Som sagts tidigare. Det är objektivet som samlar in ljuset som reflekteras från det du vill plåta. Kameran (Huset) bara sparar bilden som objektivt samlat in. Även jag håller med de övriga, D40 räcker oerhört långt, så vill jag än en gång poängtera den igentligen ENDA VIKTIGA SKILNADEN i Nikons kameror med två sifror i betekningen.
Upp till D60, saknarAF motorn.
Från D70 och upp har AF motor.
AF motor hit o dit kan man tycka, med köper man en kamera som saknar denna, har man begränsat framtida objektiv urval till ungefär 25% av utbudet.
Det kan vara lite förvillande om man inte har haft system kamera innan. Det fungerar så här:
AutoFokus motorn använder kameran för att ställa in fokus för dig. Saknar kamerahuset AF motor, fungerar det ändå om det sitter en motor i objektivet. (AF fungerar snabbare med objektiv med motor, än om kamerahusets motor används.) Kameran använder alltid objektivets motor om objektivet har en sådan.
Men det finns massor med objektiv som saknar AF motor, inte bara gamla objektiv, även nya.
Saknar objektivet motor och kameran motor? Ja det går fortfarane att använda kombinationen till att ta bilder, men du får ställa in skärpan själv. Fungerar aldeles utmärkt om man har tid. Är man på språng, är kameran (AF) dock mycket snabbare än människan.
Även jag har köpt 30mm f/1.4 objektiv till min kamera och med den stänger jag ofta av AF så jag kan komponera själv och fokus hamnar exakt där jag vill. 30mm objektivet har dock motor i objektivet.
Jag har två objektiv med motor, och två utan. Den ena utan är så gammal så den har ingen AF alls, när den sitter på är det helt manuell fotografering som gäller. (Ett 600mm f/8 spegel reflex. Med x1.5 på kameran blir den 900mm, rena stjärn kikaren. Med 1.8m i när gräns kommer man riktigt nära, skärpedjupet är då drygt 2mm.)
Mitt 80-200 f/2.8 objektiv sitter oftast på när jag har med kameran ut. Köpte den för en femtedel av vad en ny kostar. Saknar AF motor, så det är kamerahusets motor som driver den. Med en D40 skulle det vara kört! Även om det går att ställa skärpan manuellt.
Det nya att det går att spela in video med kameran..? En pryl kan inte vara bäst på allt..!
Kolla bara min coola mobil, den har en 5Mpix kamera inbyggd. Bilderna blir bara skit! Men jag kan leva med det, för med den kameran kan jag ringa med! Skit i video. LiveView kan vara användbart.
Drar dock en massa ström. Det finns en anledning till att pocket kameror bara kan ta några hundra bilder, om ens det. Medan min Nikon D80 kan ta över 3000 bilder på en laddning. (specad för 2800. Men jag har tagit 3100 exponeringar på en ladning.) Jag tror nya D90 matchar det. Men inte om man använder LiveView.
Vill du komma billigt undan?
Köp en D40! Du kan hitta den för under 4000kr idag med 18-55 objektiv. Försök hitta den med 18-200 istället. Kostar mera, men du behöver inte jaga flera objektiv. Inte förän du kommer på att ljus styrkan inte räcker. Enda begränsningen blir att du måste köpa objektiv med AF-motor.
Ett bätre köp är D90. INTE för LiveView, eller Video möjligheterna. utan för att det är en bätre kamera, lättare meny system än D40 OCH den har AF-motor.
Nästa steg blir Nikons modeller med tre sifror i betekningen. (D300 / D700)
Men i nuläget bör du inte satsa på det. För mycket pengar investerade om du bara siktar o skjuter.
Kommer du på att foto är din grej, så hinner det släppas åtminstånde en ny häftigare modell innan du kommit så långt att du saknar en kamera av den kalibern.