2882
Sök

Problem, allt är "rätt" men endå så hörs knappt basen

1 785 Inlägg
1 december 2008
#41
Nivius skrev:
tjenare!

det är så att jag har tidigare haft ett problem med att säkringar går i ström kabeln till slutsteget, jag fick reda på en lösning som va att byta upp tjockleken på kabeln till 21mm (pga jag hade 21 mm jordning) och har nu gjort detta. har även fixat så att jag har 2 säkrings behållare precis som jag blev rekomenderad (en 20cm från batteri, en 20cm från slutsteget) och där i sitter nu 60A säkringar, mitt slutsteg är ett JBL GTO7001, och basen temporär skit "spectron" vilket ska spela BRA mycket högre. (nu låter det liiiiiite muller om jag höjer vad basen ska reagera på närmare 100hz++)

jordningen är grymt bra (borrad/slippad/bultad/lackad)
störm kabel har guld patenterad kontakt till batteriet
kablage från stereo + remote sitter som det ska (vänster sida, medans batteri går höger)

VAD kan va fel?

behöver snabbt svar då jag ska fixa klart det idag så jag kan sätta ihop allt i bilen så jag kan köra den (hanskfack/lister osv borttaget)
Jag tror att ett av felen kan ligga i "Basen temporärt skit" vad har du för låda "spectron" ?

Delning på 100hz är allt för högt, som jag tolkar din text så har du justerat gainen till MAX. I såfall har du för dålig spänning på lågnivå kabeln. Vad har du för huvudenhet och lågnivåkabel?
Senast redigerat av dbjanoz (1 december 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Proffs
222 Inlägg
1 december 2008
#42
meeen det har ju låtit bättre innan...har lådan ändrat sig nu helt plötsligt eller?smile
han har TESTAT på 100hz. och OM han skulle köra på det så får han det?
skulle dock rekomendera 35-60hz


Lastbilschaufför
78 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#43
HampZZ skrev:
meeen det har ju låtit bättre innan...har lådan ändrat sig nu helt plötsligt eller?smile
han har TESTAT på 100hz. och OM han skulle köra på det så får han det?
skulle dock rekomendera 35-60hz
detdär är ju mer vad man som person vill ha, och beroende på vilken typ av bas man har med.
men har förr haft runt 110 och det är rätt lagom för mig

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 december 2008
#44
o fortfarande så kommer de funka om du gör som folk rekomenderar.
större säkring till fetare kabel.
rätt inställt på steget o lågnivån i rätt kontakter på hu o steg.
att de bröt på ditt förra system beror o på att säkringen är för klen men du verkar inte ta åt dej av de..ditt steg/basar drar ström/ampere..
har du 60amp så äre ca 600w understryket..me förluster osv..plus övrig el i bilen,
sitter du o skriver o inte testar /felsöker så löser du ju mkt av o klanka ner ideer folk har.
har du hz delade på 110hz så good for u--då spelar basen/arna..alla toner fram till det.
så har du ett fram system va delar du det på?
det samma med baksystem,du inser  att de blir en cirkus av olika delningar,men de är din bil..
rekomendationen är ju som oftast lyssnings hz 55-80hz...
du kör på 110 för du vill känna den lite rappare,men fortfarande spelar basen inte rappare,elr hårdare,de är va dina öron uppfattar,
men en bas kan spelas i omfång av 18hz/400hz men de blir nästan in på mellan register omfånget:P

för att du ska va helt på den säkra sidan.
om du nu har 21mm2 kabel till ström släng på en MINST 80amps säkring men den kommer nog inte heller palla.tongue om du nu har mkt strömförbrukare i bilen..
kolla så du verkligen har rätt inställt lågnivåkablarna,samt remoten.på steg och HU
och har du inte råd o köpa en säkring på 80amp så kan ja posta en till dej..du kan tom få en anl på 100amp om du e snäll

och man delar faktiskt ett fram system på 60-125hz oftast tongue
10amp =125w ungefär..
så räkna ut va du har i förbrukning o va din generator producerar:)
Senast redigerat av pattilatti2 (2 december 2008)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 december 2008
#45
Fõrbruk-
ning 0 -
1,2 m 1,2 -
2,1 m 2,1 -
3 m 3 -
4 m 4 -
4,9 m 4,9 -
5,8 m 5,8 -
6,7 m
0-5A 1 1 1 1,5 1,5 2,5 2,5
5-10A 1,5 1,5 2,5 2,5 2,5 4 8
10-20A 2,5 4 8 8 8 10 10
20-35A 8 8 10 10 16 16 16
35-50A 8 10 10 16 16 21 21
50-65A 10 10 16 21 21 21 21
65-85A 16 16 21 33 33 33 33
85-105A 16 16 21 33 33 33 33
105-125A 21 21 21 33 33 45 45
125-150A 33 33 33 33 45 45 45

Kabelaria Max sÌkring Amp   Viktigt är också att du avsäkrar kabeln så nära batteriet. Det är då kabeln som skall avsäkras. Använd en säkring enligt tabellen här till vänster. Förbrukaren (t ex slutsteg) skall också avsäkras. Det vanligaste är att det sitter säkring fabriksmonterad på förbrukaren.
1 7,5
1,5 15
2,5 25
4 30
6 35
8 40
10 50
16 60
21 100
33 160
45 200
55 300
Senast redigerat av pattilatti2 (2 december 2008)


Lastbilschaufför
78 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#46
pattilatti2 skrev:
Fõrbruk-
ning 0 -
1,2 m 1,2 -
2,1 m 2,1 -
3 m 3 -
4 m 4 -
4,9 m 4,9 -
5,8 m 5,8 -
6,7 m
0-5A 1 1 1 1,5 1,5 2,5 2,5
5-10A 1,5 1,5 2,5 2,5 2,5 4 8
10-20A 2,5 4 8 8 8 10 10
20-35A 8 8 10 10 16 16 16
35-50A 8 10 10 16 16 21 21
50-65A 10 10 16 21 21 21 21
65-85A 16 16 21 33 33 33 33
85-105A 16 16 21 33 33 33 33
105-125A 21 21 21 33 33 45 45
125-150A 33 33 33 33 45 45 45

Kabelaria Max sÌkring Amp   Viktigt är också att du avsäkrar kabeln så nära batteriet. Det är då kabeln som skall avsäkras. Använd en säkring enligt tabellen här till vänster. Förbrukaren (t ex slutsteg) skall också avsäkras. Det vanligaste är att det sitter säkring fabriksmonterad på förbrukaren.
1 7,5
1,5 15
2,5 25
4 30
6 35
8 40
10 50
16 60
21 100
33 160
45 200
55 300
ehhh okej?  förstår inte ett s*it av detdär... eftersom allt är i fel ordning, ge mig en länk till sidan du hittade det vore skyst

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 december 2008
#47
Tabellen uträknad för att få mindre än 0,5 V spänningsfall.

Fõrbrukning 0 - 1,2 m 1,2 - 2,1 m 2,1 - 3 m 3 - 4 m 4 - 4,9 m 4,9 - 5,8 m 5,8 - 6,7 m
0-5A 1 1 1 1,5 1,5 2,5 2,5
5-10A 1,5 1,5 2,5 2,5 2,5 4 8
10-20A 2,5 4 8 8 8 10 10
20-35A 8 8 10 10 16 16 16
35-50A 8 10 10 16 16 21 21
50-65A 10 10 16 21 21 21 21
65-85A 16 16 21 33 33 33 33 fast egentligen ska du ha en 33mm2 kabel t ca 5mför att de ska va helt rätt
85-105A 16 16 21 33 33 33 33 fast egentligen ska du ha en 33mm2 kabel t ca 5mför att de ska va helt rätt
105-125A 21 21 21 33 33 45 45
125-150A 33 33 33 33 45 45 45

Kabelaria Max sÌkring Amp   Viktigt är också att du avsäkrar kabeln så nära batteriet. Det är då kabeln som skall avsäkras. Använd en säkring enligt tabellen här till vänster. Förbrukaren (t ex slutsteg) skall också avsäkras. Det vanligaste är att det sitter säkring fabriksmonterad på förbrukaren.
1 7,5 amp
1 15 amp
2,5 25 amp
4 30 amp osv neråt
6 35
8 40
10 50
16 60
21 100 amp dvs den du ska ha
33 160
45 200
55 300

alltså visst ska de gå o köra me 21mm2 som du har men de är då inte medräknat att du faktiskt har andra förbrukare i bilen,..
din generator kan tuvärr bara ladda ett visst antal amps o du har en saab så ja gissar de är en 100amps i den max en 120..
du måste nog tuvärr köpa en 33mm2 kabel o ha 100amps säkring,vilket egentligen kan va bra investering om du senare faktiskt köper än värre grejjor vilket du LÄR göra för de är svin kul me  ljud:D
du kan ha en 105amp..på 5 m 33mm2..
från det iaf..
Senast redigerat av pattilatti2 (2 december 2008)


1 400 Inlägg
2 december 2008
#48
Att ni bara orkar.

Signaljorden är troligen kass. Har du inte någon kompis som har en bil ?
Låna hans cd-spelare och se om det blir någon skillnad

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 december 2008
#49
Jag röstar på trasigt slutsteg. smile Har själv precis samma problem med ett steg här hemma, tidigare fungerade det klockrent men så höll jag på och kopplade lite en dag och hade mig. När jag sen skulle testa det igen så var volymen jättelåg, med gainen på max och rejält hög volym på stereon så började det spela. Strömförsörjningen är det inget fel på och lampan på steget lyser som den ska, så kvar är ju då internt fel i steget.

Nämnas bör även att jag hade ett liknande steg för ut (annat fabrikat men samma layout på kretskortet, dock lite andra komponenter) där det blev exakt samma fel! Nu var ju inget av dom vidare dyrt (förra steget köptes för 200kr på Clas i Sjön, nuvarande bytte jag till mig mot en router) men det är rätt trist ändå med såna fel. Tyvärr så har jag ingen lösning på problemet än men jag håller på och undersöker saken, för jag SKA få fart på steget! Svårt att hitta andra steg i samma storlek för en billig peng.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

147 Inlägg
2 december 2008
#50
Har du inte en sub volum på H-enheten? Kanske räcker å höja den smile

Audi S4

Lastbilschaufför
78 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#51
ChriZtoffer skrev:
Jag röstar på trasigt slutsteg. smile Har själv precis samma problem med ett steg här hemma, tidigare fungerade det klockrent men så höll jag på och kopplade lite en dag och hade mig. När jag sen skulle testa det igen så var volymen jättelåg, med gainen på max och rejält hög volym på stereon så började det spela. Strömförsörjningen är det inget fel på och lampan på steget lyser som den ska, så kvar är ju då internt fel i steget.

Nämnas bör även att jag hade ett liknande steg för ut (annat fabrikat men samma layout på kretskortet, dock lite andra komponenter) där det blev exakt samma fel! Nu var ju inget av dom vidare dyrt (förra steget köptes för 200kr på Clas i Sjön, nuvarande bytte jag till mig mot en router) men det är rätt trist ändå med såna fel. Tyvärr så har jag ingen lösning på problemet än men jag håller på och undersöker saken, för jag SKA få fart på steget! Svårt att hitta andra steg i samma storlek för en billig peng.

MVH// Christoffer
jaså hmm så jag borde åka tilbax till jönköping (BRL) och lämna tilbax den? eller ja låta dom testa den där med såklart. om den nu funkar så kanse dom har lösningen på problemet. bara det att jag inte hinner just nu och har heller inte råd direkt sad

Rosenqvist skrev:
Har du inte en sub volum på H-enheten? Kanske räcker å höja den smile
haha ne...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 december 2008
#53
Nivius skrev:
jaså hmm så jag borde åka tilbax till jönköping (BRL) och lämna tilbax den? eller ja låta dom testa den där med såklart. om den nu funkar så kanse dom har lösningen på problemet. bara det att jag inte hinner just nu och har heller inte råd direkt sad
Om du har möjlighet till det så tycker jag att det låter som en bra idé ja. Be dom testa steget och i värsta fall försöka få ett nytt på garantin (förutsatt att du fortfarande har garanti på det). "Förhoppningsvis" så är det steget som är trasigt då, annars så blir det mer felsökning för din del.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 534 Inlägg
2 december 2008
#54
hade exakt samma problem

då hade jag tryckt in highpass knappen på slutsteget:rolleyes:

fast det kanske du redan har kollat?

annars så kanske någon vänlig polare har ställt in stereon åt dej?


Lastbilschaufför
78 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#55
ChriZtoffer skrev:
Nivius skrev:
jaså hmm så jag borde åka tilbax till jönköping (BRL) och lämna tilbax den? eller ja låta dom testa den där med såklart. om den nu funkar så kanse dom har lösningen på problemet. bara det att jag inte hinner just nu och har heller inte råd direkt sad
Om du har möjlighet till det så tycker jag att det låter som en bra idé ja. Be dom testa steget och i värsta fall försöka få ett nytt på garantin (förutsatt att du fortfarande har garanti på det). "Förhoppningsvis" så är det steget som är trasigt då, annars så blir det mer felsökning för din del.
japp, låter som det bästa alternativet

driver with style
800 Inlägg
4 december 2008
#56
hmm jag läste lite här nu.... men ingen har nämnd basarna som felkälla.... låter lite för mig så som om basarna e slut.... de händer snabbare än vad man kan tro... e oxså ett kännetecken om säkringen gick så drog steget med en gång för mkt ström å de kan har resulterat att basarna gick...

jag provlyssnade på ett par gamla kicker för nån vecka sen som va slut å dom dunkade knappast fastän dom rörde på sig bra.... de e lätt att känna om basarna e hel elr inte.... bara att röra på dom lite så känner man nån motstånd elr inte wink

men lycka till med att hittar problemet smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

494 Inlägg
5 december 2008
#57
micke7406 skrev:
Att ni bara orkar.

Signaljorden är troligen kass. Har du inte någon kompis som har en bil ?
Låna hans cd-spelare och se om det blir någon skillnad
Word! tror också på signaljorden hände mig en gång fick liknande symtom.
annars kan du bränt något i steget. har du de bryggat? prova att köra basen på bara en av kanalerna åt gången om de blir bättre på den ena kanalen är de andra fuckad så hände på mitt antika slutsteg.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Lastbilschaufför
78 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#58
^^ lösningen va enkel, bas högtalaren hade gått sönder i samband med att 30A säkringen gick...

ny högtalare= funkar prima

35 Inlägg
8 december 2008
#59
hehe vad bra at det löste sig du slapp ju ta till den extrema lösningen med 1 kilo dynamit hehe



Sök