Har i helgen bytt topplockspackning + kamaxel på min 940 -93. (B230FT)
Bytte från T till V-kam.
Nu när allting är ihop igen och jag vred på nyckeln och startade den, då hoppade kamremmen nästan av. Remmen ligger alltså för långt ut, halva remytan ligger an mot drevet.
Pillade tillbaka kammen igen (försiktigt med fingrarna), men utan resultat, så fort motorn snurrar åker den halvägs av igen.
Känns inte som de "lajnar" riktigt. När man kollar på "mittendrevet" (vad de nu kallas) så ser man tydligt att remmen ligger snett.
Kan de vara för hårt tryck för remmen? Eller vad kan påverka detta?
jag hade samma problem... detta vart för att remskivan på vevaxeln inte satt fast ordentligt så kamremmen puttade ut den och gled då halvvägs av... när jag tog spjäll och drog åt remskivan ordentligt (160nm) om jag inte minns heelt fel... så försvann problemet )
60 grader ?... Jag fick reda på 90 grader och det vart det samma som 160... Okej men det Kaaan stämma någon stans... för när jag drog drog jag 60Nm och skulle sen vinkeldra den... men kom inte så långt så de stämmer nog fint:D
Jag har läst att när motorn är uppe i normal arbetstemp så ska man lossa på muttern till spännarrullen och sen skruva åt den igen. Är väl för att fjädern ändrar sig vid temperaturförändringar.
Jag har läst att när motorn är uppe i normal arbetstemp så ska man lossa på muttern till spännarrullen och sen skruva åt den igen. Är väl för att fjädern ändrar sig vid temperaturförändringar.
Jag har läst att när motorn är uppe i normal arbetstemp så ska man lossa på muttern till spännarrullen och sen skruva åt den igen. Är väl för att fjädern ändrar sig vid temperaturförändringar.
har jag aldrig hört.. men stämmer säkerligen som du säger då vet man det till senare tillfälle
det beror lite på vilket håll man snurrar motorn, har man ett krafthandtag på vevaxlen så snurrar man åt det hållet man ser att spännaren åker ut lite granna, när den åkt ut max så spänner man åt, så har jag altid gjort å har funkat fin fint!