2399
Sök

Jorden

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
#21
freddan70 skrev:
Och batteriminuspolen får ju sin jord från karossen, alltså måste ju den också vara grov..

Njae, batteriet har en plus och en minus, och du kan till och med strunta i att jorda batteriet i karossen, och köra enbart på batteriet, direkt från polerna så att säga. Och så skulle du kunna ladda batteriet mellan gångerna.

Den enda anledningen att koppla ner batteriets minuspol i chassit/karossen är att du nog gärna vill ha laddning från generatorn när du kör.

Men för en ren HiFi-purist så skulle dem antagligen inte ladda via generatorn när de kör, för den DC-spänningen innehåller en hel del skräp. DOCK, när man kör så är det ändå en del buller och brus så förmodligen är det skit samma smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team Tondöv
649 Inlägg
17 maj 2006
#22
OK, felformulerat av mig när jag skrev att batteriet FÅR sin jord från karossen! Lite seg i huvet idag..
Men eftersom batteriet trots allt är anslutet till karossen (om man du inte är en ren HiFi-purist  wink) anser då i alla fall jag (känns som att jag jobbar lite i motvind smile) att samtliga kablar ska vara lika grova!

21 761 Inlägg
17 maj 2006
#23
Jag förstår hur du menar. Det jag menar är att det inte är helt nödvändigt att ha så grov jordkabel till karossen just från bakre batteriet eftersom det är en grov kabel som går direkt till batteriminus, då kommer i princip all ström att gå den vägen och följdaktligen så behöver inte karosskabeln vara så otroligt grov.
Naturligtvis får den inte vara hur tunn som helst men den ström som går i det bakre batteriets karosskabel kommer att vara laddström från generatorn och de övriga förbrukarnas ström.

Bilens kaross får ju redan(förhoppningsvis) ordentlig kontakt via det främre batteriets minus, även om den kabeln brukar vara lite i klenaste laget.
På min 240-86 är arean på jordkabeln 10mm2 till kaross och 16mm2 till motor som original och det fungerar iaf även om jag tycker att det är underdimensionerat. Har satt 25mm2 till både motor och kaross, tycker att det är bättre.

Om jag går tillbaka till det bakre batteriet, som det hela handlar om, så tycker jag att det borde räcka med tex 16-25mm2 eftersom steget är jordat direkt på batteripolen och inte i karossen.
Det ska rimligtvis inte uppstå konstiga fenomen om man gör så. Men visst, vill man vara säker så är det ju bara att sätta dit en lika grov jordkabel som plusen, jag tycker bara att det inte är absolut nödvändigt.

6 Inlägg
17 maj 2006
#24
En annan anledning till att originalkabeln mellan batteri och kaross inte behöver vara lika grov är att den oftast bara är 2-3dm lång. Kableln fram till generatorn är i de flesta fall mycket längre än detta, och därför måste denna vara grövre.

Förlusterna i kabeln är beroende av kabelns totala resistans. Denna resistans är beroende av kabelns area och längd. Har man en kortare kabel så kan den vara tunnare, utan att det för den skull blir mer förluster.

/Håkan


10 287 Inlägg
17 maj 2006
#25
Värmeutveckling i kabel är per längdenhet. Om man pg a värmeutvecklingsproblem är tvungen att dimensionera pluskabeln med 50kvmm så måste man därför också dimensionera minus med 50kvmm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök