3663
Sök

Saab 9000CC Skumma avgaser från bilen

415 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare big_smile Alltså jag vet juh att en bil spyr ut mycket avgaser såhär års. Men när dom blir varm så ser man inte avgaserna lika mycket iaf.
Grejen är den att med denna bil jag nyligen införskaffat och som det är bes den 17Dec. Den spyr lika dant hela tiden :s Varm som kall. Avgaserna är inte blå utan grå. Och dom luktar inte "illa" alltså avgaser luktar juh inte gott någonsin men det luktar som det ska göra typ. Så jag tror inte det är motorolja som gör att den "spyr" hela tiden :p. Vet ni vad det kan vara?
Senast redigerat av Malkurrag (1 december 2008)


2 164 Inlägg
1 december 2008
#2
Verkar som om den drar kylvätska skulle jag säga. Kolla topp packningen.

MVH

F


415 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#3
Svårt att kolla den utan att behöva lätta på toppen :p Och då måste man juh iaf plana och sätta dit en ny.
Och jag har kollat i "springan" ingen olja har läkt ut vad jag kan se iaf. Utan detta är en av dom "renaste" motor rummen jag har sett iaf big_smile


2 164 Inlägg
1 december 2008
#4
Går att määta co halten i kylvätskan men om du har riktigt otur är de spricka i toppen.

MVH

F


415 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#5
Fredrik-79 skrev:
Går att määta co halten i kylvätskan men om du har riktigt otur är de spricka i toppen.

MVH

F

Vad ska den halten vara på för att allt ska vara grönt då? får då åker jag och kollar det imorgon på OK macken


2 164 Inlägg
1 december 2008
#6
ska inte finnas nån co i behållaren.
I vissa fall kan man lukta sig till att de är avgaser i kylvätskan!

MVH

F


687 Inlägg
1 december 2008
#7
kör du mycket korta sträckor så beror det säkert på det. Ut o kör en sväng på 10 mil så kan du kolla sen.

415 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#8
volvo_Tobias skrev:
kör du mycket korta sträckor så beror det säkert på det. Ut o kör en sväng på 10 mil så kan du kolla sen.

Ja jag köpte bilen igår haha. Så jag vet inte hur den förra ägaren körde. Men jag lät den stå på tomgång igår i över en timme och det vart inge bättre :p


687 Inlägg
2 december 2008
#9
står den på tomgång så blir nog inte avgassystemet genomvarmt.

2 164 Inlägg
2 december 2008
#10
Ren skitsnack.
När motorn är varm så ska den garanterat sluta ryka.
Har du kört den i en timma på tomgång utan att de har slutat är de med största sannolikhet topp packningen!

MVH

F


687 Inlägg
2 december 2008
#11
bla bla. Står man på tomgång i en timme så blir ju inte förbränningen den bästa. Är där katalysator på bilen så är det inte så nyttigt för den. Ta ett kompprov och kolla co halten istället, har du tur så är det inte packningen.

Entreprenör
1 784 Inlägg
2 december 2008
#12
Fredrik-79 skrev:
Ren skitsnack.
När motorn är varm så ska den garanterat sluta ryka.
Har du kört den i en timma på tomgång utan att de har slutat är de med största sannolikhet topp packningen!

MVH

F

Japp tror jag också..

Mr.
253 Inlägg
2 december 2008
#13
Samma effekt som när du andas när det är vinter... varmluft möter kall luft.. = rök

Köpes:
18T Turbo

687 Inlägg
2 december 2008
#14
pwei skrev:
Samma effekt som när du andas när det är vinter... varmluft möter kall luft.. = rök

precis. Man kan ju kolla en bilkö inne i stan, ganska många bilar det ryker ifrån.

Volvo-Beroende
289 Inlägg
2 december 2008
#15
Spännande smutskastar tävling wink.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 december 2008
#16
Börja med att köra bilen ca 3mil stanna bilen och kolla vattennivån.

Kontrollera temperaturen. Den skall jobba sig upp emot åtminståne mitten på skalaen eller närmare 90 grader.

Trasig termostat kan vintertid ge liknande symptom...

Ryker den fortfarande efter provkörningen och temperaturen är normal eller t.om. lite hög så är det med stor sanorlikhet toppackningen.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök