3157
Sök

Tvätta motorn invändig med diesel?

leo_m83
30 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena boys!

Renoverade motorn för drygt 2 månader sedan och allt gick fint tills den jag fick vevlager ras efter 10 mil. Tog isär bilen idag och vevlager på cyl 1 hade rasat pga spån som hade kommit mellan veven och lagret och fastnat där. även oljan kändes "pulvrig" av spån, skulle gissa att det spån från Honingen .

Ska ta och köpa nya ACL lager imorgon och sätta ihop fanskapet , dock för att slippa samma problem igen tänkte jag och fråga hur man tvättar motorn invändigt? Altså finns det någon medel man kan köpa eller går det bra att köra runt motorn på tomgång med diesel eller finns det något annat som ni grabbar har provat?

Bilen är en 200sx s13 ca18det med original grejer i motorn.
Tack för hjälpen

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 november 2008
#2
leo_m83 skrev:
Tjena boys!

Renoverade motorn för drygt 2 månader sedan och allt gick fint tills den jag fick vevlager ras efter 10 mil. Tog isär bilen idag och vevlager på cyl 1 hade rasat pga spån som hade kommit mellan veven och lagret och fastnat där. även oljan kändes "pulvrig" av spån, skulle gissa att det spån från Honingen .

Ska ta och köpa nya ACL lager imorgon och sätta ihop fanskapet , dock för att slippa samma problem igen tänkte jag och fråga hur man tvättar motorn invändigt? Altså finns det någon medel man kan köpa eller går det bra att köra runt motorn på tomgång med diesel eller finns det något annat som ni grabbar har provat?

Bilen är en 200sx s13 ca18det med original grejer i motorn.
Tack för hjälpen

OM de nu finns så mycket spån skulle i alla fall inte jag köra runt den alls...utan plocka isär allt å blåsa oljekanaler och kolvringar å egentligen allt...big_smile

leo_m83
30 november 2008
Trådstartare
#3
mjo men jag har inte möjlighet att plocka isär den. ja har tagit isär den underifrån och kommer åt vevaxeln för att blåsa och så. Jag har hört att man kan köra runt motorn på tomgång med disel ett par minuter och sen byta ut den mot fräch olja. Finns det ingen som har provat de?

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
30 november 2008
#4
CRC har ju en som heter 'motor flush'  vet dock ej hur bra den är.

http://www.crc.se/csp/web/ProdDisp.csp? … AUTOMOTIVE

757 Inlägg
30 november 2008
#5
tror risken är rätt överhängande att nått skit kommer stanna kvar dock.

3 235 Inlägg
30 november 2008
#6
Tror inte man kan köra motorn på tomgång med diesel istället för olja. Visst smörjer den, men inte lika bra som olja.
Jag hade också metallspån i oljan efter uppstart av en helt ny motor, men fick höra att det var helt normalt.
Montera nya lager, in med färsk olja/filter, starta och låt den bli varm på tomgång, sedan byter du olja/filter.
Tänk på att motorn måste köras in efter en renovering, försiktigt.

För säkerhets skull kan du byta olja efter de första 10 mil på vägen, då ser du ju ockå om det är metallspån i oljan.
Senast redigerat av engolf (30 november 2008)


blacken
30 november 2008
Trådstartare
#7
Enda sättet att slippa framtida "överraskningar" är att slå i sär hela konkarongen och köra allt i en riktig motortvätt i en dag ungefär..

371 Inlägg
30 november 2008
#8
Bara en tanke.. om du fick en spåna där som gjorde att lagret skar.
Borde du inte slipa om vevaxeln. annars kommer det bli likadant.
Men det kanske du gjort wink


leo_m83
30 november 2008
Trådstartare
#9
engolf : Tack för tipset, ska nog ta och köra på det. Tror du att det går bra att köra in den med bara vanlig biltema olja?

need_4_boost : Det var bara en spån bit som hade fastnat mellan veven och lagret. Ska slippa bort spånet bara och det var bara på cyl 1. De övriga cyl såg bra ut. smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 november 2008
#10
leo_m83 skrev:
engolf : Tack för tipset, ska nog ta och köra på det. Tror du att det går bra att köra in den med bara vanlig biltema olja?

need_4_boost : Det var bara en spån bit som hade fastnat mellan veven och lagret. Ska slippa bort spånet bara och det var bara på cyl 1. De övriga cyl såg bra ut. smile

Kan bara önska lycka till....big_smile

371 Inlägg
30 november 2008
#11
leo_m83 skrev:
engolf : Tack för tipset, ska nog ta och köra på det. Tror du att det går bra att köra in den med bara vanlig biltema olja?

need_4_boost : Det var bara en spån bit som hade fastnat mellan veven och lagret. Ska slippa bort spånet bara och det var bara på cyl 1. De övriga cyl såg bra ut. smile

Tyvärr så räcker det med en sådan grej för att du måste montera överdimintionslager på den cylindern och slipa veven.
Kan gå men jag skulle inte chansa. då får man ju riva allt en gång till.


3 235 Inlägg
30 november 2008
#12
leo_m83 skrev:
engolf : Tack för tipset, ska nog ta och köra på det. Tror du att det går bra att köra in den med bara vanlig biltema olja?

need_4_boost : Det var bara en spån bit som hade fastnat mellan veven och lagret. Ska slippa bort spånet bara och det var bara på cyl 1. De övriga cyl såg bra ut. smile

Med tanke på att du ska byta olja två gånger med korta intervall dyger Biltemas olja helt fint.
Vissa bilar har en magnet i avtappningspluggen för att eventuella metallresten från motorns slitagedelar fastnar där. Jag vet inte hur effektivt det är, mendDu kan sätta en magnet vid avtappningshålet, bättre att ev metallrester sitter fast där än att de hamnar i oljekanalerna.

Jag plockade isär en skuren V8 en gång, och på den skar vevlager på grund av två sprukna kolvar. En bit av lagerbanan "svetsades" fast till veven, men efter lite försiktig våtslipning var den som ny. Så länge det inte är djupa repor i veven behöver man inte slipa om den.


Entreprenör
1 784 Inlägg
30 november 2008
#13
De mest intressanta e väl VARifrån kommer spånet....? och varför..

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 november 2008
#14
jag hade en 745 en gång som jag faktiskt körde runt med diesel, å den blev riktigt bra å fin invändigt å sedan rullade den åtskilliga 1000 mil till =P men nu bratar vi om en traktor med över 40'000 på trippen så om jag hade gjort det i din? aldrig i livet wink

å vad hade det hjälpt? du hade ju bara snurrat runt spånet så det hade lagt sig på andra ställen ändå?

magnet å tighta oljebytet de första dagarna hade jag satsat på...


1 722 Inlägg
30 november 2008
#15
need_4_boost skrev:
leo_m83 skrev:
engolf : Tack för tipset, ska nog ta och köra på det. Tror du att det går bra att köra in den med bara vanlig biltema olja?

need_4_boost : Det var bara en spån bit som hade fastnat mellan veven och lagret. Ska slippa bort spånet bara och det var bara på cyl 1. De övriga cyl såg bra ut. smile

Tyvärr så räcker det med en sådan grej för att du måste montera överdimensionslager på den cylindern och slipa veven.
Kan gå men jag skulle inte chansa. då får man ju riva allt en gång till.

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Random Hero
4 047 Inlägg
30 november 2008
#16
skaffa en oljeplugg med magnet på också tongue

Dog food lid. Backwards

4 670 Inlägg
30 november 2008
#17
Hur såg oljan ut i övrigt mycket spån m.m?

som sagt supen i våra bilar är ju inte så fin utan rätt stora maskar

O är de mycke små metallflisor så har dom säkerligen åkt runt i motorn m.m även hur stor va flisan som satt i lagret?

du är säker på att det inte sitter några nån annan stanns i motorn? o stoppar oljeflöde till saker o ting?

Skulle ja vara du skulle ja nog försöka få rent ALLA oljekanaler m.m för o vara säker på att det inte sitter någon nån stanns

om du har någon ligger som inte försvinner vid "diesel" o ramlar ner när allt är monterat?

Men din motor o förstår att du inte vill riva allt igen men tror det är säkrast o göra de om du vill slippa mera skit!


leo_m83
30 november 2008
Trådstartare
#18
mrbuggy : Spånet kommer från cylinderna efter honingen. Också från vev och ramlagren.

engolf : Jag tror att du har rätt. jag sitter i exakt samma situation som den där v8 du pratade om. spånet har "svetstats" fast vid vevaxeln och jag tänkte faktist slippa bort bara den biten och hoppas att det går bra. Får väl bli några dunkar biltema olja imorgon tongue. Den har svetsats vid första cyl varför just den rasade också.

Xoff : Jag kan lova dig att en 745 är 10gånger starkare och pålitligare än nissan 200sx, en nisse skulle inte klara av 10 min med disel om man körde med den wink

leo_m83
30 november 2008
Trådstartare
#19
DusanMandick : ska skaffa mig en sån, verkar som att det är rätt så viktig
mickius : flingorna har åkt runti motorn helst klart. ljan var "gegig" och brun och man kände metal pulver. innan jag montearde allting tillbaka sen sista renoveringen så vättade jag allting. såner kommer från honingen och vevlager rester. Det som hade hnt var ju att spån hade kommit mellan lagret och vevaxel och har "svetsats" fast vid vevaxeln och förstörs det lagret (nr 1). får bara slippa bort den och montera ditt nya ACL lager och hoppas på det bästa.

168 Inlägg
30 november 2008
#20
VA? de är ju bara riva allt och tvätta av de i en riktigt tvätt..



Sök