3572
Sök

B230ft trycker olja=(

18 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#1
Halloy!

Då var det dax igen.. Tror mig veta vad som är fel men tänkte slänga ut en tråd för eventuella andra tips=)

Har en 940 turbo -94 med följande modifieringar:

Turbo td04-19t Laddar ca 1,4
VX kamaxel
Större spridare ( vet tyvärr inte vilka)big_smile
Chippad både bränsle o tändning + nån ny tändbox
3" från turbo + racekat
Ska va mappad på Autotech motor i trollhättan

Började strula ca. trehundra mil efter topprenovering. Tyckte den inte riktigt gick som den skulle på väg hem, såg att det rök under huven när jag stannade öppnade den o såg att den kastat ur sig olja från påfyllningslocket? Kollade först vevhusvent men det verka OK. Tog då fram kompmätarn som tyvärr bara visa 4.0 på fyran resten ca 10 (kall motor). Pytsade då i en skvätt olja i fyran, steg genast över 6 för att snart vara nere på 4 igen=) Så min tanke är att det är typ ringar och kanske mer där till som gett upp.

Snälla nån säg emot mig=)

PS. Har fått tag i ny motor, så om inga supertips dyker upp här byts maskin till helgen=)

MVH//Ragge


1 062 Inlägg
28 oktober 2008
#2
låter ju tyvärr som ringarna kan toppackningen ge sånna symptom?

Team Björkeryd

Mr White
1 072 Inlägg
28 oktober 2008
#3
wildboy_87_ skrev:
låter ju tyvärr som ringarna kan toppackningen ge sånna symptom?

Låter tyvärr som en ring sad


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 oktober 2008
#4
Skulle gissa att den är skuren på 4:ans cylinder. Brukar bli övertryck i motorn när den putsar ut olja ur locket.

Att ringarna är trasiga bör inte genera något tryck där uppe snarare tvärtom.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

18 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#5
wildboy_87_ skrev:
låter ju tyvärr som ringarna kan toppackningen ge sånna symptom?

tror inte att det skulle höja kompet med lite olja om det vore blockpackningen=((


18 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#6
Topper skrev:
Skulle gissa att den är skuren på 4:ans cylinder. Brukar bli övertryck i motorn när den putsar ut olja ur locket.

Att ringarna är trasiga bör inte genera något tryck där uppe snarare tvärtom.

Okej! Låter som det är bäst att lägga i den andra motorn då=)


Billackerare
58 Inlägg
29 oktober 2008
#7
kolla ventiler och ventilsäten innan du river ner blocket.


18 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#8
JacobStenberg skrev:
kolla ventiler och ventilsäten innan du river ner blocket.

Svårt att tänka mig att lite olja skulle höja kompet i så fall..?


18 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#9
Så motor bytt=)))))



Sök