2319
Sök

Nikon d90 , någon som har den ?

1 722 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Funderar på att skaffa en sån :p

tänkte kolla med er om någon har en sån ....

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Miklen
23 november 2008
kolla på www.fotosidan.se annars..finns både recensioner å säkert nån tråd i forumet där.

=)
83 Inlägg
23 november 2008
Jag har en! Sjukt härlig kamera! Men somsagt, gå in på fotosidan för bra recensioner!

Bilder av mig med kameran här:
http://www.flickr.com/photos/hences/

Egenföretagare
2 496 Inlägg
23 november 2008
Hences skrev:
Jag har en! Sjukt härlig kamera! Men somsagt, gå in på fotosidan för bra recensioner!

Bilder av mig med kameran här:
http://www.flickr.com/photos/hences/

Sjukt bra bilder du tar !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 722 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
är den kameran krånglig o använda tongue ?eller är det bara o "Pang" på bilden tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

=)
83 Inlägg
23 november 2008
tsdi skrev:
Sjukt bra bilder du tar !

Tack! Kul att du gillar dom smile

Kanelbullen skrev:
är den kameran krånglig o använda tongue ?eller är det bara o "Pang" på bilden tongue

Alltså, det är ju en relativt avancerad systemkamera. Känns onödigt att köpa den om du "bara" vill ta 'pang bom' bilder tongue Kolla isåfall på en billigare systemkamera, typ Nikon D40! smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 november 2008
Kan du tänka dig att lägga lika mkt pengar till på optik till den i grova drag? Bildkvaliten sitter i objektiven och inte i kameran...
En dyrare (mer avancerad kamera) är ofta mer logiskt uppbyggd än t.ex en d40 som jag tkr har sjukt jobbiga menyer...
Kommer du fota mkt i dåligt ljus så du har nytta av d90:ns ISO-prestanda? Annars är det nog bättre o spara lite pengar o köpa en d80...

1 893 Inlägg
23 november 2008
Jag har iofs bara gamla D80an. Men generelt sätt, ställ kameran på "P" eller auto, sedan är det bara sikta och skjut. Lika enkel som en pocket kamera. Fast jobbigare att släpa på.
Man skaffar inte en system kamera om man vill ligga på nivån "sikta och skjut". Man får iofs bätre bilder än med en pocket kamera, Men har man inte högre ambition än så, då är det bätre att köpa en CoolPics modell. (Pocket)

Man börjar med kameran i auto eller "P", sedan går man förhopningsvis vidare, sätter sig in i hur kameran fungerar, lär sig lite om hur man fotograferar osv...

D90 har mycket bätre ljus känslighet (Bra på höga ISO) än min gamla D80. Den har också LiveView som min gamla saknar. (Jag saknar dock inte den funktionen.)
Jag är mycket nöjd med min D80a.

D80/D90 har inbygd AF motor i huset. D40/D40x/D50 saknar AF motor. Inte viktigt när man köper kameran. Men när man plåtat ett tag och kommer på att man kanske skulle utöka med ett objektiv till, då är man glad över beslutet att man köpte hus med AF motor inbyggd. Man har ett mycket större urval med objektiv att välja ifrån, när man inte är bunden till objektiv med AF motor.

(AF = Auto Fokus)

EDIT:
Exempel på nyttan med AF motor i huset.
Jag var ute efter ett ljus starkt zom objektiv.
"Nikon 70-200 f/2.8 VR" kostar 19.000kr (Inbygd AF i objektivet, passar alla nikon modeller.)
Jag hittade ett gammalt men i perfekt skick
"Nikon 80-200 f/2.8" för 3.200kr Den har ingen AF motor, men det har jag i kamerahuset i D80, så det är OK. Den gamla saknar också bild stabiliserings funktion "VR" men jag klarar mig utan. Jag har det viktiga, ljus styrka "f/2.8"
Senast redigerat av Kristian_V (23 november 2008)

175 Inlägg
24 november 2008
Nu kommer ja säkert få lite folk på mig här men, om du kan tänka dig o skaffa en begagnad kamera så skulle jag försöka leta upp en fin begangnad D300 istället. Visst att den är lite äldre o sen "begad", men oj så bra den är sen också!

Sen är det ju som sagt inte alltid kameran som avgör hur bra bildkvaliteten blir, utan det är optiken. Nästan alltid det är den som sätter gränsen.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
24 november 2008
Jag har haft min D90 i nån månad nu och jag älskar den. Köpte precis en 30mm f1.4 lins till den också vilket gör att jag kan fota väldigt bra i mörker och även leka med massvis med dof! Älskvärt är vad det är!
Men som sagt, är du bara ute efter att sikta o ta en vettig bild kanske det inte är rätt kamera för dig. Börjar man komma upp i 10k i prislapp känns det som man bör veta vad man vill ha.
Så satsa på en gammal D40 eller en D60 kanske. Lär du klara dig väldigt bra med. Gjorde iofs inte jag, men sen är jag gryyymt kräsen också så. tongue

Fast iofs, jag antar att anledningen till att du vill ha just en D90 är för att du vill filma? För ska man göra det så vet jag ändå inte om det är rätt kamera för det. Bildkvalitén är inte direkt den bästa. Låg bitrate, sämst filtrering (fula linjer över hela bilden), rolling shutter (gelé-aktig bild), inga manuella inställningar och ingen autofokus gör den ganska grymt svåranvänd om man inte vet hur man hanterar det.
Här finns en liten ganska tråkig film på min katt iaf. Men det visar iaf så bra man kan få ut med ganska mycket bearbetning.

Whine whine!

3 627 Inlägg
24 november 2008
Som många här tidigare sagt, ska du ha en kamera som du har lite för att vilja ta snäppet bättre bilder än kompaktkameror men ändå vill hålla det simpelt så satsa då också på någon simplare! D40 är faktiskt en helt okej kamera som går att ta riktigt skyssta bilder med om man bara har inställningarna rätt, självklart blir det helt okej bilder om man har allt på auto också men man kan alltid finslipa allt wink Sen som någon nämnde tidigare så sitter det mycket i objektivet, i princip allt påverkas av objektivet! En billig kamera med ett dyrt och bra objektiv är troligen bättre än en dyr kamera med ett billigt och sämre objektiv! Så satsa hellre på en billigare kamera och komplettera med objektiv istället smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

1 893 Inlägg
24 november 2008
Som sagts tidigare. Det är objektivet som samlar in ljuset som reflekteras från det du vill plåta. Kameran (Huset) bara sparar bilden som objektivt samlat in. Även jag håller med de övriga, D40 räcker oerhört långt, så vill jag än en gång poängtera den igentligen ENDA VIKTIGA SKILNADEN i Nikons kameror med två sifror i betekningen.

Upp till D60, saknarAF motorn.
Från D70 och upp har AF motor.

AF motor hit o dit kan man tycka, med köper man en kamera som saknar denna, har man begränsat framtida objektiv urval till ungefär 25% av utbudet.

Det kan vara lite förvillande om man inte har haft system kamera innan. Det fungerar så här:
AutoFokus motorn använder kameran för att ställa in fokus för dig. Saknar kamerahuset AF motor, fungerar det ändå om det sitter en motor i objektivet. (AF fungerar snabbare med objektiv med motor, än om kamerahusets motor används.) Kameran använder alltid objektivets motor om objektivet har en sådan.
Men det finns massor med objektiv som saknar AF motor, inte bara gamla objektiv, även nya.
Saknar objektivet motor och kameran motor? Ja det går fortfarane att använda kombinationen till att ta bilder, men du får ställa in skärpan själv. Fungerar aldeles utmärkt om man har tid. Är man på språng, är kameran (AF) dock mycket snabbare än människan.
Även jag har köpt 30mm f/1.4 objektiv till min kamera och med den stänger jag ofta av AF så jag kan komponera själv och fokus hamnar exakt där jag vill. 30mm objektivet har dock motor i objektivet.

Jag har två objektiv med motor, och två utan. Den ena utan är så gammal så den har ingen AF alls, när den sitter på är det helt manuell fotografering som gäller. (Ett 600mm f/8 spegel reflex. Med x1.5 på kameran blir den 900mm, rena stjärn kikaren. Med 1.8m i när gräns kommer man riktigt nära, skärpedjupet är då drygt 2mm.)
Mitt 80-200 f/2.8 objektiv sitter oftast på när jag har med kameran ut. Köpte den för en femtedel av vad en ny kostar. Saknar AF motor, så det är kamerahusets motor som driver den. Med en D40 skulle det vara kört! Även om det går att ställa skärpan manuellt.

Det nya att det går att spela in video med kameran..? En pryl kan inte vara bäst på allt..!
Kolla bara min coola mobil, den har en 5Mpix kamera inbyggd. Bilderna blir bara skit! Men jag kan leva med det, för med den kameran kan jag ringa med! Skit i video. LiveView kan vara användbart.
Drar dock en massa ström. Det finns en anledning till att pocket kameror bara kan ta några hundra bilder, om ens det. Medan min Nikon D80 kan ta över 3000 bilder på en laddning. (specad för 2800. Men jag har tagit 3100 exponeringar på en ladning.) Jag tror nya D90 matchar det. Men inte om man använder LiveView.

Vill du komma billigt undan?
Köp en D40! Du kan hitta den för under 4000kr idag med 18-55 objektiv. Försök hitta den med 18-200 istället. Kostar mera, men du behöver inte jaga flera objektiv. Inte förän du kommer på att ljus styrkan inte räcker. Enda begränsningen blir att du måste köpa objektiv med AF-motor.

Ett bätre köp är D90. INTE för LiveView, eller Video möjligheterna. utan för att det är en bätre kamera, lättare meny system än D40 OCH den har AF-motor.

Nästa steg blir Nikons modeller med tre sifror i betekningen. (D300 / D700)
Men i nuläget bör du inte satsa på det. För mycket pengar investerade om du bara siktar o skjuter.
Kommer du på att foto är din grej, så hinner det släppas åtminstånde en ny häftigare modell innan du kommit så långt att du saknar en kamera av den kalibern.

=)
83 Inlägg
24 november 2008
_Da_Man_ skrev:
Nu kommer ja säkert få lite folk på mig här men, om du kan tänka dig o skaffa en begagnad kamera så skulle jag försöka leta upp en fin begangnad D300 istället. Visst att den är lite äldre o sen "begad", men oj så bra den är sen också!

Sen är det ju som sagt inte alltid kameran som avgör hur bra bildkvaliteten blir, utan det är optiken. Nästan alltid det är den som sätter gränsen.

Visst är en begagnad D300 ett bra val. Men då är den ju begagnad och har endel exponeringar över sig. Det viktiga att tänka på är att D90 och D300an har samma sensor, och det är ju bland det viktigaste att gå efter vid kamerahusköp. Därav att jag själv valde att köpa en ny D90, men visst kan jag hålla med om att det är värt att köpa en begagnad D300 också...

Kristian_V skrev:
Massa taxt

Ska jag vara helt ärlig är jag sjukt nöjd med att D90n har videofunktionen. Dock använder jag den inte lika mycket som att ta kort, men det är fortfarande sjukt roligt att filma med den och jag tycker resultaten blir skitbra! 

Testklipp här (den med musik är felkomprimerad, så den gäller inte, men de andra)! = )
http://www.vimeo.com/user794156/videos

175 Inlägg
24 november 2008
Givetvis hänger allt på vad man har tänkt o ha kameran till och hur mkt man kan tänkas att lägga, som har påpekats flera ggr tidigare här. Antingen så köper man ett lite bättre kamerahus o kör med ett kit-objektiv, som inte alltid är jätteskarpa. Eller så köper man ett lite billigare hus o lägger mer pengar på ett finare objektiv. Allt beror ju som sagt på hur mkt man kan tänka sig att lägga från början, sen går det ju alltid att bygga ut i efterhand.

Sök