1742
Sök

Veg. Olja i gammal diesel?

5 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#1
Nån som har erfarenhet av detta? Ny matolja eller gammal frityrolja? Funkar det bra? Bör man späda ut den med nåt? I så fall vad? Diesel, bensin, etanol?


Skaune
22 juli 2008
#2
Vill minnas att jag såg ett program på tv där dom körde en volvo 760 med frityrolja, kann de vatt 5th gear? Nåväl, vill oxå minnas att de gjorde något med oljan innan den kunde köras på, synd bara att jag minns så lite! tongue

Skogsmulle
31 Inlägg
22 juli 2008
#3

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me.
Bygglogg volvo 142

Skaune
22 juli 2008
#4
skonnebrink skrev:
http://youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps

detta du menar kanske?
Nä men shit, hur kunde jag inte minnas det? jag måste vara en av de största top gear fanet som finns ju! tongue

OUTLAW1
24 juli 2008
#5
ta gammal frityrolja från ditt lokala gatukök:-)
filtrera skiten genom nylonstrumpa..gärna 2 gånger...
sedan håller du det i tanken o startar..KAN vara lite kinkig att få igång men kommer gå fint...
inga problem..vissa hävdar att man måste värma upp oljan till runt 70grader innan start men det funkar fint utan att göra detta oxo..lycka till..

5 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#6
Vad är det han blandar i förnåt? Sprit?


12 Inlägg
15 november 2008
#7
Mycket bättre, kolla in på denna sidan:
http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/   så får du svar på dina funderingar!
också denna sidan: http://autos.groups.yahoo.com/group/Alternativt/
här finns8 album med bilder.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 november 2008
#8
chefen min hade en passat diesel runt årsmodell 95 nått, som har körde på matolja, köpte 20liters dunkar från ett grosistföretagt, gick finfint det smile

550 Inlägg
15 november 2008
#9
Ja vill man ha alger och mögel i tanken så kan man ju köra på frityrolja.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 november 2008
#10
vad gör det? är väll inte så att du ska äta ur tanken....

2slow

3 354 Inlägg
15 november 2008
#11
I princip bara att köra på. Dieselmotorerna var ju till för att gå på vegetabiliska oljor. det som gjorde att man började köra på Diesel ist för vegetabiliska oljor var bara för att det var lättare att få tag i diesel.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

403 Inlägg
16 november 2008
#12
The_Dude skrev:
Ja vill man ha alger och mögel i tanken så kan man ju köra på frityrolja.
Alger av frityrolja!!! Nu är du allt ute och cyklar!!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 november 2008
#13
funkar prima smile
har kört en mercedes 300D W124 på donkens frityrolja ^^
drog tillome mindre bränsle med frityrolja än med diesel smile
dock är det lite jobbigt å rena skiten och det luktar verkligen pommes efter bilen :S


Avstängd
63 Inlägg
16 november 2008
#14
C-son skrev:
Körde min w124 250 diesel på Rapsolja från lidl när dom hade bra priser där, även hydraulolja, villaolja, m.m.. oljan från motorn när ja bytte olja i den hällde ja i tanken hehe. funka hur bra som helst smile
Drog till inte till lite extra där wink xD:D

Full gas ger ras!


Sök