3337
Sök

Är chippade bilar ett sämre köp?

498 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#1
Är ute efter en urs4 i gott skick.
Har försökt söka efter en bil som inte är chippad, men utbudet blir då milt sagt begränsat.
Man vill ju inte köpa en bil där motorn rasar ett halvår senare.
Är det någon som kan bistå med lite fakta?


Entreprenör
1 784 Inlägg
20 november 2008
#2
enpatte skrev:
Är ute efter en urs4 i gott skick.
Har försökt söka efter en bil som inte är chippad, men utbudet blir då milt sagt begränsat.
Man vill ju inte köpa en bil där motorn rasar ett halvår senare.
Är det någon som kan bistå med lite fakta?

Omöjligt att säga på avstånd.....! våga och vinn....eller försvinn..

1 878 Inlägg
20 november 2008
#3
varför skulle chippade bilar vara sämmre för? bara man sköter om dem så klarar de nog prestandan ändå.


hej
291 Inlägg
20 november 2008
#4
Elda skrev:
Frozen1985 skrev:
varför skulle chippade bilar vara sämmre för? bara man sköter om dem så klarar de nog prestandan ändå.

generellt sett är ju chippade bilar körda hårdare + att när du chippar en bil så är det ju inte så att biltillverkarna stryper motorn 20 hästar för att det är kul, du tummar ju på marginalerna.

bra svar.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

5 710 Inlägg
20 november 2008
#5
Precis som Elda säger....man tummar på marginalerna, det går inte komma ifrån.
Motorn belastas hårdare, koppling och växellåda tar mer stryk drivknutar......ja listan kan göras lång.

SÅ om man ställer frågan såhär:
-Är chippade bilar ett sämre köp hållbarhetsmässigt?
Så är svaret JA!






Men sedan är det jääääääkligt roligt att trimma så det får det va värt wink

MVH Jonas
..............

1 488 Inlägg
20 november 2008
#6
Man får nog leta väldigt länge om man ska hitta en s4 som är orörd. Det är nästan så att du ändå får överväga att köpa en chippad men däremot väldigt välskött och tätservad. Att motorn ska rasa ett halvår senare bara  för den varit chippad med maxökning på 50hk behöver inte innebära någon jättestor risk. Motorerna idag är byggda med att tåla mycket mer än vad originaleffekten är på. En originalare kan likaväl rasa också även om risken är större om den varit chippad och hårdkörd. Kör på bara du hittar en fin och fräsch tycker jag.

120 Inlägg
20 november 2008
#7
Elda skrev:
Frozen1985 skrev:
varför skulle chippade bilar vara sämmre för? bara man sköter om dem så klarar de nog prestandan ändå.

generellt sett är ju chippade bilar körda hårdare + att när du chippar en bil så är det ju inte så att biltillverkarna stryper motorn 20 hästar för att det är kul, du tummar ju på marginalerna.

Varför gör inte biltillverkaren detta?
Det gör dem faktiskt! När en bilmodell byggs för produktion är det många faktorer en bilfabrikant måste ta hänsyn till, såsom olika klimat världen över, bränsle kvalitet samt att den skall kunna tåla all typ av behandling en förare kan utsätta sin bil för. När en bilmodell tillverkas görs detta ofta för att passa in modellen inom olika skatteklasser, olika försäkringsggrupper samt anpassa bilen för en viss typ av köpare. Alla dessa faktorer måste räknas in när en bilmodell konstrueras. Det är här bilfabrikanterna kan spara oerhörda belopp på utvecklingskostnad, genom att enbart utveckla en motorvariant som de sedan kan göra till olika utföranden bara genom att montera olika turboaggregat, spridare och mjukvaruvarianter. Detta görs också i syfte för att kunna erbjuda en mer "speciell" motorvariant i framtiden med t.ex extra motoreffekt för att kunna göra en toppmodell av bilmodellen utan att behöva göra stora utvecklingsarbeten längre fram. Detta medför givetvis att det finns utrymme för att öka effekten utan att funktion eller livslängd påverkas.

Så du tänjer inte på gränserna, det är inga problem att köpa bilar som är trimmade. Bara kolla service boken som den är servad ordentligt!

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
20 november 2008
#8
Många chippade bilar är även mer omhändertagna och välvårdade än de ochippade pga att det kanske är en mer bilintreserad som ägt den chippade...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

498 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#9
Så om jag hittar en bil som känns rätt i "magkännslan", där ägaren känns kunnig och intresserad.
Ska jag då bortse från mina tvivel om chippning om bilen är chippad?

Har försökt leta efter en fin originalbil nu i några veckor och det börjar kännas ganska hopplöst om jag ska vara ärlig.
Har ringt på en 7-8 bilar som verkat intressanta och tittat på en som var en besvikelse.
Rent generellt så verkar skicket på dessa bilar vara bedrövligt.
Men om jag nu också tittar på chippade bilar så ser det ut som att man har en hyfsad chans att hitta en i fint skick.
Det enda jag då ställer mig lite frågande till är skicket på motorn och därför frågar jag här.


8 Inlägg
20 november 2008
#10
ubbe83 sa det..


1 488 Inlägg
20 november 2008
#11
Jepp, spana vidare och syna skicket noga och tänk inte för mycket på chippat eller ej bara ägaren verkar ha koll på vad han snackar om och bilen är som han beskriver den.

Labborant
307 Inlägg
20 november 2008
#12
Frozen1985 skrev:
varför skulle chippade bilar vara sämmre för? bara man sköter om dem så klarar de nog prestandan ändå.

Självklart sliter det mer på motorn om bilen är chippad, man får ju högre "expolosioner" högre varvstopp m.m fler hästkrafter, generellt sätt om man har 2 identiska motorer kommer den med flest hästkrafter gå sönder först...

Menar inte att bilar inte håller om man chipar dem självklart håller dem om man sköter dem, men inte lika länge som en original...

5 710 Inlägg
20 november 2008
#13
>>Phenomen, visst är det som du säger att tillverkare måste ta hänsyn till ett antal faktorer som påverkar motorn MEN
Phenomen skrev:
Detta medför givetvis att det finns utrymme för att öka effekten utan att funktion eller livslängd påverkas.

....är fel!
Hur man än vrider och vänder på det så om man ökar effekten ökar belastningen på prylarna, ökar belastningen på prylarna förkortat man livslängden.
Naturlagarna är svåra att komma ifrån........


Tar ett exempel:
En säng.......gjord för att tåla en vikt på 200kg.
2 personer, en på 70 kilo och en på 130 kg sover i varsin likadan säng i 10 år.
Vilken säng är mest sliten efter 10 år?

Svaret är ganska enkelt.......och dessa har inte ens utnyttjat sängens totala kapasitet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

120 Inlägg
20 november 2008
#14
jonTe skrev:
>>Phenomen, visst är det som du säger att tillverkare måste ta hänsyn till ett antal faktorer som påverkar motorn MEN
Phenomen skrev:
Detta medför givetvis att det finns utrymme för att öka effekten utan att funktion eller livslängd påverkas.

....är fel!
Hur man än vrider och vänder på det så om man ökar effekten ökar belastningen på prylarna, ökar belastningen på prylarna förkortat man livslängden.
Naturlagarna är svåra att komma ifrån........


Tar ett exempel:
En säng.......gjord för att tåla en vikt på 200kg.
2 personer, en på 70 kilo och en på 130 kg sover i varsin likadan säng i 10 år.
Vilken säng är mest sliten efter 10 år?

Svaret är ganska enkelt.......och dessa har inte ens utnyttjat sängens totala kapasitet.

mvh Jonas

SÅ du menar t ex en Volvo 2.4D och D5 Årsmodell från 2006, att D5:an har kortare livslängd än vad 2.4D??
Då båda modellerna är samma bil med samma motor bara att D5:an är uppskruvad ifrån Volvo!

47 Inlägg
20 november 2008
#15
Bara för att du åker och kollar på en bil (URS4) som är orginal så behöver detta inte betyda att den rullat utan trim sedan ny. Har sett både S2 & S4 som sålt´s som otrimmade/aldrig trimmade och sedan sett att det suttit en sockel i boxen. Orginal så sitter chipen monterade direkt i kretskortet utan sockel...oftast har nog inte "nuvarande" ägare koll på historiken på en 14-16 år gammal bil.

Men som tagits upp tidigare så är du ute efter en sådan bil så kolla först och främst på skicket, och inte om den är chipad eller ej. Om det är en chipad bil så är det att föredra om det är gjort hos en välkänd trimfirma och inte om man köpt en okänd programvara på "blocket " och monterat själv. MTM & Hohnester har 270hk chip som laddar ca 1,25 med orginalprylar och håller man sig detta laddtryck så håller bilen bra länge. RS2án har ju 315 hk och det är ju samma motor invändigt (inte kammar) så det är säkert inga problem med en trimmad bil.


5 710 Inlägg
21 november 2008
#16
Phenomen skrev:
SÅ du menar t ex en Volvo 2.4D och D5 Årsmodell från 2006, att D5:an har kortare livslängd än vad 2.4D??
Då båda modellerna är samma bil med samma motor bara att D5:an är uppskruvad ifrån Volvo!

Ja.
Dock är båda motorerna naturligvis konstruerade för att hålla såpass länge att det täcker "livslängdsramen".
Men skulle man köra livslängdsprov på bägge så är det så att den med högst effekt går sönder först......
Samma motor används kanske som bekant i båtar och i fritidsutförande och där är livslängden BETYDLIGT kortare än i en bil.

MVH Jonas
..............

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#17
jag tror att man får oftast en bättre bil som e chippad om de är en bi lsom nån brytt sej om,en entusiast..
städat o donat me den fett mkt..
ett chipp gör inte så mkt skada på motorn växellåda,drivaxlar o gud vet va,,
för fan samma bil kan ha 200hk i swe ,men 240 i turkiet..olika regler för avgas o skit,men nja..ingen bil dör elr pajjar mer,för att man uppgraderar lite bränsle,luft..blandning,oladdtryck på nått 0.5kg..
så underdimensionerade är inte bilar..
du ser ju på bilen hur den är skött/antal ägare.mil..
oljan ser ut kolla filter, tändkablar hur dom ser ut..man ser mkt genom att TITTA lite..


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 november 2008
#18
Elda skrev:
Frozen1985 skrev:
varför skulle chippade bilar vara sämmre för? bara man sköter om dem så klarar de nog prestandan ändå.

generellt sett är ju chippade bilar körda hårdare + att när du chippar en bil så är det ju inte så att biltillverkarna stryper motorn 20 hästar för att det är kul, du tummar ju på marginalerna.

så du känner 20hk som visar sej när i en bil som väger kanske 1300kg..

elr 40 hk++ som ligger i en bil som väger 1400kg

de är ju inte så hästarna kommer direkt du trycker på gasen.de är ju vid max varv..du har max hästar.
på vägen dit sprider sej dom där 20/40 hk ..sej rätt bra..i olika vridmoment:P
men men ..öppet filter ger ju 20 hk me..så äre ju..man känner skillnaden..
klocka bilen innan o efter..skiljer max 0.2sek o de hinner du inte känna hur fan du än vill..


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 november 2008
#19
pattilatti2 skrev:
Elda skrev:
Frozen1985 skrev:
varför skulle chippade bilar vara sämmre för? bara man sköter om dem så klarar de nog prestandan ändå.

generellt sett är ju chippade bilar körda hårdare + att när du chippar en bil så är det ju inte så att biltillverkarna stryper motorn 20 hästar för att det är kul, du tummar ju på marginalerna.

så du känner 20hk som visar sej när i en bil som väger kanske 1300kg..

elr 40 hk++ som ligger i en bil som väger 1400kg

de är ju inte så hästarna kommer direkt du trycker på gasen.de är ju vid max varv..du har max hästar.
på vägen dit sprider sej dom där 20/40 hk ..sej rätt bra..i olika vridmoment:P
men men ..öppet filter ger ju 20 hk me..så äre ju..man känner skillnaden..
klocka bilen innan o efter..skiljer max 0.2sek o de hinner du inte känna hur fan du än vill..

Du verkar ju inte förstå vad han sa...
Biltillverkarna utnyttjar inte motorn till fullt p.g.a. att det ska finnas marginal sade han.

För övrigt så brukar det vara rejält ökat vridmoment i en "chippad" bil.
Det märks på en 1600 kg tung saab iaf.

EDIT. Vem säger att maximala effekten kommer vid maxvarv?
Oftast så är det störst ökning längre ner i registret.
Senast redigerat av alexbenhard (21 november 2008)

Meister
6 763 Inlägg
21 november 2008
#20
pattilatti2 skrev:
Elda skrev:
Frozen1985 skrev:
varför skulle chippade bilar vara sämmre för? bara man sköter om dem så klarar de nog prestandan ändå.

generellt sett är ju chippade bilar körda hårdare + att när du chippar en bil så är det ju inte så att biltillverkarna stryper motorn 20 hästar för att det är kul, du tummar ju på marginalerna.

så du känner 20hk som visar sej när i en bil som väger kanske 1300kg..

elr 40 hk++ som ligger i en bil som väger 1400kg

de är ju inte så hästarna kommer direkt du trycker på gasen.de är ju vid max varv..du har max hästar.
på vägen dit sprider sej dom där 20/40 hk ..sej rätt bra..i olika vridmoment:P
men men ..öppet filter ger ju 20 hk me..så äre ju..man känner skillnaden..
klocka bilen innan o efter..skiljer max 0.2sek o de hinner du inte känna hur fan du än vill..

Skojar du eller? Jag vill se  de 20 hk på papper. Sen är de ju inte vid maxvarv som du har max hk..



Sök