3632
Sök

Är chippade bilar ett sämre köp?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#21
camaro67 skrev:
pattilatti2 skrev:
Elda skrev:

generellt sett är ju chippade bilar körda hårdare + att när du chippar en bil så är det ju inte så att biltillverkarna stryper motorn 20 hästar för att det är kul, du tummar ju på marginalerna.

så du känner 20hk som visar sej när i en bil som väger kanske 1300kg..

elr 40 hk++ som ligger i en bil som väger 1400kg

de är ju inte så hästarna kommer direkt du trycker på gasen.de är ju vid max varv..du har max hästar.
på vägen dit sprider sej dom där 20/40 hk ..sej rätt bra..i olika vridmoment:P
men men ..öppet filter ger ju 20 hk me..så äre ju..man känner skillnaden..
klocka bilen innan o efter..skiljer max 0.2sek o de hinner du inte känna hur fan du än vill..

Skojar du eller? Jag vill se  de 20 hk på papper. Sen är de ju inte vid maxvarv som du har max hk..

herregud--du vet va du snackar om:P
ja skämta om öppetfilter:P
du har max hk /vrid vid ett visst vad??????


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#22
alexbenhard skrev:
pattilatti2 skrev:
Elda skrev:
generellt sett är ju chippade bilar körda hårdare + att när du chippar en bil så är det ju inte så att biltillverkarna stryper motorn 20 hästar för att det är kul, du tummar ju på marginalerna.

så du känner 20hk som visar sej när i en bil som väger kanske 1300kg..

elr 40 hk++ som ligger i en bil som väger 1400kg

de är ju inte så hästarna kommer direkt du trycker på gasen.de är ju vid max varv..du har max hästar.
på vägen dit sprider sej dom där 20/40 hk ..sej rätt bra..i olika vridmoment:P
men men ..öppet filter ger ju 20 hk me..så äre ju..man känner skillnaden..
klocka bilen innan o efter..skiljer max 0.2sek o de hinner du inte känna hur fan du än vill..

Du verkar ju inte förstå vad han sa...
Biltillverkarna utnyttjar inte motorn till fullt p.g.a. att det ska finnas marginal sade han.

För övrigt så brukar det vara rejält ökat vridmoment i en "chippad" bil.
Det märks på en 1600 kg tung saab iaf.

mm klart de märks..men om du klockar 0-100- 0-140 hur stor e skillnaden me dom tex 20 hk..på en 1.6ton tung bil..de är nog dags o vakna.lite tongue

EDIT. Vem säger att maximala effekten kommer vid maxvarv?
antal hk/vrid kommer när? du kanske har 300hk i motorn..eft chipp..men va har du i 2400rmp..på däcken..elr i 1500rmp när turbon inte ens laddar....
Oftast så är det störst ökning längre ner i registret.
Senast redigerat av pattilatti2 (21 november 2008)


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 november 2008
#23
pattilatti2 skrev:
camaro67 skrev:
pattilatti2 skrev:

så du känner 20hk som visar sej när i en bil som väger kanske 1300kg..

elr 40 hk++ som ligger i en bil som väger 1400kg

de är ju inte så hästarna kommer direkt du trycker på gasen.de är ju vid max varv..du har max hästar.
på vägen dit sprider sej dom där 20/40 hk ..sej rätt bra..i olika vridmoment:P
men men ..öppet filter ger ju 20 hk me..så äre ju..man känner skillnaden..
klocka bilen innan o efter..skiljer max 0.2sek o de hinner du inte känna hur fan du än vill..

Skojar du eller? Jag vill se  de 20 hk på papper. Sen är de ju inte vid maxvarv som du har max hk..

herregud--du vet va du snackar om:P
ja skämta om öppetfilter:P
du har max hk /vrid vid ett visst vad??????

Varvtal inte maxvarv

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#24
alexbenhard skrev:
pattilatti2 skrev:
camaro67 skrev:

Skojar du eller? Jag vill se  de 20 hk på papper. Sen är de ju inte vid maxvarv som du har max hk..

herregud--du vet va du snackar om:P
ja skämta om öppetfilter:P
du har max hk /vrid vid ett visst vad??????

Varvtal inte maxvarv

grattis..så om bilen är chippad fr 225hk.till 300 på maptun..då äre avgas filter chipp osv..
innan gör bilen 0-100 på ca 9sek elr? efter allt de? 8.5 kanske..
den halv sekunden är inte så märkbar.om vi nu snackar om som endel säger att man får de i de lägre registrer,för turbon laddar fr vad?


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 november 2008
#25
pattilatti2 skrev:
alexbenhard skrev:
pattilatti2 skrev:

så du känner 20hk som visar sej när i en bil som väger kanske 1300kg..

elr 40 hk++ som ligger i en bil som väger 1400kg

de är ju inte så hästarna kommer direkt du trycker på gasen.de är ju vid max varv..du har max hästar.
på vägen dit sprider sej dom där 20/40 hk ..sej rätt bra..i olika vridmoment:P
men men ..öppet filter ger ju 20 hk me..så äre ju..man känner skillnaden..
klocka bilen innan o efter..skiljer max 0.2sek o de hinner du inte känna hur fan du än vill..

Du verkar ju inte förstå vad han sa...
Biltillverkarna utnyttjar inte motorn till fullt p.g.a. att det ska finnas marginal sade han.

För övrigt så brukar det vara rejält ökat vridmoment i en "chippad" bil.
Det märks på en 1600 kg tung saab iaf.

mm klart de märks..men om du klockar 0-100- 0-140 hur stor e skillnaden me dom tex 20 hk..på en 1.6ton tung bil..de är nog dags o vakna.lite tongue

EDIT. Vem säger att maximala effekten kommer vid maxvarv?
antal hk/vrid kommer när? du kanske har 300hk i motorn..eft chipp..men va har du i 2400rmp..på däcken..elr i 1500rmp när turbon inte ens laddar....
Oftast så är det störst ökning längre ner i registret.


Hitta ett chip till en Saab som bara ger 20 hk då.
Det jag hade gav 75 hk och 125 Nm

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 november 2008
#26
Okej jag ger mig!
Du vet allt uppenbarligen.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
21 november 2008
#27
jag skulle vilja känna på skillnad på min 180 zx mellan chippad å inget chippade , om hur mycket de gör skillnad , om jag hade dom pengara till de så skulle jag ha lungt gjort de

Nissan Silvia

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#28
alexbenhard skrev:
Okej jag ger mig!
Du vet allt uppenbarligen.

på står ja inte,men du får gärna överbevisa mig genom fakta.men vart e dom?

för om du kör en chippad bil normalt ska den dra mindre bensin osv..

så skadan på bilen kommer när?

under vilka varv fördelas dom 20-40hk man får under en chippning..för skada gör de nog inte ..på bilen
Senast redigerat av pattilatti2 (21 november 2008)


283 Inlägg
21 november 2008
#29
pattilatti2 skrev:
alexbenhard skrev:
Okej jag ger mig!
Du vet allt uppenbarligen.

på står ja inte,men du får gärna överbevisa mig genom fakta.men vart e dom?

för om du kör en chippad bil normalt ska den dra mindre bensin osv..

så skadan på bilen kommer när?

under vilka varv fördelas dom 20-40hk man får under en chippning..för skada gör de nog inte ..på bilen

Så högre laddtryck medför inte kortare livslängd på en turbo t.ex?

hmm...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#30
hahaha..okejj men försämrar de bilens i sej motorn osv..me en ökning av 0.5kg på turbon o i vissa chippningar 0.3kg ökning.är en turbo så kass?
o den ökningen har du i säkert många sekunder o varje gång du pressar ner gasen o håller den nere,trycket minskar ju när du väl pressat ner gasen:P
om du leker me bilen då håller man ej fullgas,=du har ej fullt laddtryck konstant.
du har ej dina extra 20hk o 40n varje gång du pressar på gasen,så varför skulle bilen ta mer skada..
de blir nog mer skada om du inte eft 500mil byter olja..
Senast redigerat av pattilatti2 (21 november 2008)


111 Inlägg
21 november 2008
#31
pattilatti2 skrev:
alexbenhard skrev:
pattilatti2 skrev:
herregud--du vet va du snackar om:P
ja skämta om öppetfilter:P
du har max hk /vrid vid ett visst vad??????

Varvtal inte maxvarv

grattis..så om bilen är chippad fr 225hk.till 300 på maptun..då äre avgas filter chipp osv..
innan gör bilen 0-100 på ca 9sek elr? efter allt de? 8.5 kanske..
den halv sekunden är inte så märkbar.om vi nu snackar om som endel säger att man får de i de lägre registrer,för turbon laddar fr vad?

.......roll
Senast redigerat av Carlsberg (21 november 2008)

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."

Meister
6 763 Inlägg
21 november 2008
#32
pattilatti2 skrev:
alexbenhard skrev:
Okej jag ger mig!
Du vet allt uppenbarligen.

på står ja inte,men du får gärna överbevisa mig genom fakta.men vart e dom?

för om du kör en chippad bil normalt ska den dra mindre bensin osv..

så skadan på bilen kommer när?

under vilka varv fördelas dom 20-40hk man får under en chippning..för skada gör de nog inte ..på bilen

Mindre soppa betyder mindre smörjning och risk för spikning finns. Soppan smörjer en del och spikningar ska man väll kanske inte få på ett seriöst chip. Av någon anledning så gör ju inte tillverkarn så från början. Samma sak med mer effekt. Du får större på frestningar på lager med mera. Så ja motorn tar mer stryk av ett chip. Det är förövrigt hela bilen som tar stryk av effekt ökningen.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#33
ja men självklart nu e jag lite ironisk av mej.men en liten chippning av bilen på ca 20hk o va vridet nu blir..gör ingen större skada på turbo /motor m,m

självklart om man trimmar skiten ur bilen att de gör skada.

det ja menar är att man har ej till förfogande alla hk som motorn har /vrid, varje gång man pressar på gasen,så i de stora hela ..gör de inte mer än en fis i rymden..på en vanlig liten chippning..
om företaget i säg gjort allt rätt ..
för att slippa spikningar får man väl höja /sänka tändningen lite då..
jaja skit samma,
de va bara en tanke.





camaro67 skrev:
pattilatti2 skrev:
alexbenhard skrev:
Okej jag ger mig!
Du vet allt uppenbarligen.

på står ja inte,men du får gärna överbevisa mig genom fakta.men vart e dom?

för om du kör en chippad bil normalt ska den dra mindre bensin osv..

så skadan på bilen kommer när?

under vilka varv fördelas dom 20-40hk man får under en chippning..för skada gör de nog inte ..på bilen

Mindre soppa betyder mindre smörjning och risk för spikning finns. Soppan smörjer en del och spikningar ska man väll kanske inte få på ett seriöst chip. Av någon anledning så gör ju inte tillverkarn så från början. Samma sak med mer effekt. Du får större på frestningar på lager med mera. Så ja motorn tar mer stryk av ett chip. Det är förövrigt hela bilen som tar stryk av effekt ökningen.
Senast redigerat av pattilatti2 (21 november 2008)



Sök