2140
Sök

Kablar, säkringsdosor mm till nytt ljudbygge

807 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#1
Som alla vet så kan en svindyr ljudanläggning i bilen förstöras av dålig kvalite på kablar, man får störningar osv. Tänkte kolla vad för märke och modell som rekommenderas...

Strömkabel (30+mm2)
Lågnivå (trippelavskärmad)
Högtalarkabel
Säkringsdosa

Låt tipsen regna in nu smile

I'd rather die like a man, than live like a coward

202 Inlägg
6 december 2008
#2
Du behöver väl inte något speciellt märke på grejerna. Ska du ha 30+ kabel så köp det.  Lika så med lågnivån. Högtalarkabeln tar du så grov du tror det går åt. Vad gäller strömkabeln skulle jag välja koppar istället för "lättviktskabel", några hekton hit eller dit spelar ingen större roll enligt mej.

6 851 Inlägg
6 december 2008
#3
Nisse-h skrev:
Ska du ha 30+ kabel så köp det, Lika så med lågnivån.
Det är ganska så stor skillna på signalkablar..bara för att det är en trippelskärm, betyder det inte att den är bra.


202 Inlägg
6 december 2008
#4
TT-Avant skrev:
Nisse-h skrev:
Ska du ha 30+ kabel så köp det, Lika så med lågnivån.
Det är ganska så stor skillna på signalkablar..bara för att det är en trippelskärm, betyder det inte att den är bra.
Ska du inte tala om för honom vad som är bra då?

6 851 Inlägg
7 december 2008
#5
Kan jag göra..MEN, allt beror på vad han vill lägga för pengar och hur resterande system ser ut.
Även vad "målet" med ljudbygget är. Frågan är även, varför ska han ha just trippelskärmning?
Senast redigerat av TT-Avant (7 december 2008)


807 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#6
TT-Avant skrev:
Kan jag göra..MEN, allt beror på vad han vill lägga för pengar och hur resterande system ser ut.
Även vad "målet" med ljudbygget är. Frågan är även, varför ska han ha just trippelskärmning?
Pengar= inga 1000kr/meter kablar smile
resterande system: clarion cd med 5v utgångar, gz uranium frontsystem, gz uramium 10"bas... det mesta kommer gå i uranium serien...
Målet med bygget är INTE att basa som satan, det är SQ som gäller... Vill inte tappa ljudkvalite bara för att spara några hundringar på kablar. Jag vill veta vilka kablar som rekommenderas av er som använder dom osv.

I'd rather die like a man, than live like a coward

807 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#7
Nisse-h skrev:
Du behöver väl inte något speciellt märke på grejerna. Ska du ha 30+ kabel så köp det.  Lika så med lågnivån. Högtalarkabeln tar du så grov du tror det går åt. Vad gäller strömkabeln skulle jag välja koppar istället för "lättviktskabel", några hekton hit eller dit spelar ingen större roll enligt mej.
Jag vet att koppar är bättre, orkar dock inte sitta o räkna kopparhalten i kabeln därför frågar jag om era erfarenheter...

I'd rather die like a man, than live like a coward

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#8
363kr/m då? wink

DLS HQL5 skall tydligen inte gå av fr hackor.
1995:- för 5.5m wink
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_634

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
7 december 2008
#9
Du har dem som jag har tex..kostar endel, men är mycke trevliga i ljudet..(har visat sig ganska ok i årets tävlingar, även om jag inte deltog i SM).
Clou Cable..pris 3700/5m ca.  (bara 740/m, alltså under 1000:-) wink
Annars vet jag att DLS ska ha nån silverpläterad sak oxå, kan vara den Lonefox rek.
Senast redigerat av TT-Avant (7 december 2008)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#10
TT-Avant skrev:
Du har dem som jag har tex..kostar endel, men är mycke trevliga i ljudet..(har visat sig ganska ok i årets tävlingar, även om jag inte deltog i SM).
Clou Cable..pris 3700/5m ca.  (bara 740/m, alltså under 1000:-) wink
Annars vet jag att DLS ska ha nån silverpläterad sak oxå, kan vara den Lonefox rek.
Jao.....uppenbarligen har den funkat bra...se bara på Per Söder wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
7 december 2008
#11
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Du har dem som jag har tex..kostar endel, men är mycke trevliga i ljudet..(har visat sig ganska ok i årets tävlingar, även om jag inte deltog i SM).
Clou Cable..pris 3700/5m ca.  (bara 740/m, alltså under 1000:-) wink
Annars vet jag att DLS ska ha nån silverpläterad sak oxå, kan vara den Lonefox rek.
Jao.....uppenbarligen har den funkat bra...se bara på Per Söder wink
Men han kör ju mestadels digital öveföring bak..sedan korta bitar där ifrån till steg..vilket spelar roll..


807 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#12
Lonefox skrev:
363kr/m då? wink

DLS HQL5 skall tydligen inte gå av fr hackor.
1995:- för 5.5m wink
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_634
Ska ha 3 såna, 6000kr bara för lågnivåkablar... Det kostar verkligen att ligga på topp smile


Vi måste nog hitta en mellangrej här, jag ger inte 6000kr för lågnivåkablar, det är fanimej en principsak smile

Bra(inte bästa värsta mm) kablar till vettigt pris, nån kanske ligger o lurar på nåt ganska okänt märke som tillverkar bra grejer till bra pris?? Har bestämt mig att det iaf blir supra högtalarkablar...

I'd rather die like a man, than live like a coward

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#13
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Du har dem som jag har tex..kostar endel, men är mycke trevliga i ljudet..(har visat sig ganska ok i årets tävlingar, även om jag inte deltog i SM).
Clou Cable..pris 3700/5m ca.  (bara 740/m, alltså under 1000:-) wink
Annars vet jag att DLS ska ha nån silverpläterad sak oxå, kan vara den Lonefox rek.
Jao.....uppenbarligen har den funkat bra...se bara på Per Söder wink
Men han kör ju mestadels digital öveföring bak..sedan korta bitar där ifrån till steg..vilket spelar roll..
Dock är det den han körde med såvitt jag vet.
Senast redigerat av Lonefox (7 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#14
drazen_gti skrev:
Lonefox skrev:
363kr/m då? wink

DLS HQL5 skall tydligen inte gå av fr hackor.
1995:- för 5.5m wink
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_634
Ska ha 3 såna, 6000kr bara för lågnivåkablar... Det kostar verkligen att ligga på topp smile


Vi måste nog hitta en mellangrej här, jag ger inte 6000kr för lågnivåkablar, det är fanimej en principsak smile

Bra(inte bästa värsta mm) kablar till vettigt pris, nån kanske ligger o lurar på nåt ganska okänt märke som tillverkar bra grejer till bra pris?? Har bestämt mig att det iaf blir supra högtalarkablar...
Tja jag vet att det blir 6K så det var mest ett skämt.
Men Jenvig har ett antal lågnivå med, iom att du ändå skall köra Supra på högtalarkabel menar jag...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök