5181
Sök

En lite fråga om volvo 740 tic

15 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#1
Jag funderar ganska starkt på att köpa en volvo 740 tic
men vad jag nu förstår så finns det två olika motorer?

B230FT å B230ET?
eller är jag ute å cyklar helt nu?
Och det är FT motor man ska ha?

Då till min fråga som jag försökt söka svar på men inte hittat.
säkert finns det å jag har vart helt blind bara, om det nu är så ber jag om ursäkt

när kom FT motorN? vilka 740is har den?
Volvo 740 tic 1984-1988? vilken motor har den?


tack för svar!
Senast redigerat av Poppowisch (22 juli 2008)


243 Inlägg
22 juli 2008
#2
b230ET sitter i 740 tic upp till -87. från 88- sitter b230FT

15 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#3
Mr_V skrev:
b230ET sitter i 740 tic upp till -87. från 88- sitter b230FT

aha okej tack, och det är alltså FT som är bättre än ET?


41 Inlägg
22 juli 2008
#4
themusclecarfreak skrev:
FT är väll insprut och ET är väll förgasare`? eller är jag helt ute och cykla ?

du är ute på en tur. båda är insprut. 240 turbo hade på dom första förgasare
Senast redigerat av mr_87 (22 juli 2008)


486 Inlägg
22 juli 2008
#5
Det finns lite fakta i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=79354

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 juli 2008
#6
Mr_V skrev:
b230ET sitter i 740 tic upp till -87. från 88- sitter b230FT

ne samma skit fast annat namn på ft sitter det dock kat smile det är ft:n från 940-92 å uppåt som är bra:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo-Beroende
289 Inlägg
22 juli 2008
#7
b230fk är väl också bra smile. Eller b23et vad jag har hört. B230et ska vara ganska vek smile.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

211 Inlägg
22 juli 2008
#8
jag har en 745 87a har b230ft med katt i min iaf (Usa import)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 juli 2008
#9
dom bästa röd motorerna orginal är b21et , b23et ,230ft -92 å 230fk resten suger  pga svaga stackar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

huh?
10 427 Inlägg
22 juli 2008
#10
Mr_V skrev:
b230ET sitter i 740 tic upp till -87. från 88- sitter b230FT

Fanns även B230ET årsmodell 1988 (likasom B230E & B230K).
Så ingen garanti att det är B230FT i vilken 88 som helst.


118 Inlägg
22 juli 2008
#11
fram till år 90 användes de "klena" lagren, lågfriktionslager.. en efter 90 är bäst att satsa på

Volvo-Beroende
289 Inlägg
22 juli 2008
#12
LeNNy_ skrev:
fram till år 90 användes de "klena" lagren, lågfriktionslager.. en efter 90 är bäst att satsa på

Eller dom tidigare motorerna innan lågfriktionsmotorerna kom smile.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

huh?
10 427 Inlägg
23 juli 2008
#13
LeNNy_ skrev:
fram till år 90 användes de "klena" lagren, lågfriktionslager.. en efter 90 är bäst att satsa på

Står det på 'K' på kamremskåpan så är det nåt mellanting wink Tror det är from 1988.

Inget K, K, eller 90-panzer wink


235 Inlägg
28 november 2008
#14
Har själv en ET från -88 visade det sig så jag kollade upp effekten på diverse volvo turbos. FT'n (innan början på 90 talet) har 159 hästar om ja inte minns fel medans ET har 182 hästar. Fördel, TurboTarzan:)
Det snackades här om lågfriktionslager och veka stakar i ET'n, vad kan jag byta till för att det ska hålla bättre?

1 772 Inlägg
28 november 2008
#15
TurboTarzan skrev:
Har själv en ET från -88 visade det sig så jag kollade upp effekten på diverse volvo turbos. FT'n (innan början på 90 talet) har 159 hästar om ja inte minns fel medans ET har 182 hästar. Fördel, TurboTarzan:)
Det snackades här om lågfriktionslager och veka stakar i ET'n, vad kan jag byta till för att det ska hålla bättre?

FTn har 165 hk.

Stämmer bra att det bara är skitstakar i ETn och bättre grejjer hittar du bla på:

http://kgtrimning.com/
http://www.stenparnermotor.se/
Senast redigerat av NordstromJ (28 november 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

235 Inlägg
28 november 2008
#16
Är M-stakar något att ha och passar dom till ET? Finns det olika storlekar etc? Vart kan jag hitta info om detta?

huh?
10 427 Inlägg
29 november 2008
#17
TurboTarzan skrev:
Har själv en ET från -88 visade det sig så jag kollade upp effekten på diverse volvo turbos. FT'n (innan början på 90 talet) har 159 hästar om ja inte minns fel medans ET har 182 hästar. Fördel, TurboTarzan:)
Det snackades här om lågfriktionslager och veka stakar i ET'n, vad kan jag byta till för att det ska hålla bättre?

FTn 1987-1989 hade 156hk (dvs 3hk mindre än sugis GLT 16 Valve). Om man ska vara petig wink


344 Inlägg
29 november 2008
#18
här kan ni gå in och kolla alla volvos olika motorer http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

går visserligen kolla andras också
Senast redigerat av sunkmaster (29 november 2008)


235 Inlägg
29 november 2008
#19
steifan skrev:
LeNNy_ skrev:
fram till år 90 användes de "klena" lagren, lågfriktionslager.. en efter 90 är bäst att satsa på

Står det på 'K' på kamremskåpan så är det nåt mellanting wink Tror det är from 1988.

Inget K, K, eller 90-panzer wink

Jag har ett K på min Kamremskåpa, vad innebär detta?

344 Inlägg
29 november 2008
#20
sitter det inte en skylt o motorrummet ungefär där tändspolen sitter? det gör det iaf på min. på den så står det vilken sort man har



Sök