3490
Sök

Krånglande kamrem på 940 -93

- De är jag de.
354 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#1
Gokväll.

Har i helgen bytt topplockspackning + kamaxel på min 940 -93. (B230FT)

Bytte från T till V-kam.

Nu när allting är ihop igen och jag vred på nyckeln och startade den, då hoppade kamremmen nästan av. Remmen ligger alltså för långt ut, halva remytan ligger an mot drevet.

Pillade tillbaka kammen igen (försiktigt med fingrarna), men utan resultat, så fort motorn snurrar åker den halvägs av igen.

Känns inte som de "lajnar" riktigt. När man kollar på "mittendrevet" (vad de nu kallas) så ser man tydligt att remmen ligger snett.

Kan de vara för hårt tryck för remmen? Eller vad kan påverka detta?neutral

Kamrem +spännare är bytt i sommras.

(bild finns på eländet)

Tack på förhand!smile
Senast redigerat av Killr0y_swe (7 december 2008)

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
7 december 2008
#2
Dum fråga kanske. Men har du kollat så att kuggen på dreven är lika. Plana kugg eller rundade kugg. Från -93 är det rundade kugg på dreven.

Mvh Thomas

- De är jag de.
354 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#3
Nej drevet är samma som satt på innan. (runda)

Men tack ändå smile

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Kokar ris
923 Inlägg
7 december 2008
#4
kollat så du inte satt någon remskiva åt fel håll?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

206 Inlägg
7 december 2008
#5
Har du kollat spännrullen så den är rätt monterad? alt felande?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 december 2008
#6
låter ju som om spännrullen inte gör sitt jobb, eller att du har glömt den lilla plåten som skall hålla remmen i sidled på vevaxlen...


730 Inlägg
7 december 2008
#7
jag hade samma problem... detta vart för att remskivan på vevaxeln inte satt fast ordentligt så kamremmen puttade ut den och gled då halvvägs av... när jag tog spjäll och drog åt remskivan ordentligt (160nm) om jag inte minns heelt fel... så försvann problemet smile)

Fölkesberg Racing =)

206 Inlägg
7 december 2008
#8
60Nm + 60grader


730 Inlägg
7 december 2008
#9
Porsche935 skrev:
60Nm + 60grader

60 grader ?... Jag fick reda på 90 grader och det vart det samma som 160... Okej men det Kaaan stämma någon stans... för när jag drog drog jag 60Nm och skulle sen vinkeldra den... men kom inte så långt wink så de stämmer nog fint:D

Fölkesberg Racing =)

Driifter;)
1 630 Inlägg
7 december 2008
#10
du ska ha rullen lös o dra runt motorn ett par varv för hand o sen drar du åt spännrullen då brukar de gå bra

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 december 2008
#11
Jag har läst att när motorn är uppe i normal arbetstemp så ska man lossa på muttern till spännarrullen och sen skruva åt den igen. Är väl för att fjädern ändrar sig vid temperaturförändringar.


206 Inlägg
7 december 2008
#12
Marcus_89 skrev:
Jag har läst att när motorn är uppe i normal arbetstemp så ska man lossa på muttern till spännarrullen och sen skruva åt den igen. Är väl för att fjädern ändrar sig vid temperaturförändringar.

Stämmer helt och hållet:|


730 Inlägg
7 december 2008
#13
Marcus_89 skrev:
Jag har läst att när motorn är uppe i normal arbetstemp så ska man lossa på muttern till spännarrullen och sen skruva åt den igen. Är väl för att fjädern ändrar sig vid temperaturförändringar.

har jag aldrig hört.. smile men stämmer säkerligen som du säger wink då vet man det till senare tillfälle wink

Fölkesberg Racing =)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 december 2008
#14
det beror lite på vilket håll man snurrar motorn, har man ett krafthandtag på vevaxlen så snurrar man åt det hållet man ser att spännaren åker ut lite granna, när den åkt ut max så spänner man åt, så har jag altid gjort å har funkat fin fint! smile


- De är jag de.
354 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#15
Xoff skrev:
låter ju som om spännrullen inte gör sitt jobb, eller att du har glömt den lilla plåten som skall hålla remmen i sidled på vevaxlen...

Okej. Jag tog då inte loss någon plåt därnere, har du någon bild på plåten?



Men iaf. så löste det sig, jag tog loss remmen och satte tillbaka den återigen. Så nu snurrar den som den ska smile

Tack för hjälpen ändå! smile

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1


Sök