Jag förstår hur du menar. Det jag menar är att det inte är helt nödvändigt att ha så grov jordkabel till karossen just från bakre batteriet eftersom det är en grov kabel som går direkt till batteriminus, då kommer i princip all ström att gå den vägen och följdaktligen så behöver inte karosskabeln vara så otroligt grov.
Naturligtvis får den inte vara hur tunn som helst men den ström som går i det bakre batteriets karosskabel kommer att vara laddström från generatorn och de övriga förbrukarnas ström.
Bilens kaross får ju redan(förhoppningsvis) ordentlig kontakt via det främre batteriets minus, även om den kabeln brukar vara lite i klenaste laget.
På min 240-86 är arean på jordkabeln 10mm2 till kaross och 16mm2 till motor som original och det fungerar iaf även om jag tycker att det är underdimensionerat. Har satt 25mm2 till både motor och kaross, tycker att det är bättre.
Om jag går tillbaka till det bakre batteriet, som det hela handlar om, så tycker jag att det borde räcka med tex 16-25mm2 eftersom steget är jordat direkt på batteripolen och inte i karossen.
Det ska rimligtvis inte uppstå konstiga fenomen om man gör så. Men visst, vill man vara säker så är det ju bara att sätta dit en lika grov jordkabel som plusen, jag tycker bara att det inte är absolut nödvändigt.