3530
Sök

Byta motor och drivlina på en Duett, vad kan tänkas funka bäst?

25 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Tänkte uppgradera en Duett med lite mera pulver under huven och en 5 växlad låda.

Vill ju fortsättningsvis ha den bakhjulsdriven, tänkte ev ta motor och drivlina från en audi quattro.

min fråga är: kan man bara sätta ett täcklock där främre drivaxlarna går ut och på så sätt få enbart bakhjulsdrift ?!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Kasken skrev:
Tänkte uppgradera en Duett med lite mera pulver under huven och en 5 växlad låda.

Vill ju fortsättningsvis ha den bakhjulsdriven, tänkte ev ta motor och drivlina från en audi quattro.

min fråga är: kan man bara sätta ett täcklock där främre drivaxlarna går ut och på så sätt få enbart bakhjulsdrift ?!

Du måste låsa mellandiffen isf, sen om du ska ha en turbo motor så är jag osäker på att bakaxeln klarar av kraften ensam.

Finns nog betydligt bättre alternativ, med bättre förutsättningar.

Dessutom är en quattro drivlina dyr och svår att hitta.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Allfixare
1 475 Inlägg
19 november 2008
NEJ! Du måste riva lådan ta ur mittendiffen stumsvetsa den. då får du bakhjulsdrift. sen kan du ha medbringarna kvar på lådan. Men om du vill ha pulver så ska du ju ta 20v turbo 5,an.

25 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Låter krångligt ! Får leta efter ett annat alternativ . . . . .

Förslag ?! Vill ha runt 200 hk . . . .

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Kasken skrev:
Låter krångligt ! Får leta efter ett annat alternativ . . . . .

Förslag ?! Vill ha runt 200 hk . . . .

Varför inte en 240/740 TIC motor?

Förresten så bör du topic, den har ju egentligen inget med din  fråga att göra..

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Allfixare
1 475 Inlägg
19 november 2008
Du behöver ju bara växellådan om du redan har bakaxel, annars har jag en bakaxel från en S2 som du får köpa för en rimlig peng med integrerad vacuumstyrd diff! Pm,A för pris.

Random Hero
4 047 Inlägg
19 november 2008
740 tic är ju nåt för dig, eller en nåt från en E30 ?

Dog food lid. Backwards

ElectroRaggare
885 Inlägg
19 november 2008
Varför inte ha den 4hjulsdriven? Lär ju bli coolt och unikt.  -och jobbigt wink

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

4 767 Inlägg
19 november 2008
Rubrik redigerad.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

18 Inlägg
23 november 2008
Varför inte en B234 med turbo o m90 låda... och en bakaxel från 240 eller så, borde ju gå o få till för hyffsade pengar.. får ju bygga om kardantunnel lite för nya lådan.. byt till 140 framvagn o du får skivbromsar o bättre vägghållning, är ju inte så stora ingrepp, krävs att man gör två hyllor i ramtassarna för dom övre länkarmarna.. eller som någon tidigare nämde en 850t5 motor som står åt rätt håll, ska inte det passa med en m90 på dom motorerna oxå eller?? Bladfjädringen bak kan man ju eventuellt bygga om o sätta spiralfjädrar som på pv`n... hm bara lite tankar jag fick när jag såg rubriken, vet inte om det va nått sånt du hade tänkt dig men låter sjukt mycket billigare o lättare än med audi...

Det blir inte snyggt men det blir heller inte bra....

Sök