3183
Sök

Defekt tuta, 740. Akut!

279 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#1
Hey!
Ska besikta vinterbilen, märkte att tutan har slutat fungera!
Det är sportratt i så tutknappen är lite special. Det är förra ägaren som har mekat ihop det och den funkade när jag köpte den. Men just nu låter det inte ett smack!
Enligt förra ägaren var knappen jordad i en utav skruvarna till ratten. Men jag har testat varenda skruv och det låter fortfarande ingenting. Testade även att mäta framme vid tutan och fick 5V (?!)

Det är brådskande eftersom den helst måste besiktas denna vecka.

MVH Jocke


7 100 Inlägg
17 november 2008
#2
nån kabel som har lossnat nånstans kanske?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

279 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#3
bmx: Inte vad jag kunde se. Följde kablarna så gått det går och kan inte så något fel!

Själva tutan ska också funka, satte den direkt på batteriet och då jävlar gick det igång.


587 Inlägg
17 november 2008
#4
testa först själva tutan så du vet att den är hel, orginal sitter den ju på ett mkt smart ställe på 740in om jag minns rätt - rätt i slasksprutet .


279 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#5
einherjer: Den är testad! Dock så är det inte orginal utan det sitter 2 elhorn framme vid kylaren.


12 Inlägg
18 november 2008
#6
om de inte är fel på jordkabeln och det är panik så dra bara en plus till tutan direkt och sen behåll jorden så funkar tutan. ha de så över bessen och sen leta vidare om de kan vara någon kabel som är borta, paj eller av som gör att de inte kommer full spänning fram. wink

279 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#7
Så att strömbrytaren till tutan sitter alltså på jord?


Allt i allo
358 Inlägg
19 november 2008
#8
om du har sportratt kan du ta ur själva tutknappen och från den går en kabel ner till navet, tryck till på den kabeln med en skruvmejsel, då den är fjäderbelastad kan den åka ur sitt läge och då funkar inte tutan.

De é nice !

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
20 november 2008
#9
Jocke0155 skrev:
Så att strömbrytaren till tutan sitter alltså på jord?

japp tror det gör så på dom mesta bilarna

glöm inte att dra + kabeln med en säkring

är säkringen hel föresten?

Kör fort så hinner inget hända...

279 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#10
Growe: Jag skiter i säkring big_smile

Nu är den i alla fall fixad! Drog ny plus direkt från batteriet och då tutade det igång!
Men om man ska vara seriös och säkra av nångång i framtiden, styrka?
Orginal är ju 25A men då ligger ju torkarna på den också.


21 761 Inlägg
20 november 2008
#11
Vilken area har du på den där pluskabeln från batteriet?

279 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#12
Bra fråga, skulle gissa på 1.5 eller 2!

smile


21 761 Inlägg
23 november 2008
#13
1,5 mm2 kabel får ha högst 15 A säkring
2,5 mm2 kabel får ha högst 25 A säkring

Så säger rekommendationstabellen hos Nårdik. Om du har en multimeter med 20 A mätområde så kan du koppla in den på pluskabeln till signalhornen och mäta hur mycket ström de drar, har mätaren bara 10 A mätområde så bör du nog endast prova en tuta i taget tror jag.

I elschemat till 240 (76-86) så står det att signalhornet drar 7,5 A, om det stämmer vet jag dock inte.
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2008)


Sök