Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren... MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...
Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här
9-5:an har ett bättre andrahandsvärde. 9-5:an är mycket bättre än 9-3. 9-5:an kan gå massor med mil. 9-3 o 900 har trång kupe o är inte lika softa o sitta i som 9000 o 9-5. 9-5:an bör man se till att vevhuset(Saabs kända motorfel) är fixat innan du köper bilen. 9-3:or har två motorer från 900 o turbomotorn på tidigare 9-3 har inte det kända motorfelet. På 9-3 kan det va samma fel som på 900(de svaga punkterna). Så det är lite skillnader på 9-3.
De är båda -00, fullservade enägar bilar. 9-5:an med 15.000 mil bakom sig och 9-3:an bara 5.000 mil.. Storleken är väl iofs. inte av praktiskt betydelse, jag är ju själv och ska bara ha en bruksbil, men stora bilar är ju trevliga! Och jo, 9-5:an känns modernare, man kanske inte bara ska stirra sig blind på milen?
De är båda -00, fullservade enägar bilar. 9-5:an med 15.000 mil bakom sig och 9-3:an bara 5.000 mil.. Storleken är väl iofs. inte av praktiskt betydelse, jag är ju själv och ska bara ha en bruksbil, men stora bilar är ju trevliga! Och jo, 9-5:an känns modernare, man kanske inte bara ska stirra sig blind på milen?
/Pelle
Som jag skrev. 9-5 klarar att köra jättelångt innan motorn är slut. Synd att jag sålde min 900-96 som hade 40000 mil på mätarn. Min kompis köpte bilen. Helt rostfri, går som ny. Om jag inte hade sålt min bil så skulle jag gärna sälja bilen till dig. 9-5 är nog bäst att ta. Trots många mil på mätarn.
Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren... MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...
Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här
Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren... MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...
Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här
/Pelle
tjena tycker du ska köpa en v70t5r i stället
Jo och JAG skulle hellre köpa en Ferrari, men nu hadlade det om 9-3 eller 9-5. Volvo har jag redan haft min del av och idag finns ingen modell hos dom som intresserar mig!
Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren... MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...
Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här
Importera en Saab från Polen. Det finns ofta Saabar som gått långt där men har haft en ägare.
Vad sägs om en Saab 9-5 kombi
Bilen har all. utr utom taklucka *1 ägare *118000 km(11800 mil) * Ägare som hade bilen i garage *fullservad på Saab *rökfri *helt original, oskruvad *Enda felet är att emblemet på motorhuven har slitits sönder men kan köpas en ny *Tyvärr inga alufälgar men köpes billigt på Saab i Polen
Det berömda felet med vevhus och kamkedja finns på alla T7 motorer. dvs både på 9-3 och 9-5. Saab har förlängd motorgaranti på dessa bilar. 8 år och fria mil. Så är bara serviceboken i sin ordning (stämplad minst 1 gång var 12e månad och ej mer än 2000 mil mellan varje service tillfälle) och bilen inte äldre än 8 år, så kan man alltså fortfarande få felen fixade, förutsatt att dom finns. Så det där ska man inte stirra sig blind på. Min uppfattning är att du får mer bil för pengarna om du köper en 9-5. 9-3 är ju i stort sett en uppfräschad 900, med alla svagheter det innebär.
Det berömda felet med vevhus och kamkedja finns på alla T7 motorer. dvs både på 9-3 och 9-5. Saab har förlängd motorgaranti på dessa bilar. 8 år och fria mil. Så är bara serviceboken i sin ordning (stämplad minst 1 gång var 12e månad och ej mer än 2000 mil mellan varje service tillfälle) och bilen inte äldre än 8 år, så kan man alltså fortfarande få felen fixade, förutsatt att dom finns. Så det där ska man inte stirra sig blind på. Min uppfattning är att du får mer bil för pengarna om du köper en 9-5. 9-3 är ju i stort sett en uppfräschad 900, med alla svagheter det innebär.
Inget blir som man tänkt sig Har kikat på en mängd 9-5:or och de har alla kännt lite häckiga trots en ägare, välskötta och bla. bla. bla. Sen har även alla varit ganska rosiga under, ingen farlig rost men klart för mycket på såpass nya bilar. Min Lancia från 1990 var betydligt finare undertill. Framförallt den främre balken som kylarna (?) står på och höger hjulhus bak, angripet av rost på ALLA jag kikat på, även 02:or! Så idag slog man till på en 9-3, mycket nyare än jag tänkt och en hel del mer mil. Hel och fin, papper på allt som är vidgjort, fullservad och en ägare. Tyvärr bara tygklädsel, det finns inget som slår känslan av att sitta på döda djur Bilen känns mycket bra och jag blir nog lyckligare med den än i en äldre 9-5:a
Tack iallafall för synpunkter och råd, trodde på 9-5:an in i det sista!
Ska du köpa en ny bil? 9-5 or hade nog rost under på grund av stenskott. Har du tittat på den Saaben som säljs i Polen? Vad tycker du om bilen? Jag tycker att den är i mycket fint skick.
Det berömda felet med vevhus och kamkedja finns på alla T7 motorer. dvs både på 9-3 och 9-5. Saab har förlängd motorgaranti på dessa bilar. 8 år och fria mil. Så är bara serviceboken i sin ordning (stämplad minst 1 gång var 12e månad och ej mer än 2000 mil mellan varje service tillfälle) och bilen inte äldre än 8 år, så kan man alltså fortfarande få felen fixade, förutsatt att dom finns. Så det där ska man inte stirra sig blind på. Min uppfattning är att du får mer bil för pengarna om du köper en 9-5. 9-3 är ju i stort sett en uppfräschad 900, med alla svagheter det innebär.
Polackerna är oxå medvetna om det kända motorfelet. Enligt dem så borde Saab återkalla alla bilar med T7-motorn.