Hej, tänkte höra om det är någon som vet vad det är för luftflöde i insuget på en sugmotor respektive turbomotor? Alltså hur många kubik-meter per minut det handlar om.
Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn. Som man monterar mellan luftmassemätare och gasspjäll.
Jag vet att det finns El-kompressor-kit man kan sätta i, på exempelvis Volkswagens VR6-motorer. Vad är det för luftflöde på dessa exemplevis?
Det skulle vara mycket uppskattat om någon vet något som kan vara till hjälp.
När du ändå är igång nu, då tycker jag att du ska stoppa i en kolvstudsar fjäder också...... & ett förgasar drev... & sätta på ett segel på taket också...... Jes det är nog allt du behöver tror jag...
Jag såg förut en spiral som man skulle sätta mellan luftfiltret och förgasaren, den skulle visst göra turbulens på luften och får den att snabba på lite grann. Är det fler som sett den och vet vad det var för någonting?
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Jag såg förut en spiral som man skulle sätta mellan luftfiltret och förgasaren, den skulle visst göra turbulens på luften och får den att snabba på lite grann. Är det fler som sett den och vet vad det var för någonting?
jepp, jag har sett den. Det är en s.k blåsning = den som köper den ska känna sig blåst
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Tja, jag tycker det är bra att killen frågar, har själv haft liknande tänk en gång i tiden...bättre man frågar först istället för att hitta delar i varierande storlek från en söndertrasad dator fläkt från insug och bakåt.
Och till er som bara garvar arschlet av er, lägg bara ner va? Vi vet redan att ni var födda med en momentnyckel i ena handen och en rep. manual i andra, och är överlägsna vanliga människor, som har varit nybörjare nån gång, på alla sätt och vis.
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Säg att man blåset in i en stor tank på 20 liter och lyckas få ett övertryck på 7 bar. Det blir 140liter luft
så enkelt är det inte, det krävs betydligt mer luft än 140 liter för att få 7 bars övertryck i en 20 liters tank
Håller inte med...... Minskar man volymen med hälften dubblas trycket...... 2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.
Jag såg förut en spiral som man skulle sätta mellan luftfiltret och förgasaren, den skulle visst göra turbulens på luften och får den att snabba på lite grann. Är det fler som sett den och vet vad det var för någonting?
jepp, jag har sett den. Det är en s.k blåsning = den som köper den ska känna sig blåst
Hahahahaha skulle precis säga nåt liknande men du hann före nämnde den där tönt-spiralen tidigare i tråden, fullkomligt idiotiskt, man lär ju varken få ner bränsleförbrukningen eller få upp effekten
Säg att man blåset in i en stor tank på 20 liter och lyckas få ett övertryck på 7 bar. Det blir 140liter luft
så enkelt är det inte, det krävs betydligt mer luft än 140 liter för att få 7 bars övertryck i en 20 liters tank
Håller inte med...... Minskar man volymen med hälften dubblas trycket...... 2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.
Luften (bl.a. kvävgas, syrgas) som finns ovan jord har en viss massa. Massan har en viss tyngd på jorden. Luftens sammanlagda tyngd över en kvadratmeter på jordytan gör att det bildas ett tryck här. Detta tryck kallas en atmosfärs tryck eller en bar. En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare
en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum
Senast redigerat av kolvas (12 november 2008)
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Kortfattat: Dubblar du luftmassan dubblar du trycket. 2liter luft vid NTP (normalt tryck och temperatur) innehåller dubbelt så mycket mycket massa som 1 liter luft gör vid NTP.
På samma sätt dubblar du trycket om du halverar volymen. (förutsatt att temperaturen hålls konstant)
Allmänna gaslagen gäller inte för alla gaser. Dvs materialegenskapen "R" i ekvationen ovan är inte konstant. Tror dock att luft inte utgör något undantag i detta fall.
så enkelt är det inte, det krävs betydligt mer luft än 140 liter för att få 7 bars övertryck i en 20 liters tank
Håller inte med...... Minskar man volymen med hälften dubblas trycket...... 2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.
Luften (bl.a. kvävgas, syrgas) som finns ovan jord har en viss massa. Massan har en viss tyngd på jorden. Luftens sammanlagda tyngd över en kvadratmeter på jordytan gör att det bildas ett tryck här. Detta tryck kallas en atmosfärs tryck eller en bar. En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare
en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum
Öööö.... Skulle du kunna förklara det här igen.. : "En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare" Och det här.. : "en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum"
Håller inte med...... Minskar man volymen med hälften dubblas trycket...... 2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.
Luften (bl.a. kvävgas, syrgas) som finns ovan jord har en viss massa. Massan har en viss tyngd på jorden. Luftens sammanlagda tyngd över en kvadratmeter på jordytan gör att det bildas ett tryck här. Detta tryck kallas en atmosfärs tryck eller en bar. En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare
en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum
Öööö.... Skulle du kunna förklara det här igen.. : "En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare" Och det här.. : "en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum"
det är inte så svårt att förklara, 0 bar i våran mening är egentligen 1 bar eftersom det är atmosfärstrycket (det är därför det inte är en sugmotor, det är det atmosfäriska trycket som ser till att luften kommer in i motorn), vacuum är allt tryck under atmosfärstryket, därför är all luft runtomkring oss påverkad av det atmosfäriska trycket och därför komprimerad.
Det jag ville påpeka var att påståendet om att 140 liter luft i en 20liters tank skulle ge 7 bar stämmer inte, i så fall så hade inte tagit en kompressor som avger 200l/min ca 48 sek att få upp till 8 bars tryck i en 20 liters tank.
Har du provat att avlufta en hydrofortank någon gång?
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn.
Ha-Ha Ännu en teoretiker.
Har inte slutat skratta än,,,
/Tommy.
Vad taskig du är. kolla in han som kom på ånginjektorn, eller han som byggde hojmotorn med vevaxlarna vertikalt..
Hej, tänkte höra om det är någon som vet vad det är för luftflöde i insuget på en sugmotor respektive turbomotor? Alltså hur många kubik-meter per minut det handlar om.
Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn. Som man monterar mellan luftmassemätare och gasspjäll.
Jag vet att det finns El-kompressor-kit man kan sätta i, på exempelvis Volkswagens VR6-motorer. Vad är det för luftflöde på dessa exemplevis?
Det skulle vara mycket uppskattat om någon vet något som kan vara till hjälp.
När du ändå är igång nu, då tycker jag att du ska stoppa i en kolvstudsar fjäder också...... & ett förgasar drev... & sätta på ett segel på taket också...... Jes det är nog allt du behöver tror jag...
Du glömde sifonerad skruvbälg, sjukantig vänstergängad streberlod, micklad svängpaff och tvärsomrefflad gurkplatta med lnkvisiator styrd fläskdängare..