genom bes med 16v topp. ja de går, men du måste fixa special kamdrivning, sen vet jag inte hur de är med de hydraliska tryckarna. sen måste du ju mappa bilen eller fixa special chip till bränsle och tändning

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
10 november 2008
#4
Om du är smart så tar du och frågar [ Sharky ] då han har en 940 16v turbo och är en utav dom som verkar veta mest om själva ämnet.. wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 november 2008
#5
Tjena!

Det jag gjorde var att svarva kolvarna plana, sen bygga om kamdrivningen lite.
Kör med opel combo kamrem och golf diesel spännrulle, sen bytte jag drevet nere på veven till ett som var samma bredd som kamremmen.

Sen får du ju byta grenrör, fördelare, insug och lite småsaker.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#6
940turboplus skrev:
Om du är smart så tar du och frågar [ Sharky ] då han har en 940 16v turbo och är en utav dom som verkar veta mest om själva ämnet.. wink

hehe håller med dig om detta ! men han hade tur att han fick igenom sin på bes iaf tongue ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 november 2008
#7
XeptiQ skrev:
940turboplus skrev:
Om du är smart så tar du och frågar [ Sharky ] då han har en 940 16v turbo och är en utav dom som verkar veta mest om själva ämnet.. wink

hehe håller med dig om detta ! men han hade tur att han fick igenom sin på bes iaf tongue ^^

vet du att han fått den genom bes med 16v topp? förresten är den ju såld

Jonas

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#8
Volvo__Mannen skrev:
XeptiQ skrev:
940turboplus skrev:
Om du är smart så tar du och frågar [ Sharky ] då han har en 940 16v turbo och är en utav dom som verkar veta mest om själva ämnet.. wink

hehe håller med dig om detta ! men han hade tur att han fick igenom sin på bes iaf tongue ^^

vet du att han fått den genom bes med 16v topp? förresten är den ju såld

ja de sa han till mig när jag frågade han om bygget. men de var på håret typ.. jaså har han sålt den? lite tråkigt för de måste vart en skit kul bil att leka med : D

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 november 2008
#9
XeptiQ skrev:
Volvo__Mannen skrev:
XeptiQ skrev:

hehe håller med dig om detta ! men han hade tur att han fick igenom sin på bes iaf tongue ^^

vet du att han fått den genom bes med 16v topp? förresten är den ju såld

ja de sa han till mig när jag frågade han om bygget. men de var på håret typ.. jaså har han sålt den? lite tråkigt för de måste vart en skit kul bil att leka med : D

om du kollar på hans sida och faktarutan om bilen: Bilen införskaffades 1998 och såldes 2007

Jonas

92 Inlägg
10 november 2008
#10
I vanliga fall går de EJ att besikta i o me att de inte finns någon 2,3L 16V Turbo original. Punkt slut... Men en del har som sagt haft tur, men de e inte "lagligt" för de, för de finns inte i några papper om man ska hårddra de...
Men om du ska ha på en sån topp...
Svarva kolvarna, alternativ fräsa ur för ventilerna.
Kamdrivningen: Opel rem som sagt, spännrulle från Golf Mk2 Diesel (80mm tror jag)
Nedre drev bör du skaffa ett i riktigt stål (1200:- Sten Parner) Mitt sprack, originaldrevet asså...
Grenrör: Får du bygga ett själv, alternativ ett från B204FT.

//Gahmen\\

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#11
GahmenT-Gul skrev:
I vanliga fall går de EJ att besikta i o me att de inte finns någon 2,3L 16V Turbo original. Punkt slut... Men en del har som sagt haft tur, men de e inte "lagligt" för de, för de finns inte i några papper om man ska hårddra de...
Men om du ska ha på en sån topp...
Svarva kolvarna, alternativ fräsa ur för ventilerna.
Kamdrivningen: Opel rem som sagt, spännrulle från Golf Mk2 Diesel (80mm tror jag)
Nedre drev bör du skaffa ett i riktigt stål (1200:- Sten Parner) Mitt sprack, originaldrevet asså...
Grenrör: Får du bygga ett själv, alternativ ett från B204FT.

varför göra allt krångligt.. inflörskaffa en b204FT istället.. slipper man allt annant..
visst de är ju en 2.0 ingen 2.3

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 november 2008
#12
XeptiQ skrev:
GahmenT-Gul skrev:
I vanliga fall går de EJ att besikta i o me att de inte finns någon 2,3L 16V Turbo original. Punkt slut... Men en del har som sagt haft tur, men de e inte "lagligt" för de, för de finns inte i några papper om man ska hårddra de...
Men om du ska ha på en sån topp...
Svarva kolvarna, alternativ fräsa ur för ventilerna.
Kamdrivningen: Opel rem som sagt, spännrulle från Golf Mk2 Diesel (80mm tror jag)
Nedre drev bör du skaffa ett i riktigt stål (1200:- Sten Parner) Mitt sprack, originaldrevet asså...
Grenrör: Får du bygga ett själv, alternativ ett från B204FT.

varför göra allt krångligt.. inflörskaffa en b204FT istället.. slipper man allt annant..
visst de är ju en 2.0 ingen 2.3

är ju inte världens vanligaste motor direkt

Jonas

92 Inlägg
10 november 2008
#13
Volvo__Mannen skrev:
XeptiQ skrev:
GahmenT-Gul skrev:
I vanliga fall går de EJ att besikta i o me att de inte finns någon 2,3L 16V Turbo original. Punkt slut... Men en del har som sagt haft tur, men de e inte "lagligt" för de, för de finns inte i några papper om man ska hårddra de...
Men om du ska ha på en sån topp...
Svarva kolvarna, alternativ fräsa ur för ventilerna.
Kamdrivningen: Opel rem som sagt, spännrulle från Golf Mk2 Diesel (80mm tror jag)
Nedre drev bör du skaffa ett i riktigt stål (1200:- Sten Parner) Mitt sprack, originaldrevet asså...
Grenrör: Får du bygga ett själv, alternativ ett från B204FT.

varför göra allt krångligt.. inflörskaffa en b204FT istället.. slipper man allt annant..
visst de är ju en 2.0 ingen 2.3

är ju inte världens vanligaste motor direkt

Exakt. Och använder man ett vanligt 230 block så slipper man balansaxlar och massa helvete som bara sitter ivägen för massa skit!

//Gahmen\\

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#14
GahmenT-Gul skrev:
Volvo__Mannen skrev:
XeptiQ skrev:

varför göra allt krångligt.. inflörskaffa en b204FT istället.. slipper man allt annant..
visst de är ju en 2.0 ingen 2.3

är ju inte världens vanligaste motor direkt

Exakt. Och använder man ett vanligt 230 block så slipper man balansaxlar och massa helvete som bara sitter ivägen för massa skit!

jo sant men d¨å kommer du inte undan alla vibrationer.. de är därför de fiffla dir balansaxlarna för att inte skiten ska vibba sönder..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 062 Inlägg
10 november 2008
#15
XeptiQ skrev:
de är därför de fiffla dir balansaxlarna för att inte skiten ska vibba sönder..

Ojj, så alla biltillverkare konstruerar motorer med balansaxlar för en mjukare, tystare och lenare gång men Volvo har det för att inte motorn ska vibrera sönder?

M.V.H.


Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#16
AndreasPlars skrev:
XeptiQ skrev:
de är därför de fiffla dir balansaxlarna för att inte skiten ska vibba sönder..

Ojj, så alla biltillverkare konstruerar motorer med balansaxlar för en mjukare, tystare och lenare gång men Volvo har det för att inte motorn ska vibrera sönder?

M.V.H.

hehe ja typ.. de var så en mekaniker på volvo förklara för mig iaf..

kostnaderna kan bli stora.. men många väljer ju att klippa remmen bara.. slipper man allt pluggande.. men har man fet plånbok så visst.. jag sak iaf inte ha mina balansaxlar när jag har fått på kompressorn iaf..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

92 Inlägg
11 november 2008
#17
XeptiQ skrev:
AndreasPlars skrev:
XeptiQ skrev:
de är därför de fiffla dir balansaxlarna för att inte skiten ska vibba sönder..

Ojj, så alla biltillverkare konstruerar motorer med balansaxlar för en mjukare, tystare och lenare gång men Volvo har det för att inte motorn ska vibrera sönder?

M.V.H.

hehe ja typ.. de var så en mekaniker på volvo förklara för mig iaf..

kostnaderna kan bli stora.. men många väljer ju att klippa remmen bara.. slipper man allt pluggande.. men har man fet plånbok så visst.. jag sak iaf inte ha mina balansaxlar när jag har fått på kompressorn iaf..

Haha jag har då inte fått en enda 16V att vibrera sönder och de e måååånga jag har haft...
Och jag har plockat bort axlarna ett antal gånger, även kört med klippt rem... Man tjänar ju 10 hk på att plugga oljehålen till axlarna enligt Timo eller vem som nu sa de wink Haha
Dom kanske gör lite nytta när motorerna e nya, men efter några mil så har allt slitit in sig och inga vibrationer finns kvar som axlarna kan utjämna...

//Gahmen\\

Whatever :)
1 652 Inlägg
11 november 2008
#18
GahmenT-Gul skrev:
XeptiQ skrev:
AndreasPlars skrev:

Ojj, så alla biltillverkare konstruerar motorer med balansaxlar för en mjukare, tystare och lenare gång men Volvo har det för att inte motorn ska vibrera sönder?

M.V.H.

hehe ja typ.. de var så en mekaniker på volvo förklara för mig iaf..

kostnaderna kan bli stora.. men många väljer ju att klippa remmen bara.. slipper man allt pluggande.. men har man fet plånbok så visst.. jag sak iaf inte ha mina balansaxlar när jag har fått på kompressorn iaf..

Haha jag har då inte fått en enda 16V att vibrera sönder och de e måååånga jag har haft...
Och jag har plockat bort axlarna ett antal gånger, även kört med klippt rem... Man tjänar ju 10 hk på att plugga oljehålen till axlarna enligt Timo eller vem som nu sa de wink Haha
Dom kanske gör lite nytta när motorerna e nya, men efter några mil så har allt slitit in sig och inga vibrationer finns kvar som axlarna kan utjämna...

hmm okej.. för att klippa remmen ger ju lite med slipper man dra runt på axlarna.. men okej 10-15 hk är la dugligt.. de är ungefär som att chippa 16 taggaren .. tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

19 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#19
XeptiQ skrev:
AndreasPlars skrev:
XeptiQ skrev:
de är därför de fiffla dir balansaxlarna för att inte skiten ska vibba sönder..

Ojj, så alla biltillverkare konstruerar motorer med balansaxlar för en mjukare, tystare och lenare gång men Volvo har det för att inte motorn ska vibrera sönder?

M.V.H.

hehe ja typ.. de var så en mekaniker på volvo förklara för mig iaf..

kostnaderna kan bli stora.. men många väljer ju att klippa remmen bara.. slipper man allt pluggande.. men har man fet plånbok så visst.. jag sak iaf inte ha mina balansaxlar när jag har fått på kompressorn iaf..

har själv haft två 16v och båda med klippt rem och har aldrig haft några problem tongue

A real Mercedes never ends

19 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#20
XeptiQ skrev:
hehe ja de kan de efter som de redan finns en motor inom 16v som är turbo redan..
B204F är en 16v turbo.. i grund.. så kolla efter en sån..

Det är ju typ en italiensk motor lr iaf för den marknaden, osäker på land men iaf lite krångliga att få tag på..

A real Mercedes never ends


Sök