3332
Sök

Tvätta motorn invändig med diesel?

3 235 Inlägg
30 november 2008
#21
Var försiktig med att inte repa lagerytan på veven.
Med väldigt fint slippapper måste man våtslipa väldigt försiktigt, och slipa bara på den "fastsvetsade" bilten, och absolut inte på själva veven.

Drog du förresten åt med rätt moment efter renoveringen?

På den V8n skar lagren på grund av värme, då två kolvar var sprukna, och varma gaser gick ner in sumpen och överhettede veven under cylinderloppen. Kolla så att kolvringarna på den cylindern är Oko. Har någon av ringarna spruckit, eller inte tätar ordentligt kommer det att hända igen.
Senast redigerat av engolf (30 november 2008)


leo_m83
1 december 2008
Trådstartare
#22
engolf : rätt moment ? Menar du toppen eller kolvbultarna? för kolv bultarna drog jag för hand och ingen moment. Topen dock drog jag med rätt moment osv. Ska vara försiktigt med att inte slippa veven smile . Jag hör komp på alla cyl och bilen gick utan problem, laddade 2.0 bar tills den rasa pga spånet. När jag renoverade motorn så lämnade jag även in den på tvätt men det räckte vissligen inte smile

2 024 Inlägg
1 december 2008
#23
Ett starkt tips sen är att köra lite längre än 10mil med en nyrenoverad motor innan man laddar 2.0 bar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 december 2008
#24
leo_m83 skrev:
engolf : rätt moment ? Menar du toppen eller kolvbultarna? för kolv bultarna drog jag för hand och ingen moment. Topen dock drog jag med rätt moment osv. Ska vara försiktigt med att inte slippa veven smile . Jag hör komp på alla cyl och bilen gick utan problem, laddade 2.0 bar tills den rasa pga spånet. När jag renoverade motorn så lämnade jag även in den på tvätt men det räckte vissligen inte smile

Om du har lämnat den på en riktig tvätt förut så får man väl anta att den e ihopskruvad fel eftersom de blir spån i den...Begriper inte hur man kan få tanken att köra den efter en sån grej...Lämna maskin till nån som VET vad dom gör istället..Blir billigare så..!

3 235 Inlägg
1 december 2008
#25
leo_m83 skrev:
engolf : rätt moment ? Menar du toppen eller kolvbultarna? för kolv bultarna drog jag för hand och ingen moment. Topen dock drog jag med rätt moment osv. Ska vara försiktigt med att inte slippa veven smile . Jag hör komp på alla cyl och bilen gick utan problem, laddade 2.0 bar tills den rasa pga spånet. När jag renoverade motorn så lämnade jag även in den på tvätt men det räckte vissligen inte smile

Allt i motorn ska dras åt med rätt moment.
Skaffa en Haynes Gör Det Själv bok, där står det säkert vilka moment som gäller.


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2008
#26
Expoze skrev:
Ett starkt tips sen är att köra lite längre än 10mil med en nyrenoverad motor innan man laddar 2.0 bar.

Varför då?  tänker du på inkörning eller vad?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 235 Inlägg
1 december 2008
#27
torpis skrev:
Expoze skrev:
Ett starkt tips sen är att köra lite längre än 10mil med en nyrenoverad motor innan man laddar 2.0 bar.

Varför då?  tänker du på inkörning eller vad?

Delarna måste köras in innan man belastar motorn med så mycket som  2.bar i ladd...


Smålänning
7 883 Inlägg
1 december 2008
#28
engolf skrev:
torpis skrev:
Expoze skrev:
Ett starkt tips sen är att köra lite längre än 10mil med en nyrenoverad motor innan man laddar 2.0 bar.

Varför då?  tänker du på inkörning eller vad?

Delarna måste köras in innan man belastar motorn med så mycket som  2.bar i ladd...

Lager behöver inte köras in... Däremot kolvringarna...

I mina öron låter det som slarv vid montering. Har aldrig vart med om att det blivit spån kvar i motorn när man blåst ur den... Kan omöjligt vart riktigt rengjord efter honingen.

Sen en sak till... Har du oljefilter? Och i så fall vad för oljefilter? Det är ju till för att ta sånna saker.,..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2008
#29
engolf skrev:
torpis skrev:
Expoze skrev:
Ett starkt tips sen är att köra lite längre än 10mil med en nyrenoverad motor innan man laddar 2.0 bar.

Varför då?  tänker du på inkörning eller vad?

Delarna måste köras in innan man belastar motorn med så mycket som  2.bar i ladd...

Man erhåller bättre tätning mellan ring och lopp om man kör in under de förhållanden som motorn skall arbeta i.  Många gammla stenåldersmyter som florerar här med.

10mil är absolut inte för lite, min motor gick nån kvart på tomgång innan mappningen påbörjades.

Det finns hur många skolor som helst här, men summan är att det är säkerligen inte inkörningens fel att motorn får lagerras.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mekaniker
472 Inlägg
1 december 2008
#30
Lager och kolvringar ska köras in under normala förhållanden. Egentligen ska lager och kolvringar köras in på två olika sätt men eftersom man byter båda ibland så får man göra en kompromiss. Att köra in en trimmad motor är inget man ska ge sig på om man inte vet vad man gör. Kolvringarna skall köras in på max hälften av laddet du hade annars finns det en risk att man trycker igenom arbetstrycket vilket kommer leda till att dom kommer täta sämre. Vev och ramlager ska max köras i 5min på tomgång innan man utsätter dom för en normal körsykel och man får inte ge fullt varv eller trycka gasen direkt i botten direkt.

1: Starta motorn, låt den gå i några minuter
2: Kör iväg på ettan och håll ca 2500rpm i någon minut
3: Öka sakta varvtalet (ej med full gas) upp till 5000rpm
Gör likadant på alla växlar om möjligt, annars sacka ner farten och börja om. Gör detta i ca 15 minuter.

Nu va "grovinkörningen" gjord.
Nu ska du köra bilen normalt ca 20 mil men sällan varva ur den eller ge full gas.
När bilen är körd ca 100mil kan man höja laddet till det högsta. Kör fösiktigt dom första reporna. Grattis. Nu kan du ge fullt..!

Sen förutsätter jag att du tog reda på vilket ring gap du ska ha när du höjer laddtryck och därmed arbetstrycket.. Annars kommer det snart rinna olja ur avgasröret och med lite tur får du även byta block och någon kolv eller två tongue

BMW-tok

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
1 december 2008
#31
Ett tips till alla dem som vill använda "motor/engine flush" eller vad det heter, använd inte det på en frisk motor eller bara för att få ut gammal olja.

Engine flush löser upp "skräp" och drar med sig det runt i motorn och lägger sig i lager och andra mindre olämpliga ställen.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

leo_m83
1 december 2008
Trådstartare
#32
lite uppdate.- såg att många hade skrivit, bland annat att den har blivit fel monterad.

Idag drog jag slutsatsen att två saker gjorde att motorn rasade.

1. Spån från hongen efter körningen ( efter inkörning av kolvringarna)
2. vevlagret var 0.5mm för stor. vevaxeln var vissligen slippad förut vilket jag inte trodde att det var. Nu har jag beställt rätt lager och ska köras in lungt 50 mil med 2 olje byte i mellan.

Cnc operatör, Dykare
23 Inlägg
2 december 2008
#33
torpis skrev:
Man erhåller bättre tätning mellan ring och lopp om man kör in under de förhållanden som motorn skall arbeta i.  Många gammla stenåldersmyter som florerar här med.

10mil är absolut inte för lite, min motor gick nån kvart på tomgång innan mappningen påbörjades.

Det finns hur många skolor som helst här, men summan är att det är säkerligen inte inkörningens fel att motorn får lagerras.

Lite klargöring av vad torpis menar, om man kör in en motor på max så bäddar kolvringen in sig där den kommer ligga under max tryck. samma varvtal under en längre period resulterar ofta att motorn inte bygger laddtryck och då får du inte det trycket du vill på kolvringen.

10min e alldeles lagom innan mappning smile

Jag hade rivit motorn och tvättat den om jag hade varit i ditt läge, inte värt risken för kanske ett större ras vid högt varv.

Ps det skadar inte att köra in lugnt och fint men oftast får man sämre tätning mellan ringar och block men en längre livslängd på grejerna ds.

/Johan

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 december 2008
#34
Du kan nog glömma att det var spån från honingen om Vevlagret var 0,5mm för stort. Det är jättemycket i lagersammanhang. Det gjorde garanterat att lagret värmenypte när du fått upp tillräckligt temperatur på oljan och kan det bildas spån från själva lagret. Att spånet dessutom är fastsvetsat på vevaxeln tyder ju också på att du hade ganska hög temperatur i lagret när det skar...



/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

leo_m83
2 december 2008
Trådstartare
#35
zovix : Nåt i det stilen mange. man inser nu hur mycket tur man hade på sin sida att inget värre hände big_smile


Sök