2466
Sök

avskärmat luftfilter

Mr
9 Inlägg
17 maj 2005
Trådstartare
#1
någon som har några bra tips & bilder på hur ni har gjort när ni skärmat av erat sportluftfilter?!

- you can't put a label on a lifestyle -
Opel Vectra 2.0i -89
[ http://www.garaget.org/?car=3864 ]

141 Inlägg
18 maj 2005
#2
Jag ska faktiskt ge mig på och skärma av filtret idag eller imorgon senast, men kolla på min sida imorgon så får du se hur jag har gjort.


12 086 Inlägg
18 maj 2005
#3
Det går ju inte att säga exakt hur.. alla bilar är ju olika.. men principen är ju att få bort den varma luften från motorn och få in den kalla luften utifrån.

60 Inlägg
18 maj 2005
#4
man vill ju ha den kalla lufetn för att det är mer syre i den, och då ökar ju förbränningen. men tex på vintern då det är kallt så kan bilen få för mycke kallluft och kan bli svårstartad...
men det går men vanliga plåtar sen går det ju ta bort dom sen på vintern...

Överladdad Golf Diesel...

313 Inlägg
18 maj 2005
#5
Phoenix skrev:
någon som har några bra tips & bilder på hur ni har gjort när ni skärmat av erat sportluftfilter?!

Jag har skärmat av mitt med tillluftslang ifrån filter.. Skicka din mail till mitt PM så skicka jag bilder och förklaring ikväll..


OBS..vad för bil har du? Jag har en kadett GT


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 maj 2005
#6
DJ_Andenn skrev:
man vill ju ha den kalla lufetn för att det är mer syre i den, och då ökar ju förbränningen. men tex på vintern då det är kallt så kan bilen få för mycke kallluft och kan bli svårstartad...
men det går men vanliga plåtar sen går det ju ta bort dom sen på vintern...

det är inte "mer syre" i kall luft, däremot är luftens volym mindre vid lägre temperaturer. molekylerna i luften rör sig snabbare och mer ju varmare luften är, kallare luft = mindre rörelse = fler molekyler per liter luft (om man kan säga så). sen är det lite olika hur pass känslig en motor är för att få för kall luft, en turbo är mindre känslig för detta fenomen än en sugmotor eftersom turbinen värmer luften när den laddar. sugmotorer har ofta spjäll i luftburken för att reglera mängden varm/kall luft, på gamla förgasar monster är spjället ofta manuellt, dvs man får lyfta huven och flytta spjället för hand mellan lägena sommar/vinter...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Mr
9 Inlägg
20 maj 2005
Trådstartare
#7
kom igen... nån måste ju ha några bilder!?

- you can't put a label on a lifestyle -
Opel Vectra 2.0i -89
[ http://www.garaget.org/?car=3864 ]


Sök