3492
Sök

Hur fort rör sig luften i en motor?

10 287 Inlägg
12 november 2008
#41
Nix. Ingen aning. Modernt jox....roll

/Göran

kolvas skrev:
lite offtopic...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

674 Inlägg
12 november 2008
#42
big_smile
WAGolfer skrev:
Hej, tänkte höra om det är någon som vet vad det är för luftflöde i insuget på en sugmotor respektive turbomotor? Alltså hur många kubik-meter per minut det handlar om.

Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn. big_smile Som man monterar mellan luftmassemätare och gasspjäll.

Jag vet att det finns El-kompressor-kit man kan sätta i, på exempelvis Volkswagens VR6-motorer. Vad är det för luftflöde på dessa exemplevis?

Det skulle vara mycket uppskattat om någon vet något som kan vara till hjälp.

När du ändå är igång nu, då tycker jag att du ska stoppa i en kolvstudsar fjäder också......   & ett förgasar drev... & sätta på ett segel på taket också......  Jes det är nog allt du behöver tror jag... big_smile

With great freedom comes great responsebility

12 086 Inlägg
12 november 2008
#43
Sånna där försök finns redan.

Och teoretiskt sätt finns det lite vinst att hämta.
Men i praktiken är de nog mkt pengar och arbete för ingenting tongue

1 749 Inlägg
12 november 2008
#44
Jag såg förut en spiral som man skulle sätta mellan luftfiltret och förgasaren, den skulle visst göra turbulens på luften och får den att snabba på lite grann.
Är det fler som sett den och vet vad det var för någonting?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

4 001 Inlägg
12 november 2008
#45
patrikke skrev:
Jag såg förut en spiral som man skulle sätta mellan luftfiltret och förgasaren, den skulle visst göra turbulens på luften och får den att snabba på lite grann.
Är det fler som sett den och vet vad det var för någonting?

jepp, jag har sett den. Det är en s.k blåsning = den som köper den ska känna sig blåst

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

892 Inlägg
12 november 2008
#46
Tja, jag tycker det är bra att killen frågar, har själv haft liknande tänk en gång i tiden...bättre man frågar först istället för att hitta delar i varierande storlek från en söndertrasad dator fläkt från insug och bakåt. smile

Och till er som bara garvar arschlet av er, lägg bara ner va? Vi vet redan att ni var födda med en momentnyckel i ena handen och en rep. manual i andra, och är överlägsna vanliga människor, som har varit nybörjare nån gång, på alla sätt och vis.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

5 710 Inlägg
12 november 2008
#47
kolvas skrev:
Säg att man blåset in i en stor tank på 20 liter och lyckas få ett övertryck på 7 bar. Det blir 140liter luft

så enkelt är det inte, det krävs betydligt mer luft än 140 liter för att få 7 bars övertryck i en 20 liters tank

Håller inte med......
Minskar man volymen med hälften dubblas trycket......
2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.

MVH Jonas
..............

Avstängd
653 Inlägg
12 november 2008
#48
kolvas skrev:
patrikke skrev:
Jag såg förut en spiral som man skulle sätta mellan luftfiltret och förgasaren, den skulle visst göra turbulens på luften och får den att snabba på lite grann.
Är det fler som sett den och vet vad det var för någonting?

jepp, jag har sett den. Det är en s.k blåsning = den som köper den ska känna sig blåst

Hahahahaha lol skulle precis säga nåt liknande men du hann före smile nämnde den där tönt-spiralen tidigare i tråden, fullkomligt idiotiskt, man lär ju varken få ner bränsleförbrukningen eller få upp effekten neutral wink

Jag har rätt i vad jag än säger.

4 001 Inlägg
12 november 2008
#49
jonTe skrev:
kolvas skrev:
Säg att man blåset in i en stor tank på 20 liter och lyckas få ett övertryck på 7 bar. Det blir 140liter luft

så enkelt är det inte, det krävs betydligt mer luft än 140 liter för att få 7 bars övertryck i en 20 liters tank

Håller inte med......
Minskar man volymen med hälften dubblas trycket......
2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.

Luften (bl.a. kvävgas, syrgas) som finns ovan jord har en viss massa. Massan har en viss tyngd på jorden. Luftens sammanlagda tyngd över en kvadratmeter på jordytan gör att det bildas ett tryck här. Detta tryck kallas en atmosfärs tryck eller en bar. En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare

en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum
Senast redigerat av kolvas (12 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Civ.Ing.
70 Inlägg
12 november 2008
#50
Hur mycket väger 1 liter luft?

Svar: Det beror på (tryck och temperatur)

Allmänna gaslagen: pV=nRT

Kortfattat: Dubblar du luftmassan dubblar du trycket. 2liter luft vid NTP (normalt tryck och temperatur) innehåller dubbelt så mycket mycket massa som 1 liter luft gör vid NTP.

På samma sätt dubblar du trycket om du halverar volymen. (förutsatt att temperaturen hålls konstant)

Allmänna gaslagen gäller inte för alla gaser. Dvs materialegenskapen "R" i ekvationen ovan är inte konstant. Tror dock att luft inte utgör något undantag i detta fall.


674 Inlägg
14 november 2008
#51
kolvas skrev:
jonTe skrev:
kolvas skrev:
så enkelt är det inte, det krävs betydligt mer luft än 140 liter för att få 7 bars övertryck i en 20 liters tank

Håller inte med......
Minskar man volymen med hälften dubblas trycket......
2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.

Luften (bl.a. kvävgas, syrgas) som finns ovan jord har en viss massa. Massan har en viss tyngd på jorden. Luftens sammanlagda tyngd över en kvadratmeter på jordytan gör att det bildas ett tryck här. Detta tryck kallas en atmosfärs tryck eller en bar. En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare

en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum

Öööö.... Skulle du kunna förklara det här igen..   :   "En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare"     
Och det här..   :   "en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum"
Senast redigerat av Ramrod (14 november 2008)

With great freedom comes great responsebility

4 001 Inlägg
14 november 2008
#52
Ramrod skrev:
kolvas skrev:
jonTe skrev:

Håller inte med......
Minskar man volymen med hälften dubblas trycket......
2Liter luft med ett tryck på 1bar blir 2bar om man minskar volymen till 1 liter.

Luften (bl.a. kvävgas, syrgas) som finns ovan jord har en viss massa. Massan har en viss tyngd på jorden. Luftens sammanlagda tyngd över en kvadratmeter på jordytan gör att det bildas ett tryck här. Detta tryck kallas en atmosfärs tryck eller en bar. En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare

en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum

Öööö.... Skulle du kunna förklara det här igen..   :   "En atmosfärs tryck tynger lika mycket som en tio meter hög vattenpelare"     
Och det här..   :   "en tank på 1 liter vid 0 bar innehåller betydligt mer än 1 liter luft eftersom vi inte utgår ifrån vacuum"

det är inte så svårt att förklara, 0 bar i våran mening är egentligen 1 bar eftersom det är atmosfärstrycket (det är därför det inte är en sugmotor, det är det atmosfäriska trycket som ser till att luften kommer in i motorn), vacuum är allt tryck under atmosfärstryket, därför är all luft runtomkring oss påverkad av det atmosfäriska trycket och därför komprimerad.

Det jag ville påpeka var att påståendet om att 140 liter luft i en 20liters tank skulle ge 7 bar stämmer inte, i så fall så hade inte tagit en kompressor som avger 200l/min ca 48 sek att få upp till 8 bars tryck i en 20 liters tank.

Har du provat att avlufta en hydrofortank någon gång?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
14 november 2008
#53
Sokrates skrev:
WAGolfer skrev:
Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn.

Ha-Ha lol lol Ännu en teoretiker.

Har inte slutat skratta än,,,

/Tommy.

Vad taskig du är. kolla in han som kom på ånginjektorn, eller han som byggde hojmotorn med vevaxlarna vertikalt..

blacken
14 november 2008
#54
Ramrod skrev:
big_smile
WAGolfer skrev:
Hej, tänkte höra om det är någon som vet vad det är för luftflöde i insuget på en sugmotor respektive turbomotor? Alltså hur många kubik-meter per minut det handlar om.

Har en liten idé jag tänkte forska lite i. Att man exempelvis tar en 12VDC-datorfläkt med högre luftflöde en det är från början i insuget på en sugmotor, detta för att trycka in mer luft i motorns cylindrar på mindre tid för att på så vis öka effekten i motorn. big_smile Som man monterar mellan luftmassemätare och gasspjäll.

Jag vet att det finns El-kompressor-kit man kan sätta i, på exempelvis Volkswagens VR6-motorer. Vad är det för luftflöde på dessa exemplevis?

Det skulle vara mycket uppskattat om någon vet något som kan vara till hjälp.

När du ändå är igång nu, då tycker jag att du ska stoppa i en kolvstudsar fjäder också......   & ett förgasar drev... & sätta på ett segel på taket också......  Jes det är nog allt du behöver tror jag... big_smile

Du glömde sifonerad skruvbälg, sjukantig vänstergängad streberlod, micklad svängpaff och tvärsomrefflad gurkplatta med lnkvisiator styrd fläskdängare..

761 Inlägg
14 november 2008
#55
Akta bara för gas i förskitaren och så att förgasaren inte trasslar in sig i bakaxlen:p

Ja,, jag är tämligen full och ber om ursäkt för mitt onödiga inlägg....

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66


Sök