3539
Sök

Fråga om motorbyte / regbes

DREAMTEAM
248 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#1
-->Om bilen är en -75:a går det att besiktiga med vilken motor som helst bara den håller sig inom gränserna 220hk & 275nm. (1031 bakaxel och ventilerade bromsar fram).

Om bilen är nyare än -76 men äldre än -88 så kan du regbesiktiga den med en motor NYARE än -88. Det finns dock ett undantag och det är om du mot förmodan kan fixa papper från Volvo då kan du regga med en motor mellan -76 & -88.
Samma effektgränser gäller dock (220hk & 275nm).<--


om jag har fattat detta rätt så är det alltså MKT lättare att sätta i en exempelvis b230ft från en -98 istället för en b23/b230et från -87 ?? nyare motor för att få mindre pappers arbete?

finns säkert trådar om detta redan.
Senast redigerat av Nybakk_240 (29 januari 2007)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

1 893 Inlägg
29 januari 2007
#2
Var kom det första ifrån?
Såg ut som fortsätning på nått och inte en ny tråd..?

I alla fall, du kan bessiktiga som "ombyggt fordon", då gäller avgasbestämmelser för det året bilen ursprungligen är ifrån. Dvs en 76a skall ha fungerande EGR, en 89a skall ha katalysator. m.m.

Effektmässigt gäller för ombyggt fordon max 15kW per 100kg bil.
Bromsar måste givetvis matcha effekten.

Mao installerar man motorn, bessiktigar in bilen, och sedan trimmar man. wink


DREAMTEAM
248 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#3
det första var något jag hittat över nätet.
va bara tvungen att ta upp det här eftersom jag ska hitta på något med min volvo av 78 års modell.

Tack för dit svar. det hjälpte mkt.

Fler svar och frågor är bara bra... smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

556 Inlägg
5 december 2008
#4
ska du regga om bil till turbo mellan 75-88 måste den motorn du stoppar i ha trevägs avgasrening (lambdasond, katalysator och kolkanister) samt 100% orginal

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 december 2008
#5
Marbu skrev:
ska du regga om bil till turbo mellan 75-88 måste den motorn du stoppar i ha trevägs avgasrening (lambdasond, katalysator och kolkanister) samt 100% orginal

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
Senast redigerat av mrbuggy (5 december 2008)


Sök