3944
Sök

Slänga i ny motor i en Vento från 95. Men villka går i?

10 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Tjenare!

Nu är det såhär att jag hade tänkt köpa morsans gammla Vento inom en snar framtid för en billig peng.
Men hör och häpna! Den har gått 39000 mil!
Och jag vill ha lite mer power en dom uppskattade 90hk den levererar för tillfället.
Och trimma den motorn är ingen ide då det krävs en fin renovering för att den ska hålla efter alla dessa mil.

Så nu undrar jag villka motorer som får plats i bilen.
Funderar på en Vr6:a från någon golf, men vet som sakt inte om den går i.

Det är förövrigt en Vento från 95.

Tack å hej!
Senast redigerat av Tikka (11 november 2008)

356 Inlägg
11 november 2008
Klart en vr6a går i, men du kommer knappast få igenom den genom besiktningen.

Avstängd
962 Inlägg
11 november 2008
Köp en VR6 från början för sjutton, och KÖPA en rutten Vento som gått 39k mil av sin mor, hur snåla är föräldrarna då??!! Den är inte värd över 5000kr iallafall...

Bromsar och väghållning är ju kass också, så något mer än 90hk i den känns ju inte så smart, och ja, min farsa har en vento med 1,8l 90hk motorn. (Jag vet mao att den är skit, speciellt om den har gått 39k mil...)

edit: såg att det var en 95a, jag vet inte när brytpunkten kom med dom nya grejerna men det kan mycket väl vara samma gamla skitgrejer (bromsar mm) som gen 2 jetta och golf, ännu en anledning att ge fan i skrotet.
Senast redigerat av prodrive (11 november 2008)

2 644 Inlägg
11 november 2008
Köp en vento vr6 wink jag har en vento står ned riven som ska bli min bruksbil bland annat ingen ide att hinka i värre motor i en sån..wink

Johan Lindgren

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 november 2008
Bara för att den rullat 39000 mil behöver det inte vara något fel på den om den körts på ett lugnt sätt och fått rätt och regelbunden service osv.

Men som några andra redan skrivit är det nog bättre att satsa på en riktig Vento VR6 istället.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

517 Inlägg
12 november 2008
Annars är det väl mer att rekommendera att slänga i en 1,8t eller en 2.0 16v motor.. Bilen blir ju inte lika framtung, men du måste då ändra bromsar fram och bak bland annat.. Mer ekonomiskt blir det också..

/Martin - Wolfsburg GTI

12 086 Inlägg
12 november 2008
Ska du byta motortyp på en -95a krävs registrering som ombyggt fordon, vilket i sig kräver mer än motorbyte. = Ingen bra ide

Avstängd
962 Inlägg
12 november 2008
Det är ju helt ekonomiskt oförsvarbart att byta motor i en bil som gått 40k mil oavsett vad "experterna" här säger, visst kan väll en bil som gått så långt vara i hyggligt skick men det tillhör väll ovanligheterna, speciellt när det gäller denna biltypen (bruksbil slit och släng), och som jag skrev innan så är chassi, bromsar och allt annat på en sån bil inget att hänga i julgranen så fundera inte ens på ett motorbyte är mitt tips.

1 963 Inlägg
12 november 2008
prodrive skrev:
Det är ju helt ekonomiskt oförsvarbart att byta motor i en bil som gått 40k mil oavsett vad "experterna" här säger, visst kan väll en bil som gått så långt vara i hyggligt skick men det tillhör väll ovanligheterna, speciellt när det gäller denna biltypen (bruksbil slit och släng), och som jag skrev innan så är chassi, bromsar och allt annat på en sån bil inget att hänga i julgranen så fundera inte ens på ett motorbyte är mitt tips.

Håller med, lika bra att han får bilen gratis för inte fan kan ens egna föräldrar begära några pengar för den? Isf nån tusenlapp.. Sen köra slut på den och köpa en riktig bil.

Men are not born - Men are made

10 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Morsan vill ha 1k för bilen, och det tycker jag den är värd i allafall.
Men efter alla svar jag fick nu så kommer jag skippa iden med ny motor.

Kör slut på bilen och sen köper jag mig en annan:)
Duger ju gott som första bil hur som hellst.

4 506 Inlägg
14 november 2008
Tikka skrev:
Morsan vill ha 1k för bilen, och det tycker jag den är värd i allafall.
Men efter alla svar jag fick nu så kommer jag skippa iden med ny motor.

Kör slut på bilen och sen köper jag mig en annan:)
Duger ju gott som första bil hur som hellst.

Låter som en bra afär, Go for it!

Kan du andas kan du dö.

Sök